Kategoriler
Eser Adı Yazar Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takibi Üyelik İletişim
 
 
   
Tüketici Hukuku
– Seçimlik Dersler Dizisi –
Temmuz 2025 / 1. Baskı / 143 Syf.
Fiyatı: 210.00 TL
 
Sepete Ekle
   

Tüketici hakları gelişmiş toplumlarda yüksek düzeyde korunmaktadır. Teknolojinin gelişimi ile karmaşıklaşan üretim süreçleri genelde tüketicinin bilgisi dışında gerçekleşmektedir. Bu olgu tüketicilerin girişimcilere nazaran daha zayıf konumda olmasına yol açmıştır. Doğal netice olarak da tüketicileri daha fazla korumaya yönelen hukuk kuralları geliştirilmiştir. Tüketici sözleşmeleri, haksız şartlar, tüketici kredileri, konut finansmanı, mesafeli sözleşmeler, abonelik sözleşmeleri, haksız ticari uygulamalar, aldatıcı reklamlar, tüketici hakem heyetine başvuru usulü ve kararlar gibi önemli konularda temel bilgi kaynağına ihtiyaç duyulmaktadır. Kitabın kaleme alınmasında hukukçular, tüketici hukuku dersi alan öğrenciler ve bilgi edinmek isteyen tüketiciler için faydalı olması amaçlanmıştır.

Konu Başlıkları
Tüketici Hukukunun Amacı, Kapsamı ve Tanımları
Tüketici Hukukunun Genel Esasları
Ayıplı Mal ve Hizmetler
Tüketici Sözleşmeleri
Tüketicinin Bilgilendirilmesi ve Menfaatlerinin Gözetilmesi
Ticari Reklam Esasları ve Haksız Ticari Uygulamalardan Doğan Sorumluluk
Tüketici Kuruluşları
Yargılama Denetim ve Ceza Hükümleri
Tüketicinin Korunmasına İlişkin Çeşitli Hükümler
Barkod: 9786253812034
Yayın Tarihi: Temmuz 2025
Baskı Sayısı:  1
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 143
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Sunuş  5
Kısaltmalar  17
Birinci Kısım
TÜKETİCİ HUKUKUNUN AMACI, KAPSAMI VE TANIMLARI
I. Tüketici Hukukunun Amacı  19
II. Tüketici Hukukunun Kapsamı  20
III. Tüketici Hukukunun Temel Tanımları  20
A. Tüketici  20
B. Girişimci  21
1. Kavram  21
2. Girişimci Türleri  21
a. Satıcı  21
b. Sağlayıcı  21
c. Üretici  22
d. İthalatçı  22
e. Kredi Veren  22
f. Konut Finansmanı Kuruluşu  22
C. Tüketici İşlemi  22
D. Mal  23
E. Hizmet  23
F. Teknik Düzenleme  23
G. Kalıcı Veri Saklayıcısı  24
H. Tüketici Örgütleri  24
İkinci Kısım
TÜKETİCİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Birinci Bölüm: Temel İlkeler  25
I. Şekil Şartı Bulunan Sözleşmelerin Şekle Uygun Yapılması Zorunluluğu  25
A. Genel Olarak  25
B. Sözleşmede Bulunması Zorunlu Bilgilerin Eksikliği Tüketici Aleyhine İleri Sürülemez  25
II. Sözleşme Koşulları Sonradan Tüketici Aleyhine Değiştirilemez  26
III. Tüketiciden Sözleşme İçeriğine Uygun Düşmeyen Ek Bedeller Talep Edilemez  26
IV. Tüketiciden Talep Edilecek Her Türlü Ücret ve Masrafa İlişkin Bilgilerin Tüketiciye Verilmesi Zorunludur  26
V. Tüketici Senetleri Ancak Nama Yazılı ve Her Bir Taksit İçin Yapılabilir  27
VI. Tüketiciye Kefaletin Niteliği Adi Kefalettir  27
VII. Tüketiciye Yönelik Bileşik Faiz Yasaktır  28
VIII. Katılım Bankalarının Tüketiciye Yönelik Uygulamaları TKHK Kapsamındadır  28
İkinci Bölüm: Haksız Şart  29
I. Kavram  29
II. Haksız Şartların Kesin Hükümsüzlük Niteliği  29
III. Standart Sözleşmelerde Müzakere Edilmeyen Hükümlerin Tayini  30
IV. Standart Sözleşmenin Açık ve Anlaşılır Olması Zorunluluğuna Aykırılık ve Sonuçları  30
V. Faaliyetlerini Kanun veya Yetkili Makamların İzniyle Yürütenlerin Kullandığı Sözleşmelerin ‘Standart Sözleşme’ Niteliği  30
VI. Haksız Şart Değerlendirmesinde Göz Önüne Alınacak Ölçütler  31
VII. Haksız Şart Değerlendirmesinde Mal veya Hizmetin Piyasa Değeri ile Sözleşmede Belirlenen Fiyat Arasındaki Dengeye İlişkin Bir Değerlendirme Yapılamaması  31
VIII. Bakanlığın Haksız Şart Denetimi ve Yaptırım Yetkisi  31
IX. Yaygın Karşılaşılan Haksız Şart Örnekleri  32
Üçüncü Bölüm: Satıştan Kaçınma Yasağı ve Sonuçları  34
I. Satıcının Satıştan Kaçınamaması  34
II. Sağlayıcının Hizmet Sunmaktan Kaçınamaması  35
III. Mal veya Hizmetin Sunulmasının Başka Bir Edime Bağlanamaması  35
IV. Satıştan Kaçınmaya Uygulanacak Yaptırım  36
Dördüncü Bölüm: Sipariş Edilmeyen Mal ve Hizmetler Bakımından Sorumlu Olmama  36
Üçüncü Kısım
AYIPLI MAL VE HİZMETLER
Birinci Bölüm: Ayıplı Mal  39
I. Kavram  39
II. Sözleşmeye Aykırı İfa  40
A. Sözleşmede Kararlaştırılan Sürede Temerrüt  40
B. Yanlış Montaj veya Montaj Talimatnamesindeki Yanlışlık  41
III. Ayıplı Maldan Sorumluluk  41
IV. İspat Yükü  42
A. Malın veya Ayıbın Niteliği ile Bağdaşması Koşuluyla Ayıp Karinesi  42
B. Açık Ayıp Halinde Sorumlu Olmama  42
C. Malın Ayıplı Olarak Satışa Sunulduğu (Defolu Ürünlerin İndirimli Satışı) Durumlarda Açıklayıcı İbare Zorunluluğu  43
V. Ayıplı Mallar Bakımından Tüketicinin Seçimlik Hakları  43
A. Genel Olarak  43
B. Seçimlik Haklar  44
1. Sözleşmeden Dönme  44
2. Satış Bedelinden İndirim  45
3. Ücretsiz Onarım  46
4. Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi  46
C. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarının Seçilmesi Karşısında, Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğu  47
D. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesinin Satıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi  47
E. Satıcı, Üretici veya İthalatçının Müteselsil Sorumluluğunda Süre  48
1. Ücretsiz Onarım veya Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi Haklarından Birinin Seçilmesi Durumunda Sorumluluk ve Uyulması Gereken Süre  48
a. Genel Olarak  48
b. Azami Tamir Süresi Tayin Edilen Mallarda Sorumluluk  48
2. Sözleşmeden Dönme veya Ayıp Oranında Bedelden İndirim Hakkını Seçildiği Durumlarda Sorumluluk  49
F. Seçimlik Hakların Kullanılmasında Ortaya Çıkan Masraflar  49
G. Tazminat Talebi  49
VI. Zamanaşımı  49
İkinci Bölüm: Ayıplı Hizmet  50
I. Kavram  50
II. Ayıplı Hizmetten Sağlayıcının Sorumluluğu  51
III. Tüketicinin Seçimlik Hakları  51
A. Hizmetin Yeniden Görülmesini İsteme  51
B. Hizmet Sonucu Ortaya Çıkan Eserin Ücretsiz Onarımı  51
C. Ayıp Oranında Bedelden İndirim  52
D. Sözleşmeden Dönme  52
IV. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Sağlayıcı İçin Orantısız Güçlükleri Beraberinde Getirmesinin Seçimlik Haklara Etkisi  52
V. Ücretsiz Onarım veya Hizmetin Yeniden Görülmesinin Seçildiği Hâllerde Azami Süre  52
VI. Zamanaşımı  52
Dördüncü Kısım
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİ
Birinci Bölüm: Taksitle Satış Sözleşmesi  55
I. Temel Bilgiler  55
II. Tüketiciye Finansal Kiralama Yapılması Halinde TKHK’nin Taksitle Satış Hükümlerinin Uygulanması  55
III. Sözleşmenin Yazılı Yapılması Yükümlülüğü  56
IV. Cayma Hakkı  57
A. Genel Olarak  57
B. Mal Ancak Olağan Bir Gözden Geçirmenin Gerektirdiği Ölçüde Kullanılabilir  58
C. Hizmet Sözleşmelerinde Tüketicinin Onayı ile Hizmetin İfasına Başlanmışsa Cayılamaz  58
D. Tüketicinin Satıcıyı Bulduğu Finansal Kiralama İşlemlerinde Cayma Yasaktır  58
V. Tüketicinin Temerrüdü Durumunda Muacceliyet Koşulları  59
VI. Erken Ödeme ve İndirim Hakkı  59
VII. Bir Yıl ve Daha Uzun Süreli ya da Belirsiz Süreli Ön Ödemeli Satışlar Türk Borçlar Kanunu’nun Ön Ödemeli Satış Hükümlerine Tabidir  59
İkinci Bölüm: Tüketici Kredisi Sözleşmesi  60
I. Temel Bilgiler  60
II. Kredi Kartı Sözleşmelerinin Tüketici Kredisi Sayılması Koşulları  60
III. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Şekil Şartı  61
IV. Sözleşme Öncesi Bilgilendirmeye İlişkin Makul Süre Zorunluluğu  61
V. Cayma Hakkı  61
VI. Faiz Oranı  62
VII. Sözleşmede Değişiklik Yapılması  63
A. Kural  63
B. İstisnaen Belirsiz Süreli Kredi Sözleşmelerinde Faiz Oranı Değişikliği Yapılabilmesi  63
VIII. Kredinin Tamamının veya Taksitlerinin Erken Ödenmesi  64
IX. Tüketicinin Ödemede Temerrüde Düşmesi Nedeniyle Kredi Tutarının Tamamının Talep Edilebilmesi Şartları  64
X. Sigorta, Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu  64
XI. Bağlı Kredilere İlişkin Esaslar  65
A. Genel Olarak  65
B. Mal veya Hizmet Tedarikine İlişkin Sözleşmeden Caymanın Sonuçları  66
C. Mal veya Hizmetin Sözleşmeye Aykırı Olması Nedeniyle Seçimlik Hakların Kullanılmasının Bağlı Krediye Etkisi  66
XII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi  66
Üçüncü Bölüm: Konut Finansmanı Sözleşmeleri  67
I. Temel Bilgiler  67
II. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme Yükümlülüğü  68
III. Temerrüt Olgusu ve Temerrüt Nedeniyle Borcun Tamamının Talep Edilebilmesi Koşulları  68
IV. Konut Finansmanında Bağlı Kredilere İlişkin Düzenlemeler  69
V. Faiz Oranı  69
VI. Erken Ödeme  70
VII. Sigorta Yan Finansal Ürün ve Hizmet Sunumu  70
VIII. Tüketiciden Başka Adlar Altında Ek Ücret veya Masraf Talep Edilememesi  71
Dördüncü Bölüm: Ön Ödemeli Konut Satış Sözleşmesi  71
I. Temel Bilgiler  71
II. Ön Bilgilendirme Formu Zorunluluğu ve Şekil Şartı  71
III. Teminat Yükümlülüğü Bulunan Sözleşmeler  73
IV. Tüketicinin Cayma Hakkı  74
V. Konutun Teslimi ve Süre  74
VI. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı  74
Beşinci Bölüm: İşyeri Dışında Kurulan Sözleşmeler  75
I. Temel Bilgiler  75
II. Sözleşmenin İş Yeri Dışında Kurulduğunun Kabul Edildiği Haller  76
III. İş Yeri Dışında Sözleşme Yapılabilmesinin Yalnızca Ticaret Bakanlığının Yetkilendirdiği Kişilere Özgü Olması  76
IV. Tüketiciyi Bilgilendirme Yükümlülüğü ve Kapsamı  77
V. Sözleşmenin Şekli ve İçeriğine İlişkin Zorunlu Unsurlar  78
VI. Cayma Hakkı ve Sınırları  80
Altıncı Bölüm: Mesafeli Sözleşmeler  81
I. Temel Bilgiler  81
II. Mesafeli Sözleşme ve Öneride Bulunması Gereken Bilgiler  81
III. Girişimcinin İfa Süresi ve Tüketicinin Fesih Hakkı  84
IV. Cayma Hakkı  84
V. Cayma Hakkının Kullanılamayacağı Mal ve Hizmet Sözleşmeleri  85
Yedinci Bölüm: Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler  86
I. Temel Bilgiler  86
II. Ön Bilgilendirme Zorunluluğu ve İçeriği  87
III. Sözleşmenin Koşulları  89
IV. Cayma Hakkı  89
V. Sözleşmeyi Sona Erdirme  91
VI. Mesafeli Tüketici Kredisi ve Konut Finansmanı Sözleşmelerinde Kapsam Dışı Bırakılan İstisnalar  92
Sekizinci Bölüm: Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmeleri  92
I. Temel Bilgiler  92
II. Ön Bilgilendirme Formunun Zorunlu İçeriği ve Tüketiciye Sunulması Zorunluluğu  92
III. Sözleşmenin Mesafeli ya da Hazırlar Arasında Kurulmasına Göre Nüsha Teslim Zorunluluğu  93
IV. Cayma Hakkı Koşulları ve Kapsamı  93
V. Bağlı Kredi Halinde Cayma  93
VI. Devre Tatil Sözleşmelerinin Azami On Yıl İçin Kurulabilmesi  93
VII. Şahsi Hak Niteliğinde Olan Sözleşmelerde Hakkın Kullanılmayacağının En Az 90 Gün Önce Bildirim Zorunluluğu  94
Dokuzuncu Bölüm: Paket Tur Sözleşmeleri  94
I. Temel Bilgiler  94
II. Genel Esaslar  94
A. Tur Kapsamındaki Hizmetler Ayrı Faturalandırılsa Da Paket Tur Hükümlerine Tabidir  94
B. Paket Tur Aracısının Paket Tur Düzenleyicisi Gibi Sorumlu Olması  95
C. Ön Bilgilendirme Broşürüne İlişkin Zorunluluk  95
D. Yazılı veya Mesafeli Sözleşmelerin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilme Zorunluluğu  96
E. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Olanağı Veren Haller  96
1. Tur Başlamadan Önce Esaslı Unsurların Değişmesi  96
2. Tur Başladıktan Sonra, Girişimcinin Önemli Bir Yükümlülüğü Yerine Getirilmediği veya Getirmeyeceğinin Anlaşılması  96
F. Eksik İfa Nedeniyle Tüketicinin İndirim Talep Hakkı  97
G. Tüketicinin Ayrıca Zarara Uğraması Halinde Tazminat Hakkı  97
III. Özellik Arz Eden Durumlar  97
Onuncu Bölüm: Abonelik Sözleşmeleri  98
I. Temel Bilgiler  98
II. Genel Hususlar  99
A. Yazılı veya Mesafeli Olarak Kurulabilen Abonelik Sözleşmelerinin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilmesi Zorunluluğu  99
B. Belirli Süreli Sözleşmenin Tüketicinin Rızası Olmaksızın Uzatılamaması  99
C. Tüketicinin Fesih Hakkı ve Fesih Bildiriminin Şekli  100
1. Belirsiz Süreli Sözleşmeler veya Süresi Bir Yıl ve Üzeri Abonelik Sözleşmelerinin Feshi ve Cezai Şart  100
2. Bir Yıldan Kısa Süreli Abonelik Sözleşmelerinde Fesih ve Cezai Şart  100
3. Fesih Bildiriminin Şekli ve Tüketiciye Sözleşmenin Kuruluşundaki Yöntemden Daha Ağır Yöntem Dayatılamaması  100
D. Feshe Rağmen Tüketiciye Hizmet Sunulsa Da Ücret Talep Edilemez  100
E. Fesihten İtibaren 15 Gün İçinde Ücretin Kalan Kısmının Kesinti Yapılmaksızın Tüketiciye İade Yükümlülüğü  101
F. Tüketicinin Fesih Bildirimi İçin Girişimcinin Sistem Kurma Zorunluluğu  101
On Birinci Bölüm: Süreli Yayın Kuruluşlarınca Düzenlenen Promosyon Uygulamaları  101
I. Genel Olarak  101
II. Promosyon Uygulamaları Kavramı ve Sınırı  102
III. Süreli Yayın Promosyonlarına Karşı Tüketicinin Korunması  103
Beşinci Kısım
TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE MENFAATLERİNİN GÖZETİLMESİ
Birinci Bölüm: Fiyat Etiketi  105
I. Temel Bilgiler  105
II. Kasa Fiyatı ile Etiket Arasında Farklılık Bulunması  105
III. İndirimli Satış İddiasında Önceki Fiyatın Gösterilme Zorunluluğu  105
IV. Bakanlık ve Belediyeler ile İlgili Odaların Denetim Yetkisi  106
İkinci Bölüm: Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu  106
I. Temel Bilgiler  106
II. Teknik Düzenlemesi Uyarınca Kişinin Sağlığı ile Çevreye Zararlı veya Tehlikeli Olabilmesi Durumunda Bulunması Gereken Bilgiler  106
III. Satıcı ile Üretici veya İthalatçının Sorumluluğu  106
Üçüncü Bölüm: Garanti Belgesi ve Tüketicinin Hakları  106
I. Temel Bilgiler  106
II. Kanun m.11’deki Ücretsiz Onarım Hakkının Satıcı ile Üretici veya İthalatçıya Karşı İleri Sürülebilmesi  107
III. Onarım Hakkını Seçmenin Faydasız Olması Halinde Tüketicinin Diğer Seçimlik Hakları  107
Dördüncü Bölüm: İhtiyari Garanti  108
Beşinci Bölüm: Yenilenmiş Ürünler  108
I. Temel Bilgiler  108
II. Yenilenmiş Ürünlerde Garanti Zorunluluğu ve Süresi (Ya da Ölçü Birimi)  108
Altıncı Bölüm: Satış Sonrası Hizmetler İçin Üreticinin veya İthalatçının Hizmet Sunma Yükümlülüğü  109
I. Temel Bilgiler  109
II. Servis Ağı Oluşturma Zorunluluğu  109
III. Azami 20 Günlük Tamir Süresi  109
IV. Özel Servislerin Sorumluluğu  110
V. İthalatçının Faaliyetinin Sona Ermesi Durumunda Satış Sonrası Hizmetlerden Sorumluluğu Doğan Satıcı Üretici veya Yeni İthalatçı  110
VI. Garanti Süresi Bitiminden Kullanım Ömrü Süresi Sonuna Kadar Hizmet Sunulmamasından Doğan Tazminat Sorumluluğu  110
Altıncı Kısım
TİCARİ REKLAM ESASLARI VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARDAN DOĞAN SORUMLULUK
I. Temel Bilgiler  111
II. Reklam İlkeleri  111
III. Örtülü Reklam Yasağı  112
IV. Karşılaştırmalı Reklam ve Sınırları  112
V. Reklam Verenler, Reklam Ajansları ile Mecra Kuruluşları Kavramlarının Farkı ve Uymalarının Zorunlu Olduğu Kurallar  112
VI. Haksız Ticari Uygulama Yasağı  113
A. Genel Olarak  113
B. İspat Yükü Girişimci Üzerindedir  114
C. Haksız Ticari Reklamın Reklam Yoluyla Gerçekleştirilmesi  114
VII. Reklam Kurulunun Görevleri  114
A. Genel Olarak  114
B. Reklam Kurulu Ayıplı Mal ya da Hizmet Yönünden Seçimlik Haklar ve Tazminat Yönünden Karar Veremez  115
Yedinci Kısım
TÜKETİCİ KURULUŞLARI
Birinci Bölüm: Tüketici Konseyi ve Reklam Konseyi  117
İkinci Bölüm: Tüketici Hakem Heyeti  117
I. Kuruluşu ve 5 Üyeden Oluşması  117
II. Görevleri  118
A. Her Yıl Bakanlıkça Belirlenen Parasal Miktarın Altındaki Uyuşmazlıklarda Görev  118
B. Tüketicinin Şikayet ve Talepleri Bakımından Karar Alma  118
1. Seçimlik Haklar Yönünden Değerlendirme  118
2. Maddi Tazminat  119
3. Manevi Tazminat  119
4. Reklam Kurulunun Yetkisindeki Konular Bakımından Tüketici Hakem Heyetine Başvurulamaması  119
III. Raportör  120
IV. Tüketicinin Başvuru Usulü  120
V. İnceleme Süreci ve Belge Talebi Yönünden Süreler  120
VI. Kararın Sonuçları ile İtiraz  121
VII. Satıcı veya Sağlayıcının Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurabilmesi ve İcra Hukuku ile İlişkisi  122
Sekizinci Kısım
YARGILAMA DENETİM VE CEZA HÜKÜMLERİ
I. Tüketici Mahkemeleri  125
A. Görev Yönünden  125
B. Yetki Yönünden  125
II. Dava Şartı Olarak Arabulucuya Başvuru Zorunluluğu  126
A. Kural  126
B. İstisnalar  126
1. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Kapsamında Olan Uyuşmazlıklar  126
2. Tüketici Hakem Heyeti Kararlarına Yapılan İtirazlar Üzerine Tüketici Mahkemesine Gelen Davalar  126
3. Kanun m. 73/6 Kapsamındaki Davalar  126
4. Seri Malın Ayıplı Olduğuna İlişkin Davalar  127
III. Seri Mallarda Üretimin veya Satışın Durdurulması ve Malın Toplatılması  127
IV. Tüketici Ürünü ve Hizmet Denetimi  128
V. Yaptırım Hükümleri (m. 77)  128
VI. Uzlaşma  129
VII. Cezalarda Yetki ve İtiraz  129
Dokuzuncu Kısım
TÜKETİCİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
I. Yiyecek Taklidi Ürünler  131
II. Piramit Satış Sistemlerine Karşı Tüketicinin Korunması  131
III. Test Muayene ve Analizlerin Yapılması  132
IV. TKHK’de Hüküm Bulunmayan Hallerde Türk Medeni Kanunu ve Türk Borçlar Kanunu’nun Genel Nitelikli Hükümlerinin Uygulanması  133
V. Yönetmeliklerin Mevzuattaki Yeri  133
Kaynakça  135
Kavram Dizini  141
 


 
Kitap
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim
Akademik ve Mesleki Yayınlar

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2025