İÇİNDEKİLER
 İçindekiler 
Önsöz  7 
Kısaltmalar  17 
Birinci Bölüm 
MARKANIN KISA TARİHÇESİ, DÜZENLENİŞİ, BENZERİ TİCARİ İSİMLERLE KARŞILAŞTIRILMASI MARKANIN TANIMI VE UNSURLARI İLE MARKA HAKKININ HUKUKİ NİTELİĞİ 
I. MARKANIN KISA TARİHÇESİ  19 
A. Uluslararası Alanda Markanın Kısa Tarihçesi  19 
B. İç Hukukumuzda Markanın Kısa Tarihçesi  21 
II. MARKANIN DÜZENLENİŞİ  22 
A. Markanın İç Hukukumuzda Düzenlenişi  22 
1. Özel Norm Niteliğindeki Düzenleme  22 
2. Genel Norm Niteliğindeki Düzenleme  23 
B. Uluslararası Alanda Markaların Düzenlenişi  24 
1. Genel Olarak  24 
2. Doğrudan Markalara İlişkin Uluslararası Sözleşmelere Bakış  27 
a. Markaların Milletlerarası Tesciline İlişkin Madrid Anlaşması (İltifatnamesi)  27 
b. Markaların Milletlerarası Tesciline İlişkin Madrid Anlaşmasına İlişkin Madrid Protokolü  27 
c. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nis Anlaşması  28 
ç. Markaların Şekilli Elemanlarının Uluslararası Sınıflandırılmasını Tesis Eden Viyana Anlaşması  29 
d. Marka Kanunu Anlaşması  30 
3. Kısmen Markalarla İlgili Uluslararası Sözleşmeler Bakış  30 
a. Sınai Mülkiyetin Himayesi İçin Bir İttihat Teşkili Hakkındaki Mukavelename (Paris Sözleşmesi)  30 
b. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO.) Kuruluş Sözleşmesi  32 
c. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS.)  32 
III. MARKANIN TANIMI, UNSURLARI VE İŞLEVLERİ İLE BENZERİ TİCARİ İSİMLERLE KARŞILAŞTIRILMASI  33 
A. Markanın Tanımı ve Unsurları  33 
1. Markanın Tanımı  33 
2. Markanın Unsurları  36 
a. İşaret  36 
b. Ayırt Edicilik  37 
c. Açıklık ve Kesinlik (Sicilde Gösterilebilir Olma)  42 
3. Markanın İşlevleri  43 
a. Genel Olarak  43 
b. Menşei (Kaynak, Köken) Gösterme İşlevi  43 
c. Ayırt Etme İşlevi  45 
ç. Reklam ve İletişim İşlevi  45 
d. Garanti (Güven) İşlevi  46 
B. Markanın Benzeri Ticari İsimlerle Karşılaştırılması  48 
IV. MARKA HAKKININ HUKUKİ NİTELİĞİ  55 
İkinci Bölüm 
MARKA OLABİLECEK İŞARETLER VE MARKANIN TÜRLERİ 
I. MARKA OLABİLECEK İŞARETLER  59 
A. Genel Olarak  59 
B. Marka Olabilecek İşaretlere Örnekler  59 
1. Kişi Adları ve Soyadları  59 
2. Sözcükler (Kelimeler)  60 
3. Şekiller ve Resimler  61 
4. Malların ve Ambalajların Biçimi (Üç Boyutlu İşaretler)  61 
5. Harfler ve Sayılar  62 
6. Renkler  63 
7. Sesler  65 
8. Kokular ve Tatlar  66 
9. Hareketler (Animasyonlar)  66 
10. Grafik, Sembol ve Logolar  67 
11. Diğer İşaretler  68 
II. MARKANIN TÜRLERİ  69 
A. Geleneksel Markalar – Geleneksel Olmayan Markalar  69 
B. Kullanım Amaçlarına Göre Markalar  70 
1. Mal (Ticaret) Markaları  70 
2. Hizmet Markaları  70 
3. Garanti Markaları  70 
C. Sahiplerime Göre Markalar  72 
1. Bireysel (Ferdi) Marka  72 
2. Ortak Marka  72 
3. Vekil (Temsilci) Markaları  74 
a. Genel Olarak  74 
b. Vekil Markasının Özellik Gösteren Önemli Yönleri  75 
aa. Gerçek Marka Sahibinin İtiraz Hakkı  75 
bb. Gerçek Marka Sahibinin Tescilin Yasaklanmasını veya Kendisine Devredilmesini İsteme Hakkı  75 
cc. Marka Sahibinin Hükümsüzlük Davası Açma Hakkı  75 
Ç. Tescil Türüne Göre Marka Türleri  75 
D. Tanınmışlık Düzeyine Göre Marka Türleri  76 
1. Alelade Marka  76 
2. Tanınmış Marka  76 
E. Tescilli Olup Olmamasına Göre Marka  77 
F. Seri Markalar  80 
Üçüncü Bölüm 
MARKANIN TESCİLİ 
I. MARKANIN TESCİLİ SÜRECİ  83 
A. İdari ve Yargısal Sürece Genel Bakış  83 
B. Marka Tescil Talebinde Bulunabilecek Kişiler ve Başvuru Usulü  83 
1. Marka Tescil Talebinde Bulunabilecek Kişiler  83 
2. Başvuru Usulü  84 
a. Başvuru Koşulları  84 
aa. Yurt İçi Genel Başvuru  84 
bb. Uluslararası Marka Tescil Başvurusu  85 
cc. Markanın Sicilde Gösterilebilir Olması  85 
b. Markanın Sınıflandırılması ve Başvurunun Bölünebilmesi  87 
c. Başvurunun İncelenmesi  87 
d. Başvurunun Yayınlanmasına Karşı İleri Sürülen Görüşler ve Başvuruya İtiraz  88 
aa. Genel Olarak  88 
bb. Üçüncü Kişi Görüşü  88 
cc. Başvuruya İtiraz  89 
aaa. İlgili Kişiler Tarafından Yayıma ve Karara İtiraz  89 
bbb. Yayıma İtirazların İncelenmesi  89 
ccc. Karara İtiraz ve İncelenmesi  90 
ççç. TPMK.’nın Nihai Kararlarına Karşı Yargı Yolu  91 
ç. İncelemede Rüçhan Hakkının Etkisi  91 
C. Marka Tescil Başvurusunu Engelleyen Haller  91 
1. Genel Olarak  91 
2. Marka Tescilinde Mutlak Red Nedenleri  92 
a. Genel Olarak  92 
aa. Ayırt Edici Özelliği Olmayan, Konusunun Açık ve Kesin Olarak Anlaşılmasını Sağlayabilecek Niteliği Bulunmayan Yani SMK. m. 4 Kapsamında Marka Olamayacak İşaretler (Soyut Ayırt Edici Niteliği Olmayan İşaretler)  92 
bb. Somut Olarak Herhangi Bir Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olmayan İşaretler  93 
cc. Tasviri İşaretler  95 
çç. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaretler  96 
dd. Ticaret Alanında Herkes Tarafından Kullanılan veya Belirli Bir Meslek, Sanat veya Ticaret Grubuna Mensup Olanları Ayırt Etmeye Yarayan İşaretler (Serbest İşaretler)  98 
ee. Malın Şeklini veya Mala Asli Değerini Veren Şekli İçeren İşaretler  99 
ff. Halkı Yanıltmaya Müsait İşaretler  100 
gg. Paris Sözleşmesinin 2’nci Mükerrer 6’ncı Maddesine göre Reddedilecek İşaretler  101 
ğğ. Halka / Kamuya Mal Olmuş Diğer İşaretler  101 
hh. Dinî Değerleri veya Sembolleri İçeren İşaretler  102 
ıı. Kamu Düzenine veya Genel Ahlaka Aykırı İşaretler  102 
ii. Tescilli Coğrafi İşaretten Oluşan ya da Tescilli Coğrafi İşaret İçeren İşaretler (SMK. 5.i)  103 
b. İşaretin Mutlak Red Nedenlerine İstinaden Tescil Edilemeyeceği Kuralına İlişkin İstisnai Haller  104 
aa. Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazanmış Markalar  104 
bb. Marka Sahibinin Muvafakati  104 
3. Marka Tescil Talebinde Nispi Red Nedenleri  105 
a. Tescil Edilmiş veya Tescil İçin Başvurusu Yapılmış Bir Marka ile Aynı veya Benzer Olan ve Aynı veya Benzer Mal ya da Hizmetleri Kapsayan İşaretler  106 
b. Marka Sahibinin Ticari Vekili veya Temsilcisi Tarafından Marka Sahibin İzni Olmaksızın Markanın Kendi Adına Tescili İçin Başvuruda Bulunma  108 
c. Tescilsiz Bir Marka veya Ticaret Sırasında Kullanılan Tescilsiz Başka Bir İşaret Sahibinin İtirazı  109 
ç. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış Markalar  110 
d. Ülkemizde Belirli Bir Tanınmışlık Düzeyine Sahip Olan Markalar  112 
e. Tescil Başvurusu Yapılan Markanın Başkasına Ait Kişi İsmini, Ticaret Unvanını, Fotoğrafını, Telif Hakkını veya Herhangi Bir Sınai Mülkiyet Hakkını İçermesi  114 
f. Süresi İçinde Yenilenmeyen Ortak Marka veya Garanti Markasıyla Aynı veya Benzer Markaların Tesciline İlişkin Üç Yıl İçinde Yapılan Başvuru  115 
g. Süresi İçinde Yenilenmeyen Markalarla Aynı veya Benzer Markaların Tesciline İlişkin İki Yıl İçinde Yapılan Başvuru  116 
ğ. Kötüniyetli Başvurular  117 
Ç. Marka Tescilinde Rüçhan Hakkı  117 
1. Genel Olarak Rüçhan Hakkı Tanımı ve Hukuki Niteliği  117 
a. Genel Rüçhan Hakkı ve Tanımı  117 
b. Rüçhan Hakkının Hukuki Niteliği  122 
2. Rüçhan Hakkının Türleri  123 
a. Başvuru Rüçhanı  123 
b. Sergi Rüçhanı  125 
3. Rüçhan Hakkı Talebi ve Hükmü  125 
4. Madrid Protokolü Kapsamında Yapılan Uluslararası Marka Başvurularının Doğrudan Etkisi  126 
D. Markanın Tescili ile Tescilin Hüküm ve Sonuçları  127 
1. Markanın Tescili  127 
2. Marka Tescilinin Hüküm ve Sonuçları  128 
a. On Yıllık Koruma Süresi ve Yenileme  128 
aa. On Yıllık Koruma Süresi  128 
bb. Koruma Süresinin Devamı İçin Yenileme  128 
b. Tescilli Marka Sahibinin Hak ve Yükümlülükleri  129 
aa. Hakları  129 
aaa. Tescilli Marka Sahibinin Münhasır (Tekel) Hakları  129 
(a). İzinsiz Kullanılmasını Önleme Hakkı  129 
(aa). Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin, Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması  130 
(bb). Halk Tarafından Tescilli Marka ile İlişkilendirilme İhtimali de Dâhil Karıştırılma İhtimali Bulunan Herhangi Bir İşaretin Kullanılması  130 
(cc). Tanınmış Tescilli Markaların Haklı Bir Sebep Olmaksızın Kullanılması  130 
(b). İşaretin Ticaret Alanında Kullanılmasını Yasaklama Hakkı  130 
(aa). İşaretin, Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması  130 
(bb). İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi  130 
(cc). İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi  131 
(çç). İşaretin, Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması  131 
(dd). İşaretin Aynı veya Benzerinin İnternet Ortamında Ticari Etki Yaratacak Biçimde Kullanılması  131 
(ee). İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması  131 
(ff). İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması  132 
bbb. Marka Sahibinin Münhasır Haklarının Sınırları  132 
(a). Markanın Üçüncü Kişiler Tarafından Dürüstçe ve Ticari Hayatın Olağan Akışı İçinde Kullanımı Engellenemez  132 
(aa). Gerçek Kişilerin Kendi Ad veya Adresini Belirtmesi  132 
(bb). Mal ve Hizmetlere İlişkin Açıklamalar  132 
(cc). Mal veya Hizmetin Kullanım Amacının Belirtilmesinin Gerekli Olduğu Hâllerde Kullanılması  132 
bb. Marka Hakkı Sahibinin Yükümlülükleri  133 
aaa. Marka Hakkının Tükenmesi İlkesi  133 
bbb. Markayı Ciddi Kullanma Yükümlülüğü  134 
(a). Genel Olarak  134 
(b). Markanın Sahibi Tarafından Temel Fonksiyonuna Uygun Olarak Kullanılması Yükümlülüğü  136 
(c). Markanın Sicilde Tescil Edildiği Mal veya Hizmet İçin Türkiye’de Ciddi Olarak Kullanılması  137 
(ç). Markanın Ciddi Şekilde Kullanılmamasının Hukuki Sonuçları  138 
Dördüncü Bölüm 
MARKAYLA İLGİLİ HUKUKİ İŞLEMLER 
I. GENEL OLARAK  141 
II. MARKANIN DEVRİ  142 
A. Genel Olarak  142 
B. Markanın Bağımsız Devri  143 
C. Markanın Bir Ticari İşletme ile Devri  143 
III. MARKANIN REHNİ  144 
IV. MARKANIN HACZİ  145 
A. Genel Olarak  145 
B. Marka Haczinin Gerçekleştirilmesi ve Kıymet Takdiri  146 
1. Marka Haczinin Gerçekleştirilmesi  146 
2. Kıymet Takdiri  147 
C. Marka Hakkının Paraya Çevrilmesi  148 
Ç. Mülkiyetin İhale Kararı ile Kazanılması ve Hukuki Sonuçları  148 
V. MARKA LİSANSI SÖZLEŞMELERİ  149 
Beşinci Bölüm 
MARKA HAKKININ KORUNMASI 
I. GENEL OLARAK  151 
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLER  151 
A. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı SMK. m.7 ile Belirtilen Biçimlerde Kullanmak  151 
B. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Markayı Taklit Etmek  153 
C. Marka Hakkına Tecavüz Oluşturan İşareti Taşıyan Ürünleri Ticarette Kullanmak  153 
Ç. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletme veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek  153 
III. MARKA HAKKINA TECAVÜZÜN HUKUKİ SONUÇLARI  153 
A. Özel Hukuk Sorumluluğu  154 
1. Açılabilecek Davalar  154 
a. Genel Olarak  154 
b. Sınai Mülkiyet Kanunu Tahtında Açılabilecek Davalar  154 
aa. Fiilin Tecavüz Olup Olmadığının Tespitini  154 
bb. Muhtemel Tecavüzün Önlenmesi  155 
cc. Tecavüz Fiillerinin Durdurulmasını  155 
çç. Tecavüzün Kaldırılması  155 
dd. Tazminat Davaları ve Yoksun Kalınan Kazanç (SMK. m.150)  155 
aaa. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları  155 
bbb. Yoksun Kalınan Kazanç  156 
ee. Ürünlere El Koyma veya Mülkiyetini Hakkı Tanınması  156 
ff. Ürünlerin İmhasını Talep Etme  157 
gg. Tecavüzün Mevcut Olmadığına İlişkin Hak Sahibinden Görüş Sorma ve Cevap Verilmemesi Halinde Tespit Dava Açma  157 
c. Kullanım Kanıtı Savunması  158 
2. Davacı ve Davalı Sıfatı  158 
a. Davacı Sıfatı  158 
b. Davalı Sıfatı  159 
3. Görevli ve Yetkili Mahkeme  160 
4. Zamanaşımı  161 
B. Cezai Sorumluluk  161 
1. Suç Sayılan Eylemler  161 
a. Başkasına Ait Marka Hakkına İktibas veya İltibas Suretiyle Tecavüz Ederek Mal Üretmek veya Hizmet Sunmak ve Bunlar Üzerinde Tasarrufta Bulunmak  161 
b. Marka Koruması Olduğunu Belirten İşareti Yetkisiz Olarak Kaldırmak  161 
c. Yetkisiz Olduğu Halde Başkasına Ait Marka ile İlgili Hukuki Tasarrufta Bulunmak  162 
2. Davada Görevli Mahkeme ve Yargılama Koşulları  162 
a. Görevli Mahkeme  162 
b. Yargılama Koşulları  162 
aa. Marka Suçlarının Takibinin Şikâyete Tabi Olması  162 
bb. Markanın Türkiye’de Tescilli Olması Zorunluluğu  163 
c. İlgili Diğer Haller  163 
aa. Marka Hakkına Tecavüz Suçlarının Bir Tüzel Kişinin Faaliyetleri Dairesinde İşlenmesi  163 
bb. Cezaya Hükmolunamayacak Haller  163 
Altıncı Bölüm 
MARKA HAKKININ SONA ERMESİ 
I. KORUMA SÜRESİNİN DOLMASI VE YENİLEMEME  165 
II. MARKA SAHİBİNİN HAKKINDAN VAZGEÇMESİ (FERAGAT ETMESİ)  168 
III. MARKANIN HÜKÜMSÜZLÜĞÜNE KARAR VERİLMESİ  170 
A. Markanın Hükümsüzlük Halleri  171 
1. Kural: Mutlak veya Nispi Red Nedenlerinin Varlığı  171 
2. İstisnalar: Markanın Hükümsüzlüğüne Karar Verilemeyecek Haller  171 
a. Hükümsüzlük Talebinden Önce Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazanmış Markalar Hükümsüz Kılınamaz  171 
b. Marka Sahibinin Markanın Kullanıldığını Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Hâlde Bu Duruma Birbirini İzleyen Beş Yıl Boyunca Sessiz Kalması  175 
B. Hükümsüzlük Davası  179 
IV. MARKANIN İPTALİ  179 
A. Genel Olarak  179 
B. İptal Halleri  180 
1. Genel Olarak  180 
2. Markanın Türkiye’de Ciddi Bir Biçimde Kullanılmaması veya Beş Yıllık Süreyle Kesintisiz Ara Verilmesi  182 
3. Markanın Tescilli Olduğu Mal ve Hizmetler İçin Yaygın Hale Gelmesi  182 
4. Markanın Tescilli Olduğu Mal ve Hizmetlerin Özellikle Niteliği Kalitesi veya Coğrafi Kaynağı Konusunda Yanıltıcı Hale Gelmesi  183 
5. Ortak Marka veya Garanti Markasının Teknik Şartnameye Aykırı Kullanımı  184 
C. İptal Talebinin İleri Sürülmesi  184 
Kaynakça  187 
Kavram Dizini  191  |