Kategoriler
Eser Adı Yazar Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takibi Üyelik İletişim
 
 
   
İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı
Eylül 2025 / 13. Baskı / 928 Syf.
Fiyatı: 1050.00 TL
İndirimli: 945.00 TL (%10)
 
Sepete Ekle
   

İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabının amacı, idare hukukunun genel esaslarını oluşturan teorik (kuramsal) bilgilerin öğrenilmesine / hatırlanmasına yardımcı olmaktır.

Konularına göre "soru–cevap" ekseninde kurgulanan, kuramsal bilgilere yer verilen, ilgili güncel mevzuatla harmanlanan ve şematik bilgiler de içeren kitap; çok yönlü, özgün, zengin ve yazarların "İdare Hukuku Pratik Çalışma" kitabıyla da bütünleyici bir işleve sahiptir.

Konu Başlıkları
İdare Hukukuna Giriş–Temel İlkeler
T.C. İdare Teşkilâtı
İdari İşlemler
Kamu Personel Hukuku
Kamu Hizmeti
İdari Sözleşmeler
Kamu İhaleleri
Kamu Malları – Kamulaştırma
İdari Kolluk ve İdari Yaptırımlar
İdarenin Mâli Sorumluluğu
Barkod: 9786253813925
Yayın Tarihi: Eylül 2025
Baskı Sayısı:  13
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 928
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  33
Bölüm I
İDARE HUKUKUNA GİRİŞ– TEMEL İLKELER
I. İDARE KAVRAMI  35
A. Genel Olarak İdare Kavramı  35
B. Organik Anlamda İdare  36
C. Fonksiyonel (işlevsel) Anlamda İdare  37
D. İdari Fonksiyon Kavramı ve İdarenin Başlıca Görevleri  42
II. İDARE HUKUKU  44
A. İdare Hukukunun Tanımı ve Türleri  44
B. İdare Hukuku–İdarenin Hukuku Ayırımı ve İdari Rejim  44
C. İdare Hukukunun Başlıca Ölçütleri  45
D. İdare Hukukunun Başlıca Özellikleri  48
1. Kodifiye (Tedvin) Edilmemiş, Dağınık Bir Hukuk Dalıdır  48
2. İçtihat Hukukudur  48
3. Nispeten Yeni Bir Hukuk Dalıdır  48
4. Statü Hukukudur  49
5. Taraflar Arasında Kamu Yararı ve Kamu Gücünden Kaynaklanan Eşitsizlik Vardır  49
6. İdari Uyuşmazlıklar Kural Olarak İdari Yargıda Çözümlenir  49
III. İDARE HUKUKUNA HÂKİM OLAN İLKELER  49
A. Genel Olarak  49
B. İdare Hukuku Yönüyle Hukuk Devleti İlkesinin Kısa Tarihi Gelişimi ve Başlıca Gerekleri  50
1. Kısa Tarihi Gelişim  50
2. Hukuk Devleti İlkesinin Başlıca Gerekleri  52
a. Temel Hak ve Özgürlüklerin Güvence Altına Alınmış Olması  52
b. Kanunların Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi  53
c. Kanuni İdare (İdarenin Kanuniliği) İlkesi  53
d. Devlet Faaliyetlerinin Belirliliği İlkesi  56
e. Mahkemelerin Bağımsızlığı ve Hakimlik Teminatı İlkesi  58
f. İdarenin Mâli Sorumluluğu  61
C. İdare Hukuku Yönüyle Sosyal Devlet İlkesi  61
1. Herkese İnsan Haysiyetine Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeni Sağlama  62
2. Sosyal Güvenliği Sağlama  62
3. Gelir ve Servet Dağılımındaki Adaletsizlikleri Giderme  63
D. İdare Hukuku Yönüyle Laiklik İlkesi  63
1. Batıda Laiklik  63
2. Türkiye'de Laiklik  63
3. Devletin Temel Niteliklerinden Biri Olarak Laikliğin Öğeleri  64
4. İdarede Laiklik  65
E. Yetki ve Usulde Paralellik İlkesi  65
F. İdarenin Sürekliliği (Devamlılığı) İlkesi  66
G. İdarenin Tarafsızlığı İlkesi  66
H. Diğer İlkeler  67
IV. İDARE HUKUKUNUN KAYNAKLARI  68
A. Anayasa  69
B. Kanun  70
C. Kanun Hükmünde Olan Kaynaklar  73
1. Eski Kaynaklar  73
a. Kanunu Muvakkatler (=geçici kanunlar)  73
b. Meclis Yorumları  74
2. Yeni Kaynaklar  74
a. Kanun Hükmünde Kararname  74
b. Uluslararası Andlaşma  78
3. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi  83
D. Düzenleyici İdari İşlemler  84
1. İdarenin Düzenleme Yetkisi  84
2. Tüzük  85
3. Olağan Dönem Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi  88
4. Yönetmelik  98
5. Adsız Düzenleyici İşlemler  105
E. Yargısal İçtihatlar  105
F. İdari Teamül ve Tatbikat  107
G. Öğreti (Doktrin)  108
H. İdare Hukukunun Yazılı Olmayan Kaynağı Olarak Hukukun Genel İlkeleri İle Boşluk Doldurma ve Kıyas  108
I. İdarenin Halk ve Bireyler ile İlişkisi– İyi Yönetim Hakkı ve Yönetişim  111
Bölüm II
T.C. İDARE TEŞKİLÂTI
I. GENEL OLARAK  115
II. KAMU TÜZEL KİŞİLİĞİ  116
III. T.C. İDARİ YAPISI  122
IV. İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKESİ  123
A. İdarenin Bütünlüğünü Sağlayan Hukuki Araçlar  123
B. Hiyerarşi  123
C. İdari Vesayet  127
D. İdari Vesayet ile Hiyerarşi Yetkisi Arasındaki Farklar  131
E. Merkezden Yönetim  132
1. Merkezden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları  133
a. Faydaları  133
aa. Güçlü Bir Devlet Yönetimi Sağlar  133
bb. Hizmetler Daha Az Harcama ile Rasyonel Biçimde Yürütülür  133
cc. Hizmetler Yeknesak Biçimde Yürütülür  133
b. Sakıncaları  134
aa. Bürokrasi ve Kırtasiyeciliğe Yol Açar  134
bb. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Göre Yürütülmesi Güçtür  135
cc. Demokratik İlkelere Pek Uygun Değildir  135
2. Yetki Genişliği İlkesi  135
3. Yetki Genişliğinin Yetki Devri ve İmza Devri ile Karşılaştırılması  136
F. Yerinden Yönetim İlkesi  138
1. Yerinden Yönetim İlkesinin Uygulanma Biçimleri  139
2. Yerinden Yönetimin Yararları ve Sakıncaları  141
a. Yararları  141
aa. Demokratik İlkelere Uygun Olması  141
bb. Kırtasiyecilik ve Bürokrasiyi Azaltması  141
cc. Hizmetlerin Yerel İhtiyaçlara Uygun Yürütülmesi  141
b. Sakıncaları  142
aa. Ülke Bütünlüğünün ve Birliğinin Bozulması Tehlikesi  142
bb. Partizanca Uygulamalara Yol Açabilme Tehlikesi  142
cc. Hizmetlerin Yeknesak Bir Biçimde Yürütülememesi  142
dd. Mâli Denetimde Güçlükler Yaratması Sorunu  143
G. Dış İdari Denetim  143
V. MERKEZDEN YÖNETİM  144
A. Başkent Örgütü  144
1. Cumhurbaşkanı  144
a. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri  146
b. Devlet Denetleme Kurulu  154
c. Milli Güvenlik Kurulu  155
d. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları ve ‘Yatırım ve Finans Ofisi’  157
e. Siber Güvenlik Kurulu  158
2. Bakanlıklar  159
a. Bakanlıkların Kurulması, Kaldırılması, Türleri, Yapısı ve İşleyişi  159
b. Bakan Yardımcılığı  163
d. Bakanlık Bağlı, İlgili ve İlişkili Kuruluşları  168
3. Merkezi İdareye Yardımcı Kurullar  172
a. Merkezi İdareye Yardımcı Kurulların Ortak Yanları  172
b. Danıştay  172
aa. Danıştay’ın İdari Fonksiyonu ve Örgüt Yapısı (şema)  172
bb. Danıştay'ın Danışma Kararları  174
cc. Danıştay'ın İnceleme Kararları  176
dd. Danıştay’ın Diğer İdari Kararları  176
c. Sayıştay  178
aa. Sayıştay’ın Türk İdare Teşkilatındaki Yeri ve Yapısı  178
bb. Sayıştay’ın Görevleri ve Yetkileri  181
aaa. Görevleri  181
bbb. Yetkileri  181
B. Taşra Örgütü  183
1. Merkezi İdarenin Taşra Örgütü Kavramı  183
2. Valiler ve İl Yönetimi  184
a. Valinin Atanması  184
b. Valinin Görev ve Yetkileri  186
c. Valinin Adli Kuruluşlar ile Olan İlişkileri  186
d. Valinin Kolluk Kuvvetleri ve Askeri Makamlar ile Olan İlişkileri  187
3. İl İdare Şube Başkanları ve İl İdare Kurulu  188
4. Kaymakam ve İlçe Yönetimi  189
5. Vali ve Kaymakamın Görev ve Yetkileri Yönünden Karşılaştırılması  192
C. T.C. İdari Teşkilâtındaki Bölgesel Örgütler  193
1. Taşradaki Bölge Kuruluşları  193
2. Bölge Valiliği  193
3. Olağanüstü Hal Bölge Valiliği  193
4. Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı (GAP İdaresi)  194
VIII. YERİNDEN YÖNETİM KURULUŞLARI  194
A. Yerinden Yönetimin Fayda ve Sakıncaları (şema)  194
B. Subsidiarité (Hizmette Yerellik, İkincillik) İlkesinin Tanımı–Sınırları ve Dayanışma İlkesi  194
C. Mahalli İdareler  196
1. Belediyeler  197
a. Belediyelerin Kurulması ve Kaldırılması  197
b. Belediye Sınırları  199
c. Mahalle  200
d. Belediyelerin Başlıca Görevleri  201
e. Belediyelerin Başlıca Yetkileri  204
f. Belediye İdaresinin Organları  207
2. Belediye Meclisi  207
a. Belediye Meclisinin Görev ve Yetkileri  207
b. Belediye Meclisi Üye Sayısının Belirlenmesi  208
c. Belediye Meclisi Toplantılarının Yeri, Zamanı ve Gündemin Belirlenmesi  209
d. Belediye Meclisinin Toplantı ve Karar Nisabı  210
e. Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi  211
f. Meclisin Bilgi Edinme ve Denetim Yolları  213
aa. Soru  213
bb. Genel Görüşme  214
cc. Yetersizlik Kararı  214
dd. Gensoru  214
ee. Faaliyet Raporu  214
g. Belediye Başkanı ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Haller  214
h. Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi Halleri  214
ı. Belediye Meclisinin Feshini Gerektiren Durumlar  215
i. Boşalan Meclisin Görevinin Yerine Getirilmesi  215
3. Belediye Encümeni  216
a. Belediye Encümeninin Oluşumu  216
b. Belediye Encümeninin Görev ve Yetkileri  216
c. Belediye Encümeninin Toplantı ve Karar Nisabı  217
4. Belediye Başkanı  218
a. Belediye Başkanının Seçimi ve Belediye Başkanlığı Görevi ile Bağdaşmayan İşler  218
b. Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri  218
c. Belediye Başkanına Vekâlet  219
d. Belediye Başkanlığını Sona Erdiren Haller  219
e. Belediye Başkanlığının Boşalması Halinde Yapılacak İşlemler  220
f. Belediye Başkanı Görevlendirilmesi  221
g. Belediye Başkanının Görevden Uzaklaştırılması  222
h. Belediye Hizmetlerindeki Aksamanın Giderilmesi  222
ı. Zabıtanın Görev ve Yetkileri  224
i. Belediye Denetiminin Kapsamı ve Türleri  224
j. Belediye İdaresinin Gelirleri  225
k. Belediye İdaresinin Giderleri  225
l. Belediye Bütçesi  225
m. Belediyelerin Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanlarındaki Görev ve Yetkileri  226
n. Belediyelerin Yurt Dışı İlişkileri  230
o. Belediye Tasarrufundaki Yerler Hakkında Bilgi Veriniz  230
ö. Belde Adı Değiştirme ile Ad Verme, Tanıtıcı Amblem ve Flama Kullanımı  230
p. Belediye Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi  230
5. Büyükşehir Belediyesi  231
a. Büyükşehir Belediyesi  231
b. Büyükşehir Belediyesinin Kurulması ve Sınırlarının Belirlenmesi ile On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Kurulmasına İlişkin Kanun (6360 s. Kanun) ve Getirdikleri  232
c. Büyükşehir Belediyesi Sınırlarında Uygulanmayan Kanunlar  235
d. Belediye Kanunu ile Büyükşehir Belediyesi Kanunu Arasındaki Hukuki İlişki  235
e. Büyükşehir Belediyesinin Görev ve Sorumlulukları  235
f. Büyükşehir Belediyesinin Şirket Kurması  238
g. Büyükşehir Belediyesinin Yetkileri ve İmtiyazları  238
h. Büyükşehir Belediyesinin Denetim Yetkisi  238
ı. İlçe Belediyelerinin Görev ve Yetkileri  240
i. Belediyelerarası Hizmet İlişkileri ve Koordinasyon  240
j. Büyükşehir Belediye Meclisinin Toplanma Zamanı  241
k. Büyükşehir Belediye Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi  242
l. Büyükşehir Belediye Encümeni  243
m. Büyükşehir Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri  244
n. Büyükşehir Belediye Başkanlığının Sona Ermesi  244
o. Büyükşehir Belediyesi Personelinin Atanması  245
ö. Büyükşehir Belediyesinin Gelirleri  245
p. Büyükşehir Belediyesinin Giderleri  245
r. Büyükşehir Belediye Bütçesinin Kabulü  246
6. İl Özel İdaresi  247
a. İl Özel İdaresini Tanımı, Kurulması ve Görev Alanının Belirlenmesi  247
b. İl Özel İdaresinin Genel Yapısı ve İdari Teşkilâtımızdaki Yeri  248
c. İl Özel İdaresinin Görev ve Sorumlulukları  249
d. İl Özel İdaresinin Yetkileri ve İmtiyazları  250
e. İl Özel İdaresinin Organları  251
aa. İl Genel Meclisi  252
aaa. İl Genel Meclisinin Görev ve Yetkileri  252
bbb. İl Genel Meclisinin Oluşumu, Meclis Başkanlık Divanı Seçimi ve Oluşumu  252
ccc. İl Genel Meclisinin Toplantı Zamanı, Gündemin Belirlenmesi, Toplantı ve Karar Nisabı  253
ddd. İl Genel Meclisinde Başkan ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Durumlar ile Meclisi Üyelerinin Yükümlülükleri ve Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi  254
eee. İl Genel Meclisi Kararlarının Kesinleşmesi  255
fff. İl Genel Meclisinin Feshini Gerektiren Haller  256
ggg. İl Genel Meclisin Boşalması Durumunda Ona Ait Görevlerin Yerine Getirilmesi  256
bb. İl Encümeni  257
aaa. İl Encümeninin Oluşumunu, Görev ve Yetkileri  257
bbb. İl Encümeninin Gündemi, Toplantı Zamanı ve Karar Nisabı  257
cc. Vali  258
f. İl Özel İdaresi Organlarının Görevden Uzaklaştırılması  259
g. İl Özel İdaresi Teşkilâtı ve Personel İstihdamı  259
h. İl Özel İdareleri Üzerindeki Denetiminin Amacı, Kapsamı ve Türleri  260
ı. İl Özel İdaresince Yürütülmesi Gereken Hizmetlerde Aksama  260
i. İl Özel İdaresinin Gelir ve Giderleri  261
j. İl Özel İdaresi Bütçesi, Hazırlanması ve Kabulü  262
k. İl Özel İdaresince Uygulanacak İdari Yaptırımlar ve Yetkili Makam  262
7. Köy İdaresi  263
a. Köy İdaresinin Organları  263
b. Köy İdaresinin Kurulması ve Hukuki Rejiminin Genel Esasları  263
c. Köy İdaresinin İşleri–Görevleri  264
d. Köy Muhtarının Seçimi, Görevleri ve Organlık Sıfatının Kaybı  264
e. Köy Derneğinin Görevleri  266
f. İhtiyar Meclisinin Seçimi ve Görevleri  266
8. Mahalli İdare Birlikleri  267
D. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları (Kamu Kurumları)  269
1. Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşlarının Ortaya Çıkışı ve Genel Özellikleri  269
2. Kamu Kurumunu Kamu İdaresinden Ayıran Hususlar  270
3. Üniversiteler  270
a. Yükseköğretim, Üniversite, Fakülte, Bölüm ve Benzer Kavramlar  271
b. Yükseköğretim Kurulu’nun Hukuki Statüsü, Oluşumu ve Görevleri  272
c. Üniversitelerarası Kurul’un Yapısı ve Görevleri  274
d. Üniversite Organları  274
aa. Rektör  275
bb. Senato  277
cc. Üniversite Yönetim Kurulu  277
e. Fakülte Organları  278
aa. Dekan  278
bb. Fakülte Kurulu  279
cc. Fakülte Yönetim Kurulu  279
f. Vakıf Üniversiteleri  280
4. Kamu İktisadi Teşebbüsleri  283
a. Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Hukuki Rejimini Genel Olarak Açıklayınız  283
b. İktisadi Devlet Teşekkülleri (İDT)  284
c. Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)  286
d. Müessese, Bağlı Ortaklık ve İştirak Kavramları  286
aa. Müessese  287
bb. Bağlı Ortaklık  287
cc. İştirak  287
e. KİT’lerin Organları  287
f. KİT Personeli  288
g. KİT’lerin Denetimi  291
h. Özelleştirme, Özelleştirme Yöntemleri ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı  291
5. Belediye İktisadi Teşebbüsleri  293
6. Cumhurbaşkanlığı Yatırım ve Finans Ofisi  295
7. Siber Güvenlik Başkanlığı  296
8. Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları  297
E. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar  299
1. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar (Bağımsız İdari Otoriteler)  299
2. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Başlıca Özellikleri  303
3. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Sahip Olduğu Başlıca Yetkiler  305
a. Araştırma ve Soruşturma Yapma Yetkisi  305
b. Düzenleme ve Kural Koyma Yetkisi  305
c. Görüş Bildirme ve Öneri Yetkisi  306
d. Bireysel Önlemler Alma Yetkisi  306
e. Uyarı ve Emir Verme Yetkisi  306
f. Yaptırım Uygulama Yetkisi  306
4. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)  307
5. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTİK)  308
6. Sermaye Piyasası Kurulu (SPK)  309
7. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK)  310
8. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)  312
9. Kamu İhale Kurumu (KİK)  313
10. Rekabet Kurumu (RK)  314
11. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK)  314
12. Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK)  316
13. Nükleer Düzenleme Kurumu (NDK)  317
14. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK)  319
Bölüm III
İDARİ İŞLEMLER
I. GENEL BİLGİLER  323
A. Tanımı ve Unsurları  323
B. İdari İşlemin Özellikleri  326
C. İdari İşlemler ile İdari Eylemler Arasındaki Başlıca Farklar  331
D. İdarenin İrade Açıklamaları  333
E. İdari İşlemin Unsurları  334
II. İDARİ İŞLEMLERİN UNSURLARI  334
A. İdari İşlemin Yetki Unsuru  334
1. Yetki Devri ile İmza Yetkisinin Tanınması Arasındaki Farklar  343
2. Yetki Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları  344
a. Fonksiyon Gaspı  344
b. Yetki Gaspı  345
c. Yetki Tecavüzü  346
B. İdari İşlemin Şekil Unsuru  347
1. İdari Usûl  347
2. Belli Başlı Şekil Kuralları  347
3. Şekil Kurallarına Aykırılığın Yaptırımları  351
C. İdari İşlemin Sebep Unsurunu Açıklayınız  353
1. İdari İşlemlerde Sebep  353
2. İdarenin Takdir Yetkisi–Bağlı Yetki  355
a. Tanımı  355
b. Önemi ve Gerekliliği  356
c. Sınırları  357
d. İdari İşlemin Unsurları ve Takdir Yetkisi  358
3. İdari İşlemin Sebep Unsurunun Öğrenilmesinde Bilgi Edinme Hakkı ve Sınırları  358
a. Bilgi ve Belge Kavramı  359
b. Bilgi veya Belgelere Erişim Usulü  359
c. Kimler Bilgi Edinme Hakkına Sahiptir?  359
d. Sınırları  360
aa. Yargı Denetimi Dışında Kalan İşlemler  361
bb. Devlet Sırrına İlişkin Bilgi veya Belgeler  361
cc. Ülkenin Ekonomik Çıkarlarına İlişkin Bilgi veya Belgeler  361
dd. İstihbarata İlişkin Bilgi veya Belgeler  361
ee. İdarî Soruşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler  361
ff. Adlî Soruşturma ve Kovuşturmaya İlişkin Bilgi veya Belgeler  362
gg. Özel Hayatın Gizliliği  362
hh. Haberleşmenin Gizliliği  362
ıı. Ticarî Sır  362
ii. Fikir ve Sanat Eserleri  362
jj. Kurum İçi Düzenlemeler  362
kk. Kurum İçi Görüş, Bilgi Notu ve Tavsiyeler  363
ll. Tavsiye ve Mütalaa Talepleri  363
e. Bilgi veya Belgeye Erişim Süreleri  363
f. İtiraz Usulü  363
4. Sınav Not Değerlendirmelerinin Hukuki Yönü Hakkında Bilgi Veriniz  364
5. Sebep Unsuruna Aykırılığın Yaptırımları  367
D. İdari İşlemin Konu Unsuru  368
E. İdari İşlemin Amaç Unsuru  369
F. İdari İşlemin Unsurlarının Denetimi  371
III. İDARİ İŞLEMLERİN MUHTELİF YÖNLERDEN SINIFLANDIRILMASI  374
A. Düzenleyici İşlem  374
B. Düzenleyici İşlemler ile Genel Kararlar Arasındaki Farklar  376
C. Birel İşlem ve Türleri  377
D. Düzenleyici İşlem ile Birel İşlem Arasındaki Başlıca Farklar  377
E. İdari İşlemlerin İradenin Açıklanması Bakımından Sınıflandırılması  378
1. Tek Yanlı İşlemler  378
a. Basit İradeli İşlemler  378
b. Bileşik İradeli İşlemler  378
aa. Kolektif İşlemler  378
bb. Birleşme İşlemler  379
2. İki Yanlı İşlemler  380
3. Ayrılabilir İşlem  380
F. İptal Davasına Konu Olup Olmama Bakımından İdari İşlemler  383
1. İptal Davasına Konu Olmayan İdari İşlemler  383
a. Yok İşlemler  383
b. Adli Yargının Görev Alanına Alınmış İşlemler  384
c. Yargısal Dokunulmazlık Tanınan İşlemler  384
d. İcrai Olmayan İşlemler  384
2. İptal Davasına Konu Olan İşlemler (İcrai İşlemler)  387
G. Diğer Sınıflandırmalar  387
H. Otomatik İdari İşlemler  389
I. İdari İşlemlerin Yürürlüğe Girmesi Hakkında Bilgi Veriniz  389
İ. İdari Kararlar Nasıl Uygulanır?  389
J. İdari Kararların Yargısal Kararlar ile Karşılaştırılması  391
K. İdari Kararlardaki Başlıca Sakatlıklar  391
1. Hata  391
L. Kazanılmış Hak  393
M. Müesses Durum  400
N. Haklı Beklenti  401
O. İdari İşlemleri Sona Erdiren Sebepler  403
1. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Olmayan Nedenler  403
a. Hukuki Nedenler  403
b. Fiili Nedenler  403
c. İdari Kararın Kendiliğinden Ortadan Kalkması  404
2. İdari Kararı Alan Makamın İradesine Bağlı Nedenler  404
a. Geri Alma  404
b. Değiştirme  407
c. Kaldırma  407
d. Düzeltme  408
Ö. İdari İtiraz ve Hukuki Sonuçları  408
Bölüm IV
KAMU PERSONEL HUKUKU
I. KAMU PERSONEL TÜRLERİNDEN BAZILARI  411
II. KAMU PERSONEL TÜRLERİ VE MEMUR KAVRAMI İLE KARŞILAŞTIRILMASI  411
A. Sözleşmeli Personel  413
B. Mükellefler  414
C. Fahri Ajanlar  416
D. “Diğer Kamu Görevlileri” Kavramı  416
III. MEMUR KAVRAMININ UNSURLARI  419
A. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Kriteri  420
B. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Kriteri  421
C. İstihdam Edilen Yer Kriteri  421
D. Atama Kriteri  422
E. Kadro Kriteri  422
F. Aylık Tahsisi Kriteri  423
G. Hiyerarşi Kriteri  423
IV. DEVLET MEMURİYETİNE GİRİŞTE ARANAN GENEL VE ÖZEL ŞARTLAR NELERDİR?  425
A. Genel Koşullar  425
1. Vatandaşlık  426
2. Mahkûmiyet (Olumsuz Koşul)  427
3. Yaş  433
4. Askerlik  434
5. Öğrenim Koşulu  435
6. Sağlık  436
7. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak  437
B. Özel Koşullar  437
V. MEMURLUK MESLEĞİNİN TEMEL İLKELERİ  439
A. Sınıflandırma İlkesi Nedir? Açıklayınız  439
1. Kadro Sınıflandırması  441
2. Rütbe Sınıflandırması  441
3. DMK’da Öngörülen Hizmet Sınıfları (DMK. md. 36)  442
a. Genel İdare Hizmetleri Sınıfı  442
b. Teknik Hizmetler Sınıfı  442
c. Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı  442
d. Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı  443
e. Avukatlık Hizmetleri Sınıfı  443
f. Din Hizmetleri Sınıfı  443
g. Emniyet Hizmetleri Sınıfı  443
h. Jandarma Hizmetleri Sınıfı  443
ı. Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfı  443
i. Yardımcı Hizmetler Sınıfı  443
j. Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı  444
k. Milli İstihbarat Hizmetleri Sınıfı  444
4. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları  444
B. Liyakat Nedir? Liyakat Sisteminin Temel İlkelerini Açıklayınız  444
C. Kayırma ve Liyakat Sistemi Arasındaki Farkları Belirtiniz  446
D. Kariyer İlkesi Hakkında Bilgi Veriniz  446
VI. MEMURİYETE GİRİŞTE HÂKİM OLAN TEMEL İLKELER NELERDİR?  448
A. Serbestlik İlkesi  448
B. Eşitlik İlkesi  448
C. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi  449
VII. MEMURLUĞA ALINMA USULÜ OLARAK SINAV YÖNTEMİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  449
VIII. ATAMALARDA GÖREV YERİNE HAREKET VE İŞE BAŞLAMA SÜRESİ, İŞE BAŞLAMAMA HALİNDE YAPILACAK İŞLEMLER  451
IX. ADAY MEMURİYET  452
A. Adaylığa Kabul ve Aday Memurların Yetiştirilmesi  453
B. Aday Memuriyetin Sona Erme Sebepleri  454
C. Asli Memuriyete Atama Hakkında Bilgi Veriniz  456
X. İSTİSNAİ MEMURLUK HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  457
XI. DEVLET MEMURLARININ ÖDEV VE YÜKÜMLÜLÜKLERİNİ AÇIKLAYINIZ  460
A. Anayasaya ve Devlete Bağlılık  461
B. Tarafsızlık  461
C. Emirlere Uyma ve Hukuka Aykırı Emir  461
D. İşbaşında Bulunma ve Çalışma Saatlerine Riayet  462
E. Mal Bildiriminde Bulunma  463
F. Uyumlu Giyinme  463
G. Resmi Belge, Araç ve Gereçleri İade  463
H. Davranış ve İşbirliği  464
I. Basına Bilgi veya Demeç Verme Yasağı  464
XII. DEVLET MEMURLARININ HAKLARI  464
A. İzin Hakkı  465
1. Yıllık İzin ve Kullanılmasını Açıklayınız  465
2. Mazeret İzni Nedir? Hangi Hallerde Verilir?  466
3. Hastalık ve Refakat İzni Nedir? Süresi Ne Kadardır?  469
4. Aylıksız İzin Nedir? Hangi Hallerde Verilir?  470
B. Güvenlik, Uygulamayı İsteme ve Hizmet Hakkı (DMK md. 18)  471
C. İlerleme ve Yükselme Hakkı (DMK md. 64, 68)  472
D. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı (DMK md. 21)  472
E. Sendika Kurma Hakkı (DMK md. 22)  473
1. Amacı ve Fikri Dayanakları  473
2. Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu ile Getirilen Başlıca Önemli Yenilikler  474
F. Koğuşturma ve Yargılamada Özel Kurallara Tâbi Olma Hakkı  476
G. İftiralara Kaşı Korunma Hakkı (DMK md. 25)  476
H. Mâli ve Sosyal Haklar (DMK md. 19, 146 vd.)  477
1. Aylık Hakkı  477
a. Tek Ücret  479
b. Ücretlerde Açıklık İlkesi  479
c. Ücretlerde Denklik İlkesi  480
d. Gösterge Tablosu  480
e. Değişen Katsayı  481
f. Ek Gösterge, Taban Aylığı, Kıdem Aylığı  481
2. Yan Ödemeler, Zam ve Tazminatlar  482
3. Yolluk Hakkı  483
4. Sosyal Haklar ve Yardımlar  483
5. İstifa Hakkı  486
XIII. MEMURLAR İÇİN KONAN YASAKLAR NELERDİR? AÇIKLAYINIZ  487
A. Başka Görev Alma Yasağı  487
B. Siyasi Partilere Girme Yasağı  487
C. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı  487
D. Dernek Kurma ve Derneklere Üye Olma Yasağı  488
E. Ayrıldığı Kuruma Karşı Görev Alma Yasağı  488
F. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma Yasağı  489
G. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma Yasağı  489
1. Ticaret Yapma Yasağı  489
2. Memurun Ticari Şirketlere Ortaklığı  491
H. Grev Yasağı (md. 27)  493
I. Denetimindeki Teşebbüsten Menfaat Sağlama Yasağı  493
İ. Memurun Özel Hayatıyla İlgili Diğer Mâli Sınırlamalar ve Hediyelerin Durumu  493
XIV. KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU  495
A. Kamu Görevlileri Etik Kurulunun Yapısı  495
B. Kamu Görevlileri Etik Kurulu Tarafından Gerçekleştirilen Denetim  496
XV. MEMUR HUKUKUNDA ALT DERECELERE VE İDARİ GÖREVLERE ATAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  497
XVI. MEMURLARIN KARŞILIKLI OLARAK YER DEĞİŞTİRME (BECAYİŞ), KURUMLARARASI ATAMA, MEMURLUKTAN ÇEKİLENLERİN YENİDEN ATANMASI VE EMEKLİLERİN YENİDEN HİZMETE ALINMASI İÇİN YAPILAN ATAMA KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ  498
A. Becayiş  498
B. Kurumlararası Atama  500
C. Kurum İçi Naklen Atama  500
D. Memurluktan Çekilenlerin Yeniden Atanmaları  501
XVII. YER DEĞİŞTİRME (NAKİL) KAVRAMININ BENZER MÜESSESELERLE KARŞILAŞTIRILMASI  501
XVIII. YER DEĞİŞTİRME SURETİYLE ATAMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BAŞLICA HUSUSLAR NELERDİR?  505
A. Hizmetin Gereği Olarak Yapılabilecek Yer Değiştirmeler  505
B. Memurun İsteği Üzerine Yapılabilecek Yer Değiştirmeler  506
1. Sağlık Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği  507
2. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği  508
3. Can Güvenliği Mazeretine Bağlı Yer Değişikliği  511
4. Engellilik Durumuna Bağlı Yer Değişikliği  511
5. Nakilde Çocukların Öğrenim Durumu  512
XIX. MEMURLARIN İLERLEMESİ  512
A. Kademe ve Kademe İlerlemesini Açıklayınız  513
B. Derece Yükselmesinin Usul ve Şartları Nelerdir?  514
XX. MEMUR BİLGİ SİSTEMİ, ÖZLÜK DOSYASI HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  516
XXI. BAŞARI, ÜSTÜN BAŞARI DEĞERLENDİRMESİ VE ÖDÜL HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  516
XXII. “KAMU PERSONELİ BİLGİ SİSTEMİ” HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  518
XXIII. KURUMLARARASI GEÇİCİ SÜRELİ GÖREVLENDİRMENİN KOŞULLARINI AÇIKLAYINIZ  518
XXIV. MECBURİ HİZMET YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜ AÇIKLAYINIZ  519
XXV. DEVLET MEMURİYETİ VE DİSİPLİN REJİMİ  520
A. Disiplin Nedir?  520
B. Disiplin Hukukuna Hâkim Olan Başlıca İlkeler Hangileridir?  521
C. Devlet Memurları Kanunundaki Disiplin Suç ve Cezaları  533
1. Uyarma  533
2. Kınama  534
3. Aylıktan Kesme  534
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması  535
5. Devlet Memurluğundan Çıkarma  535
D. Disiplin Suçlarında Kıyas Mümkün müdür? Açıklayınız  536
E. Soruşturmaya Başlanması ve Soruşturma Emri Hakkında Bilgi Veriniz  538
1. Soruşturmaya Başlanması  538
2. Soruşturma Emri  540
F. Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar Hangileridir?  542
G. Disiplin Cezalarının Uygulanması  543
H. Disiplin Soruşturmalarında Zamanaşımı Hakkında Bilgi Veriniz  544
I. Disiplin Cezalarına İtiraz Nasıldır?  546
İ. Ceza Kovuşturması ile Disiplin Soruşturmasının Bir Arada Yürütülmesi Hakkında Bilgi Veriniz  548
XXVI. 4483 S. MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN KAPSAMINDA KOVUŞTURMANIN YÜRÜYÜŞÜ  550
A. İzin Safhası  551
1. Olayın Yetkili Mercie İletilmesi  551
2. İzin Vermeye Yetkili Merciler  551
3. İşleme Konulmayacak İhbar ve Şikâyetler  552
B. Ön İnceleme Safhası  553
1. Ön İnceleme Yapmaya Yetkili Makam  553
2. Ön İnceleme Yapanların Yetkisi ve Rapor  553
3. Süre  554
4. Soruşturma İzninin Kapsamı  554
5. Soruşturma İzninin Gönderileceği Merci  555
C. 4483 Sayılı Kanun Kapsamında İtiraz Usûlü  555
XXVII. MEMURLUK STATÜSÜNDE KISINTI YAPAN HALLER  559
A. Kadro Açığı  559
B. Görevden Uzaklaştırma  561
1. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Uygulanacağı Haller  562
a. Disiplin Soruşturması Nedeniyle  562
b. Ceza Kovuşturması Nedeniyle  563
2. Görevden Uzaklaştırmada Yetkili Makamlar  563
a. DMK’daki Durum  563
aa. Atamaya Yetkili Amirler  563
bb. Bakanlık ve Genel Müdürlük Müfettişleri  564
cc. Valiler  564
dd. Kaymakamlar  564
b. Özel Düzenlemelerdeki Durum  564
3. Görevden Uzaklaştırılan Memurun Hak ve Yükümlülükleri  565
4. Memurun Göreve Başlatılmasının Zorunlu Olduğu Hallerde Açıkta Geçen Sürelerin Değerlendirilmesi Nasıldır? Açıklayınız  565
5. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinin Kaldırılması  566
a. Göreve Başlatmanın Zorunlu Olduğu Haller Hangileridir?  566
b. Görevden Uzaklaştırmanın Süresi ve İtiraz  567
6. Görevden Uzaklaştırma Tedbirinde Amirin Sorumluluğu  568
XXVIII. MEMURİYETİN SONA ERMESİ  569
A. Memuriyetin Doğal Olarak Sona Ermesi  572
B. Çekilme (İstifa) Nedir? Hukuki Sonuçlarını Açıklayınız  572
C. Çekilmiş Sayılma (Müstafi Addedilme) Nedir?  574
D. Memurluktan Çıkarılma (İhraç) Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?  577
E. Koşullarda Eksiklik Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?  577
F. Bağdaşmazlık Nedir? Hukuki Sonuçları Nelerdir?  578
G. Memurların Emekliliği  579
Bölüm V
KAMU HİZMETİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI VE UNSURLARI  581
II. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DEĞİŞTİRİLMESİ, KALDIRILMASI  584
III. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNE HÂKİM BAŞLICA İLKELER  585
A. Süreklilik ve Düzenlilik  585
B. Değişkenlik–Uyarlanma  587
C. Nesnellik ve Eşitlik  589
D. Kamu Hizmetinin Meccaniliği (Bedelsizliği)  590
E. Yeni Kamu Hizmeti İlkeleri  591
IV. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ  592
A. Tekelli–Tekelsiz Kamu Hizmetleri  592
B. Yürütüldükleri Alana Göre Kamu Hizmetleri  592
C. Yararlanma Biçimlerine Göre Kamu Hizmetleri  593
D. Konularına Göre Kamu Hizmetleri  593
1. İdari Kamu Hizmetleri  593
2. İktisadi Kamu Hizmetleri  593
3. Sosyal Kamu Hizmetleri  593
4. Bilimsel–Kültürel ve Teknik Kamu Hizmetleri  593
V. VİRTÜEL (OLASI) KAMU HİZMETİ KAVRAMI  594
VI. AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU KAMU HİZMETLERİ REJİMİ VE TÜRK HUKUKU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: EVRENSEL HİZMET KAVRAMI  594
VII. KAMU HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLME BİÇİMLERİ  597
A. Kamu Hizmetlerinin Kamu Tüzel Kişileri Tarafından Yürütülmesi  597
1. Emanet Usulü  597
2. Kamu Kurumu Usulü  598
B. Kamu Hizmetlerinin Özel Kişiler Tarafından Yürütülmesi  598
1. Kamuya Yararlı Faaliyette Bulunan Özel Kişiler  598
2. Müşterek Emanet Usulü  599
3. İltizam Usulü  599
4. Ruhsat Usulü  600
5. İmtiyaz Usulü  601
6. Yap–İşlet–Devret Usulü  601
7. Yap–İşlet Usulü  606
8. Kamu–Özel Ortaklığı Usulü  607
VIII. KAMU HİZMETİ ETKİNLİĞİ OLARAK KAMUYA YARARLI FAALİYETLERİ ÖZENDİRME VE DESTEKLEME  607
IX. ÖZEL KİŞİLER TARAFINDAN YÜRÜTÜLMESİ MÜMKÜN OLMAYAN KAMU HİZMETLERİ  608
X. KÜLTÜREL KAMU HİZMETİ OLARAK “KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI”  608
A. Sit Kavramı ve Türleri  608
1. Doğal Sit  609
2. Kentsel Sit ve Sınırlarının Belirlenmesi  613
3. Tarihi Sit  615
4. Arkeolojik Sit  615
5. Diğer Sit Türleri  616
B. “Korunması Gerekli Kültür ve Tabiat Varlıkları” Kavramı  616
C. “Somut Olmayan Kültürel Miras” Kavramı  621
Bölüm VI
İDARENİN SÖZLEŞMELERİ
I. İDARİ SÖZLEŞMENİN TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ  626
II. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ  628
A. Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı  631
B. Otoyollar  632
C. Yap–İşlet–Devret Sözleşmeleri  632
D. Yap–İşlet Sözleşmesi  635
III. İDARİ SÖZLEŞME TÜRLERİNDEN BAZI ÖRNEKLER VE AÇIKLAMALAR  636
A. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmesi  637
1. İmtiyaz Sözleşmesinin Ayırıcı Unsurları  637
a. Yetki Unsuru  638
b. Şekil Unsuru ve Hukuki Niteliği  639
c. Konu Unsuru  640
d. Ücretlendirme Unsuru  640
e. İmtiyazcının Kendi Kâr ve Zararına İşletme Unsuru  640
2. İmtiyazcı Sıfatına Sahip Olabilecekler  641
3. İmtiyaz Sözleşmelerinde Tarafların Hak ve Yükümlülükleri  641
a. İmtiyazcının Hak ve Yükümlülükleri  641
aa. İmtiyazcının Hakları  641
bb. İmtiyazcının Yükümlülükleri  643
b. İmtiyaz Veren İdarenin Yetkileri  643
aa. Denetim ve Yaptırım Uygulama Yetkisi  643
bb. Tek Yanlı Değişiklik Yapma Yetkisi  644
cc. Rachat ya da İmtiyazın Satın Alınması  644
4. İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi  644
a. İmtiyaz Sözleşmesinin Sona Erme Nedenleri  644
aa. Sürenin Dolması  644
bb. İmtiyazın Düşürülmesi  644
cc. Kamu Yararına Fesih  644
dd. Akdi Geri Satın Alma Yolu (Rachat)  645
ee. Karşılıklı Anlaşmayla Fesih  645
b. İmtiyaz Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Yargısal Denetimi  645
c. İmtiyaz Sonunda Malların Paylaşımı  647
B. Mali İltizam Sözleşmeleri  647
C. Kamu İstikraz Sözleşmesi  648
D. Müşterek Emanet  648
E. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerine İlişkin İşletme Sözleşmeleri  648
F. Orman İşletme Sözleşmeleri  648
G. İdari Hizmet Sözleşmeleri  649
IV. İDARİ SÖZLEŞMELERDE TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI  650
A. Özel Kişinin Hak ve Borçları  650
1. Özel Kişinin Hakları  650
a. Genel Olarak  650
aa. Ücret Hakkı  650
bb. Tazminat Hakkı  650
b. İdari Sözleşmelerde Malî Dengenin Korunması  651
aa. Fait du Prince (Bey’in Eylemi/Egemen Olgusu/Kamu Gücünün İşlem ve Davranışı) Kuramı  651
bb. Öngörülemezlik (Imprevision) Kuramı  652
cc. Öngörülemezlik (Imprevizyon) Kuramının Uygulanabilmesinin Şartları  652
dd. “Fait du prince” ve Öngörülmezlik Kuramları Arasındaki Farklar ve Benzerlikler  653
2. Özel Kişinin Borçları (Yükümlülükleri)  653
B. İdarenin Yetki ve Yükümlülükleri  654
V. İDARİ SÖZLEŞMELERİN SONA ERMESİ  655
A. Süresinden Önce Sona Erme  656
1. Tarafların Anlaşması İle Fesih  656
2. İdare Tarafından Sözleşmenin Feshi  656
3. Sözleşmenin Mahkeme Tarafından Feshi  656
B. Olağan Sona Erme  656
VI. İDARİ SÖZLEŞMELER İLE İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ ARASINDAKİ FARKLAR  657
VII. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN KAYNAKLI UYUŞMAZLIKLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI  657
A. Sözleşmeden Ayrılabilir İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar  657
B. Sözleşmeden Kaynaklanan Uyuşmazlıklar  659
1. İdari Sözleşmelerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Dava Türleri  659
2. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Tahkim  660
3. Alternatif Bir Çözüm Yolu Olarak Arabuluculuk ve İdari Uyuşmazlıklarda Uygulanması  661
Bölüm VII
KAMU İHALELERİ
I. KAMU İHALE SİSTEMİNİN GENEL ESASLARI NELERDİR?  665
II. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASIYLA İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR  667
III. İHALE AŞAMALARI (Şema)  669
IV. KAMU İHALELERİNE HÂKİM TEMEL İLKELER  669
V. 4734 SAYILI KAMU İHALE KANUNUNA GÖRE İHALE USÛLLERİ VE İHALE SÜRECİ AKIŞ ŞEMASI  676
A. İhale Usûlleri  676
1. Açık İhale Usulü  676
2. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü  676
3. Pazarlık Usulü  677
B. İhale Süreci Akış Seması  680
VI. İHALE KOMİSYONUNUN YAPISI VE GÖREVLERİ  686
VII. “EŞİK DEĞER” VE “YAKLAŞIK MALİYET” KAVRAMLARINI AÇIKLAYINIZ  687
VIII. İHALELERDE ÖDENEK KONUSUNDA BİLGİ VERİNİZ  689
IX. İHALEYE KATILIMDA BAŞLICA YETERLİK KURALLARI  689
A. Ekonomik ve Malî Yeterliğin Belirlenmesi  689
B. Mesleki ve Teknik Yeterliğin Belirlenmesi  690
X. İSTEKLİLER HANGİ DURUMLARDA İHALE DIŞI BIRAKILIR?  691
XI. KAMU İHALE KANUNU KAPSAMINDA İHALEYE KATILAMAYACAK OLANLAR KİMLERDİR?  691
XII. KAMU İHALELERİNDEKİ İDARİ VE TEKNİK ŞARTNAMELER HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  693
XIII. ORTAK GİRİŞİMLERİN İHALE UYGULAMASINDAKİ SORUMLULUKLARI NELERDİR?  693
XIV. İHALELERDE İLÂN SÜRELERİ, KURALLARI VE ÖN İLÂN  694
XV. İHALE SAATİNDEN ÖNCE İHALENİN İPTAL EDİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR?  696
XVI. İHALELERDE GEÇİCİ TEMİNAT NE KADARDIR?  696
XVII. TEMİNAT OLARAK KABUL EDİLECEK DEĞERLER HANGİLERİDİR?  697
XVIII. İHALELERDEKİ YASAK FİİL VEYA DAVRANIŞLAR  697
XIX. İHALELERE KATILMAKTAN YASAKLAMA HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  698
XX. MÜTEAHHİTİN ÖLÜMÜ, İFLASI, AĞIR HASTALIĞI, TUTUKLULUK VEYA MAHKÛMİYET HALİNİN İHALEYE ETKİSİNİ AÇIKLAYINIZ  699
XXI. YÜKLENİCİLERİN VE GÖREVLİLERİN CEZAİ SORUMLULUĞU  699
XXII. BÜTÜN TEKLİFLERİN REDDEDİLMESİ VE İHALENİN İPTALİ MÜMKÜN MÜDÜR?  700
XXIII. İHALENİN KARARA BAĞLANMASI VE ONAYLANMASINI AÇIKLAYINIZ  701
XXIV. KESİNLEŞEN İHALE KARARLARININ BİLDİRİLMESİ VE SÖZLEŞMEYE DAVET EDİLMESİ  702
XXV. KESİN TEMİNAT HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  703
XXVI. İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARI NELERDİR?  703
XXVII. YAPIM İŞLERİ ÖRNEĞİNDE İHALE ÜZERİNDE KALAN İSTEKLİNİN SÖZLEŞMEYİ İMZALAMAMASININ HUKUKİ SONUÇLARINI AÇIKLAYINIZ  704
XXVIII. İHALE SONUCUNUN İLÂNI, İHALENİN SÖZLEŞMEYE BAĞLANMASI  705
XXIX. KAMU İHALE KANUNU UYGULAMASI ÖZET BİLGİ  705
XXX. KAMU İHALE KURUMUNUN İDARE TEŞKİLÂTINDAKİ YERİ VE BAŞLICA GÖREVLERİ  712
XXXI. KAMU İHALELERİNE YÖNELİK İDARİ VE YARGISAL BAŞVURU YOLLARI NELERDİR? AÇIKLAYINIZ  715
A. Şikâyet  716
B. İtirazen Şikâyet  717
C. Yargısal Başvuru  719
XXXII. KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNU İLE İLGİLİ OLARAK AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLANDIRINIZ  722
A. Kamu İhale Kanunu Kapsamında Yapılan İhalelerin Sözleşmeye Bağlanmasının Hukuki Rejimi Hakkında Bilgi Veriniz  722
B. 4735 s. Kanun Kapsamında Düzenlenecek Sözleşmelerde Yer Alması Zorunlu Hususlar  723
C. Sözleşme Uygulamasında Mücbir Sebep Olarak Kabul Edilebilecek Haller Hangileridir?  723
D. Kesin Teminatın Hukuki Rejimini Kısaca Belirtiniz  724
E. Sözleşmede Değişiklik Yapılması Hangi Koşullarda Mümkündür?  725
F. Sözleşmenin Devri Mümkün müdür?  725
G. Yüklenicinin Ölümü, İflası, Ağır Hastalığı, Tutukluluğu veya Mahkumiyetinin Sözleşmeye Etkisi Nedir?  725
H. Yüklenicinin Ortak Girişim Olması Halinde Ölüm, İflas, Ağır Hastalık, Tutukluluk veya Mahkûmiyet Durumunun Sözleşmeye Etkisi Nedir?  726
I. Yüklenici Sözleşmeyi Feshedebilir mi?  726
İ. İdare Sözleşmeyi Hangi Hallerde Feshedebilir?  726
J. Sözleşmeden Önceki Yasak Fiil veya Davranışlar Nedeniyle Sözleşmenin Feshi  727
K. Sözleşme Hangi Anda Feshedilmiş Sayılır?  727
L. Sözleşme Kapsamında Yaptırılabilecek İlave İşler veya İş Eksilişi ile İşin Tasfiyesinin Esasları  728
M. Sözleşmenin Uygulanmasındaki Yasak Fiil ve Davranışlar Nelerdir?  728
N. Yapım İşlerinde Yüklenicilerin, Alt Yüklenicilerin, Yapı Denetim Görevlilerinin, Tedarikçi ve Hizmet Sunucularının Sorumluluğu  729
XXXIII. 2886 s. DEVLET İHALE KANUNUNUN GENEL ESASLARI VE İHALE USULLERİ HAKKINDA BİLGİ VERİNİZ  729
Bölüm VIII
KAMU MALLARI–KAMULAŞTIRMA
I. KAMU MALI VE KAMUNUN ÖZEL MALI KAVRAMLARI  735
II. KAMU MALLARININ BAŞLICA ÖZELLİKLERİ  736
III. KAMU MALLARI ÜZERİNDEKİ MÜLKİYETİN HUKUKİ NİTELİĞİNE İLİŞKİN BAŞLICA TEORİLER  739
IV. KAMU MALI NİTELİĞİNİN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ  740
V. KAMUYA İLİŞKİN MAL  740
VI. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI  741
VII. TAHSİS (ÖZGÜLEME)  743
VIII. KAMU MALLARINDAN YARARLANMA VE YARARLANMAYA HÂKİM OLAN BAŞLICA İLKELER  743
IX. KIYILARIN HUKUKİ REJİMİNİN GENEL ESASLARI  746
X. KAMULAŞTIRMA  748
A. Kamulaştırma Ne Demektir? Kamulaştırmanın Başlıca Özellikleri Nelerdir?  748
B. Kamulaştırmanın Fikri Dayanakları  751
C. Kamulaştırmanın Konusu  752
D. Kamulaştırmada Kamu Yararı Kararı Verecek Merciler  753
E. Kamu Yararı Kararlarının Onay Mercileri  754
F. Kamulaştırmanın Aşamaları  755
G. Kamulaştırmada Bedel Hangi Ölçütlere Göre Belirlenir?  755
H. Kısmen Kamulaştırılan Taşınmaz Malın Değeri Nasıl Belirlenir?  758
I. Kamulaştırma Bedelinin Mahkemece Tespiti ve Taşınmaz Malın İdare Adına Tescili  759
İ. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı  764
J. Kamulaştırmada Vazgeçme, İade ve Devir  765
K. Bir İdareye Ait Taşınmaz Malın Diğer İdareye Devri  766
L. Kamulaştırmanın Satım Sözleşmesi ile Karşılaştırılması  768
M. Acele Kamulaştırma  768
N. Kamulaştırmasız El Atma ve Türleri  771
1. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma  771
2. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma  773
O. Fiilen Kamu Hizmetine Ayrılan veya Kamu Yararına Dönük İhtiyaca Tahsis Edilen Tesislerin Durumu–Kamulaştırmasız El Koyma  775
XI. GEÇİCİ İŞGAL  776
XII. İSTİMVAL  777
XIII. MİLLİLEŞTİRME  778
XIV. DEVLETLEŞTİRME  778
XV. SOSYALLEŞTİRME NE DEMEKTİR?  780
XVI. TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI  781
Bölüm IX
İDARİ KOLLUK VE İDARİ YAPTIRIMLAR
I. KOLLUK TÜRLERİ  783
II. İDARİ KOLLUK  783
III. İDARİ KOLLUK–ADLİ KOLLUK–SİYASİ KOLLUK  784
IV. İDARİ KOLLUK VE ADLİ KOLLUK ARASINDAKİ FARKLAR  785
V. İDARİ KOLLUĞUN KONUSU VE AMAÇLARI  785
A. Genel Güvenlik  786
B. Dirlik ve Esenlik  787
C. Genel Sağlığın Korunması  787
D. Genel Ahlâkın Korunması  787
VI. GENEL İDARİ KOLLUK–ÖZEL İDARİ KOLLUK AYIRIMI  788
A. Genel İdari Kolluk  789
B. Özel İdari Kolluk  791
VII. KOLLUKLARIN İÇ İÇE OLMASI VE DOĞURDUĞU SORUNLAR  791
VIII. İDARENİN KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI  792
A. Amaç Bakımından Sınırlamalar  792
B. Sebep, Konu Bakımından Sınırlama ve Oranlılık İlkesi  792
C. Yer ve Zaman Bakımından Sınırlanması  793
D. Temel Hak ve Özgürlükler Açısından Kolluk Yetkilerinin Kullanılmasıyla İlgili Bazı Değerlendirmeler  793
1. İfade Özgürlüğü ve Radyo–Televizyon İletişimi Açısından  793
2. Kamu Düzeni ve Basın Özgürlüğü Açısından  796
3. İnternet Özgürlüğü ve İnternet Erişimi Açısından  797
IX. İDARİ KOLLUK MAKAMLARI VE PERSONELİ  801
X. KOLLUK İŞLEMLERİ / EYLEMLERİ  801
XI. İDARİ KOLLUK YETKİLERİNİN KULLANILMASINDAKİ BAŞLICA YÖNTEMLER  802
A. Düzenleyici İşlem–Birel İşlem Yapma  802
B. Geçici Düzenlemeler  802
C. İzin ve Bildirim Usulleri  803
D. İdari Yaptırımlar  805
E. Re’sen İcra (Doğrudan Uygulama), Zor ve Silah Kullanma Yetkisi  808
XII. ÇEVRENİN KORUNMASI VE İDARİ KOLLUK İLİŞKİSİ İLE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNİN BAŞLICA HUKUKİ SONUÇLARI  809
XIII. İDARİ KOLLUK YÖNÜYLE AFET DÖNÜŞÜM UYGULAMASININ GENEL ESASLARI VE YIKIM KARARLARI  811
XIV. TERÖR, TERÖRLE MÜCADELE VE İDARİ KOLLUK YETKİSİ  814
A. Terör Nedir?  814
B. Tüzel Kişilerin Sorumluluğu  814
C. Devlet Tarafından Alınacak Başlıca Koruma Tedbirleri  815
XV. OLAĞANÜSTÜ YÖNETİM USULLERİ  815
A. Olağanüstü Hal Rejimi ve İlan Edilmesi  818
B. Olağanüstü Hal Kavramını Açıklayan Görüşler  820
1. Zaruret Hali Teorisi  820
2. Meşru Müdafaa Teorisi  821
3. Siyasi Teori  821
4. Anayasa Geleneği Teorisi  821
C. Olağanüstü Yönetim Usulü Olarak Olağanüstü Hal (OHAL) İlanı Kararının Hukuki Niteliği  821
1. Yetki Unsuru  821
2. Şekil Unsuru  822
3. Sebep Unsuru  822
4. Konu Unsuru  823
5. Amaç Unsuru  823
D. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri  823
E. Olağanüstü Hal Dönemlerinde Alınabilecek Tedbirler ve Getirilecek Yükümlülükler  825
1. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklarda Yükümlülükler  825
a. Para Yükümlülüğü  825
b. Mal Yükümlülüğü  825
c. Çalışma Yükümlülüğü  826
2. Tabii Afet ve Tehlikeli Salgın Hastalıklar Sebebiyle Olağanüstü Hal İlanında Alınacak Tedbirler  826
3. Ağır Ekonomik Bunalım Hallerinde Yükümlülükler ve Alınacak Tedbirler  827
4. Şiddet Hareketlerinde Alınacak Tedbirler  827
5. Yükümlülüğün Karşılığının Tespiti ve Ödenmesi Yöntemi  829
XVI. İDARİ YAPTIRIMLAR  829
A. İdari Yaptırım Kavramı ve Genel Esasları  829
1. İdari Yaptırım Kavramı ve Unsurları–İdari Ceza Kavramı  829
2. İdari Cezaların Yaptırımlar Teorisindeki Yerine İlişkin Başlıca Görüşler Nelerdir?  832
a. Yaptırımların Birliği Görüşü  834
b. İdari Yaptırımların Cezaî Yaptırımların Bir Alt Dalı Olduğu Görüşü  835
c. İdari Yaptırımlar İle Cezaî Yaptırımlar Arasında Bağlantı Olmadığı Görüşü  838
d. AİHM’nin Yaklaşımı  839
3. Türk Hukukunda İdari Yaptırımların Anayasal Temelleri İle İdari Yaptırımlar (Ve Özellikle İdari Cezalar) Karşısında Anayasal Korunma  841
a. Hukuk Devleti İlkesi  841
b. Kaynağını Anayasadan Almayan Devlet Yetkisinin Kullanılamaması ve İdari Yaptırımlar  842
4. “Yürütmenin Yetki ve Görev Olması” ve İdarenin Düzenleme Yetkisi Bağlamında İdari Yaptırımlar  842
5. İdarenin Kanuniliği İlkesi (Ay M.123/1) Gereği İdari Yaptırımların Yasal Dayanağı Olmalıdır  844
6. Suç ve Cezalara İlişkin Esaslar ve İdari Yaptırımlar  846
7. Adil Yargılanma Hakkı (AY m.36) ve İdari Yaptırımlar  849
8. İdari Yaptırımların Anayasal Sınırları  853
B. İdari Para Cezalarının Genel Esasları ve Tahsil Yetkisi  854
Bölüm X
İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU
I. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞU  857
II. İDARENİN MÂLİ SORUMLULUĞUNUN ANAYASAL TEMELLERİ VE KOŞULLARI  857
III. HİZMET KUSURU  864
A. Hizmetin Kötü İşlemesi  864
B. Hizmetin Geç İşlemesi  867
C. Hizmetin Hiç İşlememesi  868
IV. HUKUKA AYKIRILIK–KUSUR İLİŞKİSİ  870
V. HİZMET KUSURUNUN NİTELİKLERİ  874
A. İdarenin Kusurudur  874
B. Bağımsızdır  874
C. Asli ve Birinci Derecededir  874
D. Soyut, Objektif ve Anonimdir  874
E. Genel ve Geniş Kapsamlıdır  874
F. Olaya Göre Değişebilir ve Farklı Nitelikler Gösterebilir  875
VI. KUSURUN AĞIRLIK DERECESİNİN İDARENİN KUSUR SORUMLULUĞUNA ETKİSİ  875
VII. SORUMLULUK İÇİN GEREKEN KUSUR DERECESİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR  877
A. İdarenin Maruz Kaldığı Güçlük  877
B. Kamu Hizmetinin Sosyal Önemi  877
C. Zaman  877
D. Mekân  878
E. Araç ve İmkânlar  878
F. Mevzuat  878
VIII. FİİLİ YOL  878
A. Tanımı  878
B. Özellikleri  879
VIII. HİZMET KUSURU VE FİİLİ YOLUN KARŞILAŞTIRILMASI  879
IX. KİŞİSEL KUSUR SAYILAN DURUMLAR  879
IX. HİZMET KUSURU İLE KİŞİSEL KUSURUN İÇ İÇE OLMASI  882
X. GÖREV KUSURU  883
XI. KUSUR İSPATI  883
XII. KUSURSUZ SORUMLULUK VE TEORİK TEMELLERİ  884
A. Tehlike (=risk) İlkesi  886
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi  888
XIII. SOSYAL RİSK İLKESİ KAPSAMINDA TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN GİDERİLMESİNDE TAZMİNAT VE SORUMLULUK  889
A. Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar  889
B. Zarar Tespit Komisyonlarının Oluşumu ve Görevleri  890
C. Başvurunun Süresi, Şekli, İncelenmesi ve Sonuçlandırılması  890
D. Karşılanacak Zararların Kapsamı, Zararın Tespiti ve Ödemeler  891
E. Sulhname  892
F. Danıştay'ın Terör Faaliyetinden Kaynaklanan Sorumluluğa Yaklaşımı  892
XIV. İDARENİN DENETİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ İLE SORUMLULUĞUNUN GENEL ESASLARI  896
A. Doğalgaz Hizmetleri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü  897
B. Yapay Zekâ Teknolojileri Örneğinde İdarenin Denetim Yükümlülüğü  897
XV. İDARENİN SORUMLULUĞUNU KALDIRAN VEYA AZALTAN HALLER  898
A. Mücbir Sebep  899
B. Umulmayan (=Beklenmedik) Hal  902
C. Zarar Görenin Kusuru  902
D. Üçüncü Kişinin Kusuru  903
XVI. TAZMİNATIN İLGİLİ KAMU GÖREVLİSİNE RÜCÛ EDİLMESİNİN BAŞLICA ESASLARI  903
İdare Hukuku İle İlgili Bilimsel Çalışmalardan Bazıları  907
Kavramlar Dizini  923
 


 
Kitap
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim
Akademik ve Mesleki Yayınlar

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2025