Kategoriler
Eser Adı Yazar Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takibi Üyelik İletişim
 
 
   
Türk İdari Yargılama Hukuku
Eylül 2023 / 9. Baskı / 912 Syf.
Fiyatı: 660.00 TL
 
Sepete Ekle
   

"Türk İdari Yargılama Hukuku" başlıklı bu eser, son üç-dört yıl yoğunlaşmakla beraber, esasen çok daha uzun yıllar boyu yapılan bir çalışmanın ürünüdür. Abartısız ifadeyle; buna "bir ömür" diyebiliriz. Birkaç ayda yazılan kitapların daha makbul görüldüğü, daha fazla okunduğu, yıllarca süren çalışmanın sonuçlarının bir başkası tarafından fütursuzca kullanılabildiği bir akademik iklimde, böylesi bir çabaya girişmek anlamsız görülebilir. Ama bir ömür verdiğimiz mesleğimizde, ülkemize, insanımıza borçlu olduğumuz inancıyla buna giriştik.

Çalışmamız elbette eleştirilebilir. Eleştiri, herkesin hakkı olmakla birlikte, ülkemizde, ne olması gerektiği ortaya konulmaksızın sürdürülen bir eleştiri kültürü de ne yazık ki yaygınlaşmıştır. Bizler de hukuki düzenleme ve uygulamaları, yargı kararlarını birçok yazı ve konuşmada eleştirdik. Bu eleştirilerimizle birlikte, kanaatlerimizi ve olması gerektiğini düşündüğümüz hususları da eserlerimizle ortaya koymaya çalıştık. Hiç şüphesiz görüşlerimiz mutlak doğruyu ifade etmez; ama samimi, objektif ve tarafsızlık esasları içinde ortaya konmuş görüşlerdir. Bu esere de bu çerçevede bakılması gerektiğini ifade etmek isteriz.

Konu Başlıkları
İdari Yargı Yerleri
İdari Yargı Denetiminin Sınırları ve Kapsamı
İdari Dava Türleri
İdari Davaların Açılması
İdari Davalarda İlk İnceleme
İdari Davalarda Esastan İnceleme
Özel Yargılama Usulleri
Mahkeme Kararlarının Uygulanması
İdari Yargıda Kanun Yolları
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
Barkod: 9789750286483
Yayın Tarihi: Eylül 2023
Baskı Sayısı:  9
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 912
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
§ 1 İDARENİN DENETİMİ
I. İDARENİN DENETİMİNİN ANLAMI  31
II. İDARENİN DENETİMİNİN ÇEŞİTLERİ  32
A. Yasama Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim  32
1. TBMM Genel Kurulu  32
2. Sayıştay (Dış Denetim)  32
3. Kamu Denetçiliği Kurumu  34
4. TBMM Dilekçe Komisyonu  37
5. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu  37
B. Yürütme Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim  37
1. Genel İdari Denetim  37
a. Hiyerarşik Denetim  38
b. İç Denetim  38
c. İdari Vesayet Denetimi  39
2. Yürütme Organına Bağlı Denetim Kurumlarınca Yapılan İdari Denetim  40
a. Devlet Denetleme Kurulu  40
b. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  41
§ 2 DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONU OLARAK YARGI
I. GENEL OLARAK  43
II. HUKUK DEVLETİ İLKESİ VE İDARENİN YARGISAL DENETİMİ  45
III. YARGI DÜZENİ KAVRAMI  46
IV. İDARİ YARGI DÜZENİNİN İŞLEVİ  48
§ 3 İDARİ YARGI YERLERİ
I. DANIŞTAY  51
A. Niteliği  51
B. Teşkilâtı  51
C. Görevleri  53
1. İdari Görevleri  54
a. Görüş / Düşünce / Mütalaa Bildirme  55
b. İtirazları Karara Bağlama  55
c. Diğer İdari Görevleri  56
2. Yargısal Görevleri  56
a. Temyiz Mercii Olarak Görevleri  57
b. İlk Derece Mahkemesi Olarak Görevleri  57
II. BÖLGE İDARE MAHKEMELERİ  60
A. Teşkilatı  60
B. Görevleri  62
III. İDARE MAHKEMELERİ  63
IV. VERGİ MAHKEMELERİ  64
V. TEK HAKİM  65
§ 4 İDARİ YARGILAMAYA HAKİM OLAN İLKELER
I. YARGILAMA İLKELERİ  69
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNU’NDA YER ALAN YARGILAMA İLKELERİ  71
A. Yazılı Yargılama Usulü (Yazılılık İlkesi)  71
B. Evrak (Dosya) Üzerinden İnceleme İlkesi  72
C. Re’sen Araştırma İlkesi  74
Ç. Tasarruf İlkesi  79
§ 5 İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI VE KAPSAMI
I. İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI  83
A. Yasama Kısıntısı  83
1. Genel Olarak  83
2. 1924 Anayasası Dönemi  84
3. 1961 Anayasası Dönemi  85
4. 1982 Anayasası Dönemi  86
B. Yargı Kısıntısı (Hükümet Tasarrufları)  87
1. Genel Olarak  87
2. Türkiye’de Hükümet Tasarrufları  89
a. Genel Olarak  89
b. Hükümet Tasarrufu Halleri  89
aa. Mukabele–i Bilmisil Kararları  90
bb. Zorunlu İskâna / Göçe Tabi Tutulma Kararları  90
cc. Türk Vatandaşlığından Çıkarma Kararları  90
çç. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları  91
3. Hükümet Tasarrufları Devam Ediyor mu?  91
a. Mütekabiliyet (Karşılıklılık) İlkesi Çerçevesinde Alınan Kararlar  92
b. Yabancıların Türk Vatandaşlığına Alınma İsteklerinin Reddi Kararları  92
c. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları  92
ç. Yabancıların İkamet İzinlerine İlişkin Kararlar  93
d. Yabancılara Türkiye’ye Giriş Yasağı Konulması Kararları  93
e. Devlet Şeref Madalyası Verilmesi Kararları  94
f. Pasaport Talebinin Reddi Kararları  94
II. İDARİ YARGI DENETİMİNİN KAPSAMI  95
A. Hukuka Uygunluk Denetimi  96
B. Yerindelik Denetimi Yasağı  97
C. Yürütme Görevinin Kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Gösterilen Şekil ve Esaslara Uygun Olarak Yerine Getirilmesini Kısıtlayacak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  101
Ç. İdari Eylem ve İşlem Niteliğinde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  101
D. İdarenin Takdir Yetkisini Kaldıracak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  103
§ 6 İDARİ DAVA TÜRLERİ
I. İPTAL DAVASI  107
A. Tarihi Gelişimi  108
B. Özellikleri  110
1. İptal Davası Kamu Yararını Gerçekleştiren Genel Bir Davadır  110
2. İptal Davası Hukuk Devletini Koruyan Objektif Bir Davadır  111
3. İptal Davası Hukuk Devletinde Hak Olarak Kabul Edilmiş Bir Davadır  112
4. İptal Davası Kolay İşleyen, Karmaşık Olmayan ve Kamu Düzenine İlişkin Bir Davadır  112
5. İptal Davası Asıl (Ana) Davadır  113
6. İptal Davası Benzersiz / Eşsiz Bir Davadır  113
7. İptal Davasının Konusu İdarenin Tek Yanlı, İcrai Nitelikli İşlemleridir  114
8. İptal Davası, Kişisel Menfaatleri İhlâl Edilenler Tarafından Açılabilen Bir Davadır  116
C. İdarenin Sözleşmeleri ve İptal Davası  118
1. Genel Olarak  118
2. İdarenin Sözleşmelerinden Ayrılabilen İdari İşlemler  118
a. Sözleşme Öncesi İşlemler ve İptal Davası  118
aa. İdarenin Sözleşmelerinde İhale Süreci  119
bb. Sözleşme Öncesi İşlemlerin İptalinin Sözleşme Üzerindeki Etkisi  120
b. Sözleşmenin Uygulanmasına İlişkin İşlemler ve İptal Davası  124
c. Sözleşme Hükümlerine Aykırı İdari İşlemler ve İptal Davası  125
3. Sözleşme Akdedilmesi / Akdedilmesinin Reddi Kararları ve İptal Davası  126
4. Sözleşme Fesihleri ve İptal Davası  128
5. İdari Sözleşmelere Karşı Üçüncü Kişiler Tarafından İptal Davası Açılabilir mi?  130
a. Sözleşmenin Düzenleyici Nitelikteki Hükümleri  131
b. Sözleşmenin Akdi (Mali) Nitelikteki Hükümleri  131
c. Sözleşmenin Tümünün İptali Talebi  132
II. TAM YARGI DAVASI  132
A. Kavram  132
B. Tarihi Gelişimi  134
C. Tanımı ve Anlamı  135
Ç. Özellikleri  137
1. Tam Yargı Davasının Konusu İdari İşlem, İdari Eylem ya da İdari Sözleşmelerdir  137
2. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin “Hak İhlali” Şartı Aranır  138
3. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin Hak İhlalinin “Kişisel” ve “Doğrudan” Olması Gerekir  138
4. Tam Yargı Davası Sonucunda Verilen Karar Kural Olarak Davanın Taraflarını İlgilendirir  138
5. Tam Yargı Davası Sübjektif (Öznel) Bir Davadır  139
6. Tam Yargı Davası Kişisel Yarar Yanında Kamu Yararına da Hizmet Eden Bir Davadır  139
7. Tam Yargı Davası İptal Davası ile Aynı Yargılama Usulüne Tabidir  139
D. Çeşitleri  141
III. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN DOLAYI TARAFLAR ARASINDA ÇIKAN UYUŞMAZLIKLARA İLİŞKİN DAVALAR  144
§ 7 İDARİ DAVALARIN AÇILMASI
I. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ  147
II. İDARİ DAVA DİLEKÇESİNİN VERİLECEĞİ YERLER  154
III. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ ÜZERİNE YAPILACAK İŞLEMLER  156
IV. İDARİ YARGIDA TERDİTLİ İSTEM / DAVA VAR MIDIR?  157
V. AYNI DİLEKÇE İLE DAVA AÇILMASI  158
A. Genel Olarak  158
B. Bir Kişinin Birden Fazla İdari İşleme Karşı Aynı Dilekçe ile Dava Açması  160
1. Esasa İlişkin Şartlar  160
2. Usule İlişkin Şartlar  161
a. Başvurulacak Yargı Düzeni, Yargı Mercii ve Kanun Yolunun Aynı Olması  161
b. Dava Açma Süresinin Dolmamış Olması  163
c. Dava Açma Ehliyetinin Bulunması  163
ç. Davalının Aynı Olması  163
C. Birden Fazla Kişinin Aynı Dilekçe ile Dava Açması  163
1. Esasa İlişkin Şartlar  163
2. Usule İlişkin Şartlar  165
§ 8 İDARİ DAVALARDA İLK İNCELEME
I. GENEL OLARAK  167
II. İLK İNCELEME KONULARI  169
A. Görev  169
1. İdari Yargının Görev Alanı  171
2. İdari Yargının Görev Alanı Dışına Çıkarılan Uyuşmazlıklar  179
3. Görev Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi  211
a. Adli ve İdari Yargı Düzenleri Arasındaki Görev Uyuşmazlıkları  212
aa. Uyuşmazlık Mahkemesi, Yapısı ve İşleyişi  212
bb. Olumlu Görev Uyuşmazlığı  213
aaa. Farklı Mahkemelerde Dava Açılması Suretiyle Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı  213
bbb. İlgili Yargı Düzeni Başsavcısı Tarafından Yapılan Başvuru ile Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı  216
cc. Olumsuz Görev Uyuşmazlığı  219
b. Hüküm Uyuşmazlıkları  224
aa. Hüküm Uyuşmazlığının Şartları  225
bb. Hüküm Uyuşmazlığına Başvuru Usulü ve Hüküm Uyuşmazlığının Giderilmesi  230
c. İdari Yargı Düzeni İçindeki Görev Uyuşmazlıkları  232
aa. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumlu Görev Uyuşmazlığı  232
bb. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumsuz Görev Uyuşmazlığı  234
B. Yetki  236
1. Genel Olarak  236
2. İdari Davalarda Genel Yetki Kuralı  237
3. İdari Davalarda Özel Yetki Kuralları  239
a. Kamu Görevlileri ile İlgili Davalarda Yetki  239
b. Taşınmaz Mallara İlişkin Davalarda Yetki  242
c. Taşınır Mallara İlişkin Davalarda Yetki  244
ç. Tam Yargı Davalarında Yetki  244
aa. İdari İşlemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  245
bb. İdari Eylemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  246
cc. Diğer Hallerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  248
d. Vergi Uyuşmazlıklarında Yetki  248
aa. Tarh, Tahakkuk ve Ceza Kesme İşlemlerinde Yetki  249
bb. Gümrük Kanunundan Kaynaklanan Vergilerle, Vergi Usul Kanunu Gereğince Şikâyet Yoluyla Vergi Düzeltme Taleplerinin Reddine İlişkin İşlemlerde Yetki  250
cc. Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Uygulanmasına İlişkin Uyuşmazlıklarda Yetki  251
e. Diğer İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Yetki  252
4. Yetki Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi  252
a. Olumlu Yetki Uyuşmazlığı (Merci Tayini)  253
b. Diğer Merci Tayini Halleri  254
aa. Yetkili Mahkemenin Bir Davaya Bakmasına Fiili veya Hukuki Bir Engel Çıkması  254
bb. İki Mahkemenin Yargı Çevresi Sınırlarında Tereddüt Edilmesi  255
c. Olumsuz Yetki Uyuşmazlığı  256
5. Bağlantılı Davalar  258
a. Genel Olarak  258
b. Bağlantılı Dava İçin Gerekli Şartlar  260
aa. Davalar Aynı Maddi Sebepten Kaynaklanmalıdır  260
bb. Davalar Aynı Hukuki Sebepten Kaynaklanmalıdır  261
cc. Davalardan Birisi Hakkında Verilecek Hüküm Diğerini Etkileyecek Olmalıdır  261
çç. İdari Yargı Yerlerinde Görülmekte Olan Birden Fazla Dava Olmalıdır  261
dd. Davalar Aynı Yargılama Usulüne Tabi Olmalıdır  263
ee. Yargılama Süreci Bakımından Davalar Aynı Aşamada Olmalıdır  263
ff. Davaların Kanun Yolu Mercileri Aynı Olmalıdır  263
c. Bağlantı Kararının Alınması Usulü  264
aa. Bağlantı Talebi  264
bb. Bağlantı Talebinin Mahkemelerce Kabul Edilmemesi  265
cc. Bağlantının Talep Üzerine ya da Re’sen Mahkemece Kabulünün Davalara Etkisi  266
çç. Bağlantı Kararının Verilmesi  267
dd. Bağlantılı Davalarda Yetkili Mahkeme  269
ee. Bağlantı Kararının Niteliği  269
C. İdari Merci Tecavüzü  270
1. Genel Olarak  270
2. İhtiyari – Zorunlu İdari Başvuru Ayırımı  271
3. Zorunlu İdari Başvurunun Tespiti  273
a. Kanunun Emredici Lafzı Gereği Yapılan Müracaatlar  273
b. Kanunda Özel Olarak Düzenlenen Müracaatlar  275
c. İdari İşlemin Kesinleşmesi Amacıyla Yapılan Müracaatlar  275
4. Zorunlu İdari Başvuru Süresinin Niteliği  276
5. Zorunlu İdari Başvuruda Hata  277
a. İlgililerden Kaynaklanan Hata  277
b. İdareden Kaynaklanan Hata  278
6. İhtiyari İdari Başvuru ile İlgili Birkaç Husus  279
Ç. Ehliyet  279
1. Objektif Ehliyet  280
a. Taraf Ehliyeti  280
aa. Gerçek Kişiler  281
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri  281
cc. Tüzel Kişiliği Bulunmayan Özel Hukuk Toplulukları / Grupları / Hareketleri  281
çç. Kamu Tüzel Kişileri  282
dd. Kamu Tüzel Kişiliği Bulunmayan İdareler  283
b. Dava Ehliyeti  285
aa. Gerçek Kişiler  285
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri  288
aaa. Dernekler  288
bbb. Vakıflar  288
ccc. Sendikalar  289
ççç. Şirketler  289
ddd. Siyasi Partiler  290
cc. Kamu Tüzel Kişileri  290
2. Sübjektif Ehliyet  291
a. Menfaat İhlali  291
aa. Kişisel Menfaat  294
aaa. Genel Olarak  294
bbb. Kısmi Kişisel Menfaat  296
ccc. Kişisel Menfaati Belirlemede Yararlanılan Kriterler  296
aaaa. Malik Olmak  296
bbbb. Kiracı Olmak  297
cccc. Çalışan Olmak  298
çççç. Müteahhit Olmak  300
dddd. Vergi Mükellefi Olmak  300
eeee. Salt Vatandaş Olmak  301
ffff. Milletvekili Olmak  303
gggg. Tüketici Olmak / Kamu Hizmetinden Yararlanan Olmak  303
ğğğğ. İktisadi Rakip Olmak  304
hhhh. İhaleyle Bağı Olmak  305
ıııı. Aile Ferdi Olmak  306
iiii. Köy Sakini Olmak  307
jjjj. Belde Sakini / Hemşehri Olmak  307
kkkk. Mahalli İdare Üyesi/Organı Olmak  309
llll. Üniversitede Bölüm Başkanı / Anabilim Dalı Başkanı Olmak  310
ççç. Kişisel Menfaat ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri  311
aaaa. Dernekler  311
bbbb. Vakıflar  316
cccc. Sendikalar  318
ddd. Kişisel Menfaat ve Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları  322
aaaa. Barolar ve Türkiye Barolar Birliği (TBB)  322
bbbb. Odalar ve Üst Kuruluşları Birlikler  323
bb. Meşru Menfaat  324
cc. Aktüel (Güncel) Menfaat  325
aaa. Doğmamış Menfaatler İçin İptal Davası Açılması  326
bbb. Doğmuş Menfaatler İçin İptal Davası Açılması  327
b. Hak İhlali  329
c. İdarelerin Birbirlerine Karşı Açtıkları Davalarda Ehliyet  331
aa. Genel Olarak  331
bb. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Özel Hukuk Uyuşmazlıkları  331
cc. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Kamu Hukuku Uyuşmazlıkları  332
aaa. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İdari Yollarla Çözümü  332
bbb. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İptal Davası Yoluyla Çözümü  332
aaaa. Vesayet Makamlarının İşlemlerine Karşı Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İptal Davası Açması  333
bbbb. Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İşlemlerine Karşı Vesayet Makamlarının İptal Davası Açması  333
cccc. Bakanlıkların Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  333
çççç. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Alan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  334
dddd. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Almayan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  335
eeee. İdarelerin, Birlikte Oluşturdukları ya da Kendi Başvuru veya İtirazları Sonucu Oluşan İşlemlere Karşı İptal Davası Açması  336
ccc. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının Tam Yargı Davası Yoluyla Çözümü  336
3. Ehliyetli Olan Şahsın Avukat Olmayan Vekili Tarafından Dava Açılması  337
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken İşlem  338
1. İcrailik Kavramı  338
a. İcrailik ve İdari İşlemin İcrası  343
b. İcrailik ve Olumsuz İdari İşlemler  344
c. İdarenin İcrai Olmayan İşlemleri  345
aa. Hazırlık İşlemleri (Ön – Öneri – Yardımcı İşlemler)  345
aaa. Danışma İşlemleri  346
bbb. Mükellefiyet Tesis Eden İşlemler  346
ccc. Raporlar  347
ççç. Tutanaklar  347
ddd. Teklifler  348
bb. Görüş (Düşünce – Mütalaa) Belirten İşlemler  348
cc. Bildirici İşlemler  348
aaa. Bildirimler  349
bbb. Hatırlatmalar / Tekrarlar  349
ccc. Uyarılar / İkazlar  349
çç. İç–Düzen İşlemler / Hizmet İçi İşlemler / İç Yazışmalar  351
dd. Uygulamaya İlişkin İşlemler  352
2. Kesinlik Kavramı  352
E. Dava Açma Süresi (Süre Aşımı)  355
1. Dava Açma Süresi ve Özellikleri  355
2. Genel ve Özel Dava Açma Süreleri  357
3. Dava Açma Süresinin Başlangıcı  361
a. Yazılı Bildirim Üzerine Dava Açma  361
aa. Genel Olarak  361
bb. Yazılı Bildirimin Amacı  361
cc. Yazılı Bildirimin Gereklilikleri  361
çç. Yazılı Bildirimin İspatı  364
dd. Yazılı Bildirimden İmtina Etme  365
ee. Adresin Bilinmemesi Nedeniyle Yazılı Bildirim Yapılamama  365
b. Sözlü Bildirim Üzerine Dava Açma  365
c. Öğrenme / Ittıla Üzerine Dava Açma  367
ç. İlan Üzerine Dava Açma  370
d. Elektronik Ortamda Tebliğ veya Erişim Üzerine Dava Açma  373
4. Düzenleyici İşlemlere Karşı Dava Açma Süresi  374
a. İlanı Gereken Düzenleyici İşlemler Bakımından  374
b. İlanı Gerekmeyen Düzenleyici İşlemler Bakımından  378
5. Görevsiz Yargı Yerine Başvurma Halinde Tanınan Ek Süre (İYUK Madde 9)  378
a. Genel Olarak  378
b. Ek Süreden Yararlanma Şartları  379
6. İdari İşlem veya Eylem Yapılması İçin İdareye Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 10)  382
a. Genel Olarak  382
b. İlgililerin İdari Makamlara Başvurması  383
c. İdari Makamların Başvuruyu Değerlendirmesi  385
aa. Başvuruyu Açıkça Reddetme  385
bb. Başvuruyu Zımnen Reddetme  385
cc. Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Verme  386
ç. Çeşitli Durumlar  388
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Cevap Vermesi  388
bb. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra Aynı Konuda İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi  389
cc. Düzenleyici İşlemin İdari Yargı Organı Tarafından İptal Edilmesi Üzerine Üçüncü Kişilerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  391
çç. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  392
dd. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Değiştirilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  392
ee. Yeni Bir Hukuki Durumun Ortaya Çıkması Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  392
7. İdari İşlemin Kaldırılması, Geri Alınması, Değiştirilmesi veya Yeni Bir İşlem Yapılması İçin Üst Makama Üst Makam Yoksa İşlemi Yapan Makama Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 11)  393
a. Genel Olarak  393
b. Dava Açma Süresinin Durmasının Şartları  394
c. İdarenin Cevabı Gelmeden Dava Açılabilir mi?  395
ç. Dava Açma Süresinin Yeniden İşlemeye Başlaması  395
aa. İdarenin Açıkça veya Zımnen Talebi Reddetmesi  395
bb. İdarenin Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Vermesi  396
d. Çeşitli Durumlar  396
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Ret Cevabı Vermesi İhtimali  396
bb. İdarenin Yeni Bir İşlem Tesis Etme İhtimali  397
cc. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi  397
çç. İdareye Başvuru Üzerine Dava Konusu Yapılacak İşlem  398
dd. İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Yapılan Müracaat Üzerine Tesis Edilen İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür?  398
ee. Düzenleyici İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür?  398
e. Özel İtiraz Süresi Öngören Hükümler Bakımından  399
aa. 3194 Sayılı İmar Kanunu  400
bb. 4458 sayılı Gümrük Kanunu  400
cc. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu  401
çç. Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik  401
dd. 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Uyarınca Yapılan Başvurular Bakımından  402
ee. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Bakımından  402
8. İdari İşlemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 12)  402
a. Genel Olarak  402
b. İlgililere Tanınan Seçimlik Haklar  404
aa. Doğrudan Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  404
bb. İptal ve Tam Yargı Davasını Birlikte Açma Seçeneği  405
cc. Önce İptal Davası Açma, Ardından Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  405
çç. Bir İdari İşlemin İcrası Sebebiyle Doğan Zararlardan Dolayı İcra Tarihinden İtibaren Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  407
9. İdari Eylemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 13)  408
a. Genel Olarak  408
b. Özel Bir Durum: 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun  411
10. İdari İşlemden veya Eylemden Doğan Zararların Sulh Yoluyla Hallinde Süre  412
11. Sürelerin Hesaplanması  413
a. Gün, Hafta, Ay ve Yıl Olarak Belirlenen Sürelerin Hesaplanması  413
b. Resmî Tatil Günlerinin Sürenin Hesabına Etkisi  415
c. Çalışmaya Ara Vermenin Sürenin Hesabına Etkisi  416
ç. Mali Tatilin Sürenin Hesabına Etkisi  416
d. İdari İznin Sürenin Hesabına Etkisi  417
12. Mücbir Sebebin Dava Açma Süresine Etkisi  417
F. Husumet  419
1. Genel Olarak  419
2. İdari Davalarda Husumete İlişkin Tespitler  420
a. İdari Davalar Doğru Hasımla Görülmelidir  420
b. İdari Davalarda Husumet Dava Şartıdır ve Kamu Düzenindendir  420
c. İdari Davalarda Davalı Kural Olarak İdaredir  422
ç. İdari Davalarda Davalı İdarenin Kamu Tüzel Kişiliği Bulunması Gerekmez  422
3. İdari Davalarda Hasımda Değişme Hali  423
4. İdari Davalarda Devlet Organlarının Hasım Konumu  424
a. Yürütme Organı  424
aa. Merkez Teşkilatı  424
aaa. Cumhurbaşkanlığı  424
bbb. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar  425
ccc. Bakanlıklar  425
aaaa. Doğrudan Bakanlıklar  425
bbbb. Bakanlıkların Merkez Teşkilatı Birimleri  425
cccc. Bakanlık Bağlı Kuruluşları  426
bb. Taşra Teşkilatı  427
cc. Yer Bakımından Yerinden Yönetimler (Mahalli İdareler)  428
çç. Hizmet Bakımından Yerinden Yönetimler  429
dd. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar  429
ee. Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları ve Üst Kuruluşları  429
b. Yasama Organı  430
c. Yargı Organı  431
aa. Yüksek Mahkemeler  431
bb. Yargıyla İlgili Diğer Kuruluşlar  432
5. Husumet Konusunda Özellik Arzeden Durumlar  432
a. Vesayet Makamlarının Kararları  432
b. Komutanlıklar  433
c. Oluşumları ve İmtiyazları Nedeniyle Hukuki Nitelikleri Tereddüt Doğuran Özel Hukuk Tüzel Kişileri  434
ç. Özel Hukuk Kişileri  434
d. Diğer Hususlar  436
G. Dilekçelerin 3’üncü Maddeye Uygunluğu  436
Ğ. Dilekçelerin 5’inci Maddeye Uygunluğu  437
H. İlk İnceleme Üzerine Verilecek Kararlar  438
§ 9 DOSYANIN TEKEMMÜLÜ
I. GENEL OLARAK  445
II. TEBLİGAT VE CEVAP VERME  445
III. BİLGİ VE BELGE TOPLAMA  448
IV. İDDİA VE SAVUNMANIN GENİŞLETİLMESİ VEYA DEĞİŞTİRİLMESİ YASAĞI VE SINIRLI ISLAH  450
§ 10 YÜRÜTMENİN DURDURULMASI
I. GENEL OLARAK  457
II. GENEL KURAL: DAVA AÇILMASI İŞLEMİN YÜRÜTÜLMESİNİ DURDURMAZ  458
III. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ ŞARTLARI  460
IV. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI USULÜ  462
V. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARININ ETKİLERİ, SONUÇLARI VE UYGULANMASI  466
VI. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARINA İTİRAZ  468
VII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ SINIRLANDIRILMASI  471
A. 1961 Anayasası Döneminde  471
B. 1982 Anayasası Döneminde  471
VIII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA İLİŞKİN ÖZEL KANUN HÜKÜMLERİ  472
§ 11 DURUŞMA
I. GENEL OLARAK  475
II. DURUŞMALARA İLİŞKİN USUL  476
III. DURUŞMALARA İLİŞKİN ESASLAR  478
§ 12 DOSYALARIN ESASTAN İNCELENMESİ
I. GENEL OLARAK  481
II. İPTAL DAVALARINDA HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ  482
A. Yetki Unsuru Bakımından Denetim  484
1. Genel Olarak  484
2. Yetkinin Değişik Görünümleri  487
a. Yer Bakımından Yetki  487
b. Zaman Bakımından Yetki  488
c. Kişi Bakımından Yetki  491
ç. Konu Bakımından Yetki  492
3. Yetkide Paralellik İlkesi  493
4. Yetki Konusunda Özel Bir Durum: Fiili Ajan  495
5. Yetki Sakatlıkları  495
a. Yetki Gaspı  495
b. Yetki Tecavüzü  496
c. Fonksiyon Gaspı (Görev Gaspı / İşlev Gaspı)  499
ç. Ağır ve Bariz Yetki Tecavüzü  500
d. Özel Hukuka Ait Yetkinin Gaspı  501
6. Yetki Sakatlıklarının Derecelendirilmesi  501
7. Yetki Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi  502
B. Şekil Unsuru Bakımından Denetim  503
1. Genel Olarak  503
2. Yazılı ve Yazılı Olmayan Şekil  504
a. Yazılı Şekil  504
b. Yazılı Olmayan Şekil  506
3. Şekilde Paralellik İlkesi  509
4. Şekil Sakatlıkları  511
5. Şekil Sakatlıklarının Derecelendirilmesi  517
6. Şekil Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi  521
C. Sebep (Neden) Unsuru Bakımından Denetim  523
1. Genel Olarak  523
2. Mevzuatta Sebep Unsuru Yönünden İdari İşlemler  525
a. Sebebi Mevzuatta Açıkça Gösterilen İşlemler  525
b. Sebebi Mevzuatta Belirsiz Kavramlarla Gösterilen İşlemler  525
c. Sebebi Mevzuatta Gösterilmeyen İşlemler  526
3. Sebep Sakatlıkları  527
a. Dayanılan Sebebin Mevcut Olmaması  527
b. Dayanılan Sebebin Hukuka Aykırı Olması  528
c. Dayanılan Sebebin Yanlış Nitelendirilmesi / Yeterli Olmaması  528
ç. Mevzuatta Belirtilen Sebepler Dışında Sebeplere Dayanılması  529
4. Sebep İkâmesi  530
5. İşlemin Birden Fazla Sebebe Dayanması  534
Ç. Konu Unsuru Bakımından Denetim  535
1. Genel Olarak  535
2. Konu Sakatlıkları  535
a. Mümkün ve Meşru Olmayan Konu  535
b. Mevzuatta Düzenlenmeyen Konu  535
c. Mevzuata Uygun Olmayan Konu  536
ç. Mahkeme Kararının Gereklerine Uygun Olmayan Konu  538
d. Geriye Yürümezlik İlkesine Aykırı Konu  538
e. Ölçülülük İlkesine Uygun Olmayan Konu  539
f. Kazanılmış Hakları İhlal Eden Konu  539
D. Amaç (Maksat) Unsuru Bakımından Denetim  540
1. Amaç Kavramı  540
2. Amaç Sakatlıkları  543
a. Genel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık  543
aa. Kişisel / Şahsi / Duygusal / Hissi Amaç Güdülmesi  545
bb. Siyasi Amaç Güdülmesi  545
b. Özel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık  547
c. Usul (Yöntem) Saptırması  549
III. TAM YARGI DAVALARINDA YARGISAL DENETİM: İDARENİN SORUMLULUĞU  552
A. Devletin Sorumluluğunun Ortaya Çıkışı ve Dayanağı  552
B. İdarenin Kusur Sorumluluğu  557
1. İdari Kusur Kavramı  557
2. İdari Kusurun Anlamı  559
C. Hizmet Kusuru  561
1. Hizmet Kusurunun Özellikleri  562
2. Hizmet Kusuru Sayılan Haller  565
a. Klasik Ayırım  565
aa. Hizmetin Kötü İşlemesi  565
bb. Hizmetin Geç İşlemesi  567
cc. Hizmetin Hiç İşlememesi  568
b. Yargı Kararlarında Hizmet Kusuru  570
Ç. Kişisel Kusur  580
1. Kişisel Kusur Kavramı  580
2. Kişisel Kusur Halleri  581
a. Kişisel Kusur, Kamu Görevinin İfasında Ortaya Çıkabilir  581
b. Kişisel Kusur, Görevin İfası Dışında, Ancak Görev Sebebiyle Ortaya Çıkabilir  582
3. Kişisel Kusurun Özellikleri  583
4. Kişisel Kusur Olarak Görev Kusuru  585
D. Kamu Görevlilerinin Üçüncü Kişilere Verdikleri Zararlardan Doğan Sorumluluk  589
1. Yasal Düzenleme  589
2. Anayasa 40/3 ve 129/5 Hükümlerinde Düzenlenen Sorumluluğun Unsurları  593
3. Kamu Görevlisine Rücu  596
E. İdarenin Kusursuz Sorumluluğu  599
1. Risk (Tehlike) İlkesi  600
a. İdarenin Tehlikeli Faaliyetleri, Tesisleri ve Araç–Gereçlerinin Neden Olduğu Zararlarda Risk İlkesi  604
b. Mesleki Risk İlkesi  607
2. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik (Fedakârlığın Denkleştirilmesi) İlkesi  609
3. Sosyal Risk İlkesi  613
a. İlkenin Uygulanması  615
b. İlkenin Özellikleri  617
c. Terör Eylemlerinde Sosyal Risk Uygulaması  618
F. Sorumluluğun Unsurları  620
1. Tazmini Gereken Zarar Olmalıdır  621
2. Zarar Kamu Hizmetinden Kaynaklanmalıdır  623
3. Zarar İdareye Bağlanabilir Olmalıdır  624
a. Uygun İlliyet Bağı  624
b. İlliyet Bağını Ortadan Kaldıran Durumlar  625
aa. Mücbir Sebep  626
bb. Zarar Görenin Ağır Kusuru  630
cc. Üçüncü Kişinin Ağır Kusuru  632
c. İlliyet Bağını Ortadan Kaldırmayan Durumlar  632
aa. Doğal (Tabii) Afetler  632
bb. Beklenmeyen Hâller  634
cc. Zarar Görenin ya da Üçüncü Kişinin Kusuru  636
G. Tazminat ve Tazminatın Hesaplanması  637
1. Tazmin Yükümlülüğü  637
2. Tazminat Çeşitleri  639
a. Maddi Tazminat  639
b. Manevi Tazminat  640
3. Tazminatın Kapsamı  642
4. Tazminatın Hesaplanması  645
a. Maddi Tazminatın Hesaplanması  645
aa. Ölüm Nedeniyle Maddi Tazminat  646
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat  648
cc. Mala Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat  649
çç. Maddi Tazminatın Hesaplanmasında Önemli Hususlar  650
b. Manevi Tazminatın Hesaplanması  652
aa. Ölüm Nedeniyle Manevi Tazminat  653
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  655
cc. Kişilik Haklarına Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  656
çç. Mala Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  657
dd. Manevi Tazminatla İlgili Hususlar  657
§ 13 İPTAL VE TAM YARGI DAVALARININ SONUÇLANMASI
I. İPTAL DAVASININ SONUÇLANMASI  659
A. İptal Davasının (Esastan) Reddi  659
1. Ret Kararının Davanın Tarafları Üzerindeki Etkisi  659
2. Ret Kararının Üçüncü Kişiler Üzerindeki Etkisi  660
3. Ret Kararının Diğer Mahkemeler Üzerindeki Etkisi  660
4. Ret Kararının Dava Konusu (Düzenleyici ve Birel) İşlem Üzerindeki Etki ve Sonuçları  660
B. İptal Davasının Kabulü / İşlemin İptali  661
1. İptal Kararının Davanın Tarafları Üzerindeki Etkisi  661
2. İptal Kararının Üçüncü Kişiler Üzerindeki Etkisi  661
3. İptal Kararının Benzer Olaylarda İdare Üzerindeki Etkisi  661
4. İptal Kararının Dava Konusu (Düzenleyici ve Birel) İşlem Üzerindeki Etki ve Sonuçları  662
a. İptal Kararının Genel Etki ve Sonuçları  662
aa. Geçmişe Yürümesi  662
bb. Dava Konusu İşlem Bakımından Hüküm İfade Etmesi  663
cc. İdari İşlem Yerine Geçememesi  663
b. İptal Kararının Özel Etki ve Sonuçları  664
aa. Düzenleyici İşlemler Bakamından  664
aaa. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Öncekine Yürürlük Kazandırır (mı?)  664
bbb. Düzenleyici İşlemin İptali Genel Etki Gösterir  664
ccc. Düzenleyici İşlemin İptali Derdest Davaları Etkiler  664
ççç. Düzenleyici İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?)  665
ddd. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?)  665
bb. Birel İşlemler Bakımından  666
aaa. Birel İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?)  666
bbb. Birel İşlemin İptali Kural Olarak Dava Açanları Etkiler  668
ccc. Birel İşlemin İptali Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?)  668
5. İptal Kararının Mali ve Diğer Haklar Üzerindeki Etkisi  669
II. TAM YARGI DAVASININ SONUÇLANMASI  670
§ 14 ÖZEL YARGILAMA USULLERİ
I. İVEDİ YARGILAMA USULÜ  673
A. Genel Olarak  673
B. İvedi Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar  675
1. İhaleden Yasaklama Kararları Hariç İhale İşlemleri  676
2. Acele Kamulaştırma İşlemleri  677
3. Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararları  678
4. Turizmi Teşvik Kanunu Uyarınca Yapılan Satış, Tahsis ve Kiralama İşlemleri  678
5. Çevre Kanunu Uyarınca İdari Yaptırım Kararları Hariç Çevresel Etki Değerlendirmesi Sonucu Alınan Kararlar  679
6. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Uyarınca Alınan Cumhurbaşkanı Kararları  679
C. İvedi Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları  679
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları  680
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı  682
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı  682
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı  683
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları  684
II. MERKEZÎ VE ORTAK SINAVLARA İLİŞKİN YARGILAMA USULÜ  685
A. Genel Olarak  685
B. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar  685
C. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları  686
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları  686
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı  687
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı  687
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı  687
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları  688
6. Mahkeme Kararının Sonuçları Bakımından Özel Usul Kuralı  688
§ 15 DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞME  691
I. GENEL OLARAK  691
II. DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞMEYE YOL AÇAN HALLER  692
A. Gerçek Kişinin Ölümü  692
1. Yalnız Öleni İlgilendiren Davalar Bakımından  692
2. Yalnız Öleni İlgilendirmeyen Davalar Bakımından  693
B. Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi  697
1. Özel Hukuk Tüzel Kişileri Bakımından  697
2. Kamu Tüzel Kişileri Bakımından  699
C. Kanuni Temsilci Atanması  700
Ç. Dava Konusunun Devredilmesi (Müddeabihin Temliki)  700
III. DAVACI VE DAVALI SIFATININ BİRLEŞMESİ  701
IV. BİLDİRİLEN ADRESE TEBLİGAT YAPILAMAMASI  701
§ 16 İDARİ YARGILAMA USULÜNDE HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNU (HMK) İLE VERGİ USUL KANUNU’NUN (VUK) UYGULANDIĞI HALLER
I. HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNUNA (HMK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ  703
A. İYUK’ta Müstakil Madde Halinde Düzenlenmiş Olmakla Birlikte HMK’ye Atıf Yapılan Konular  705
1. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı) ve Reddi  705
a. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı)  706
b. Hâkimin Reddi  707
c. Hâkimin Çekinmesi ve Reddi Usulü  708
2. Delil Tespiti  712
a. Delil Kavramı  712
b. Delil Tespitinin Anlamı  714
c. Delil Tespit Talebinde Usul  718
B. İYUK’ta Düzenlenmeksizin HMK’ye Atıf Yapılan Konular  718
1. (Objektif) Ehliyet  718
a. Taraf Ehliyeti  719
b. Dava Ehliyeti  719
2. Üçüncü Şahısların Davaya Katılması / Müdahalesi  720
a. Asli Müdahale  720
b. Fer’i Müdahale  722
aa. Fer’i Müdahale Usulü  722
bb. Fer’i Müdahilin Yetkileri  726
3. Davanın İhbarı  727
a. Davanın İhbarının Anlam ve Önemi  728
b. Davanın İhbarı Usulü  730
4. Taraf Vekilleri  731
5. Dosyanın Taraflar ve İlgililerce İncelenmesi  733
6. Davadan Feragat  733
a. Feragat Ehliyeti  734
b. Feragat Usulü  736
c. Kısmi Feragat Olur mu?  736
ç. Şartlı Feragat Olur mu?  737
d. Feragat Ne Zamana Kadar Yapılabilir?  737
e. Feragat Kabule Bağlı mıdır?  738
aa. İptal Davalarında  740
bb. Tam Yargı Davalarında  742
f. Feragatin Sonuçları  743
g. Feragat Halinde Yargılama Giderleri  744
ğ. Diğer Hususlar  745
7. Davayı Kabul  746
8. Teminat  750
9. Mukabil (Karşı) Dava  753
10. Bilirkişi  756
11. Keşif  760
12. Yargılama Giderleri  762
a. Yargılama Giderlerinin Kapsamı  762
b. Yargılama Giderlerinden Sorumluluk  765
13. Adli Yardım  768
14. Duruşmaların Sükunu ve İnzibatı  773
15. Elektronik İşlemler  773
16. Ses ve Görüntü Nakledilmesi Yoluyla Duruşma İcrası  774
II. VERGİ USUL KANUNUNA (VUK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ  774
§ 17 DOSYALARIN KARARA BAĞLANMASI
I. KARAR VERME USULÜ  777
II. KARARLARIN YAZIMI  778
III. KARARLARDA BULUNACAK HUSUSLAR  778
IV. KARARLARIN TEBLİĞİ  779
V. DOSYANIN KAYBOLMASI  780
§ 18 AÇIKLAMA VE YANLIŞLIKLARIN DÜZELTİLMESİ
I. AÇIKLAMA  781
A. Genel Olarak  781
B. Açıklama Nedenleri  782
C. Açıklama Mercii  783
Ç. Açıklama Süresi  783
D. Açıklama Usulü  783
E. Diğer Önemli Hususlar  783
II. YANLIŞLIKLARIN DÜZELTİLMESİ  784
A. Genel Olarak  784
B. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Nedenleri  785
C. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Mercii  786
Ç. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Süresi  786
D. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Usulü  786
E. Diğer Önemli Hususlar  787
§ 19 İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMASI
I. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMASI GEREĞİ  789
II. UYGULANMASI GEREKEN İDARİ YARGI KARARLARI  790
III. İDARİ YARGI KARARLARI UYGULANIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  791
IV. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMA SÜRESİ  792
V. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMIŞ SAYILMAYACAĞI HALLER  794
VI. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLECEĞİ HALLER  795
A. Hukuki ve/veya Fiili (Maddi) İmkânsızlık  796
B. Davacının Feragat Etmesi  797
VII. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLMEYECEĞİ HALLER  797
A. İdarenin Kanun Yollarına Başvurması  797
B. İdareye Karşı Tazminat Davası Açılması / İdarenin Tazminat Ödemesi  798
C. Kamu Görevlisinin Mahkûm Olması  798
Ç. Otuz Günlük Sürenin Dolması  798
D. İdarenin Yeniden Yapılandırılması  799
E. Kamu Düzeninin Bozulması Tehlikesi  799
F. Mahkeme Kararını Uygulamama Yönünde Prensip (İlke) Kararı Alınması  799
G. Diğer Nedenler  800
VIII. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMAMASININ SONUÇLARI  801
A. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Nedeniyle Doğan Sorumluluk  801
1. Mali Sorumluluk  801
a. Mali Sorumluluk Esasları  801
b. Açılacak Maddi ve Manevi Tazminat Davası  801
c. Kamu Görevlisine Rücu  807
2. Cezai Sorumluluk  809
3. İdari Sorumluluk  809
4. Siyasi Sorumluluk  810
B. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Konusunda Özellik Arzeden Durumlar  810
1. Salt Uygulamama Haline Karşı İptal Davası Açılması  810
2. Uygulamama Nedeniyle İdareye Yapılan Başvuru Üzerine İptal Davası Açılması  810
C. Gecikme Faizi ve Oranı  811
§ 20 KANUN YOLLARI
I. KANUN YOLU KAVRAMI  813
II. KANUN YOLU TÜRLERİ  817
A. Kesin Hüküm (Muhkem Kaziye)  817
B. Kanun Yolunun Özellikleri  821
1. Olağan Kanun Yolunun Özellikleri  821
2. Olağanüstü Kanun Yolunun Özellikleri  822
C. Olağan Kanun Yolları  822
1. İstinaf  822
a. İstinafa Tabi Mahkeme Kararları  824
b. İstinaf Usulü  825
c. İstinaf İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları  827
2. Temyiz  832
a. Temyize Tabi Mahkeme Kararları  832
b. Temyiz Usulü  836
c. Temyiz İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları  839
3. İstinaf ve Temyiz Kanun Yollarına İlişkin Değerlendirme  846
4. İstinaf ve Temyizde Yürütmenin Durdurulması  854
Ç. Olağanüstü Kanun Yolları  858
1. Yargılamanın Yenilenmesi (Muhakemenin İadesi)  858
a. Yargılamanın Yenilenmesi Sebepleri  858
b. Yargılamanın Yenilenmesi Usulü  860
2. Kanun Yararına Temyiz  862
§ 21– ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
I. BİREYSEL BAŞVURUNUN KONUSU  866
A. İhlal Edilen Hakkın Niteliği  867
B. Denetim Dışı İşlem ve Kararlar  868
II. BİREYSEL BAŞVURUYA İLİŞKİN TEMEL ŞARTLAR  871
A. Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartı  871
B. Kanun Yollarında Gözetilecek Hususlardan Olmama Şartı  874
III. BİREYSEL BAŞVURU ESASLARI  875
A. Başvuru Ehliyeti  876
B. Başvuru Süresi  878
C. Başvuru Usulü  880
1. Başvuru Dilekçesi  880
2. Dilekçenin Verileceği Yerler  881
3. İdari İnceleme  882
Ç. Esas Bakımından İnceleme ve Karar  882
Kaynaklar  889
 


 
Kitap
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim
Akademik ve Mesleki Yayınlar

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024