İÇİNDEKİLER
 Önsöz  5 Giriş  13 I. Bölüm  TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ A. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY)  19 1. Kalite Kavramı  21 2. Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kavramı  23 3. TKY’nin Amacı ve İlkeleri  26 B. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ’NDE (TKY) SÜREKLİ İYİLEŞME  30 1. Kalite Çemberleri (KÇ)  30 1.1. KÇ’nin Amaç ve Yararları  31 1.2. KÇ’nin İşleyişi  32 2. TKY’de Sürekli İyileştirme-Kaizen  32 3. Deming Çevrimi  36 4. Toplam Kalite Yönetimi ve Kıyaslama  38 Bölüm Özeti  41 II. Bölüm  KIYASLAMA (BENCHMARKING) A. KIYASLAMANIN ÖZELLİKLERİ VE TÜRLERİ  46 1. Kıyaslama (Benchmarking) Kavramı  47 2. Kıyaslamanın Gelişim Evreleri  51 2.1. Karşıt Kıyaslama  53 2.2. Rekabetçi Kıyaslama  53 2.3. Süreç Kıyaslama  53 2.4. Stratejik Kıyaslama  54 2.5. Global Kıyaslama  54 3. Kıyaslamanın Unsurları  55 4. Kıyaslama ile Karıştırılan Kavramlar  56 4.1. Kopyalama (Copycatting)  57 4.2. Klonlama (Clonning)  58 4.3. Endüstriyel Turizm  58 4.4. Ölçümleme  58 5. Kıyaslamanın Özellikleri ve Kilit Unsurları  59 6. Kıyaslama Türleri  61 6.1. Seçilen Ortağa Göre Kıyaslama Türleri  61 6.1.1. Kuruluş İçi Kıyaslama  62 6.1.2. Rekabetçi Kıyaslama  63 6.1.3. Fonksiyonel Kıyaslama  64 6.1.4. Jenerik Kıyaslama  65 6.2. Odaklanılan Konuya Göre Kıyaslama Türleri  65 6.2.1. Ürün Odaklı Kıyaslama  66 6.2.2. Süreç Odaklı Kıyaslama  66 6.2.3. Performans Odaklı Kıyaslama  66 6.2.4. Stratejik Kıyaslama  67 6.3. Japon Kıyaslama Türleri  69 B. KIYASLAMANIN ÖNEMİ VE AMAÇLARI  70 1. Kıyaslamanın Önemi  70 2. Kıyaslamanın Amaçları  75 3. Kıyaslamanın Nedenleri  79 3.1. Verimliliği ve Bireysel Tasarımı Artırma  80 3.2. Stratejik Araç Olması  81 3.3. Öğrenmenin Artırılması  82 3.4. Büyüme Potansiyeli Sağlaması  82 3.5. Sürekli İyileştirme Aracı Olması  82 3.6. Performans İyileştirme Aracı Olması  83 4. Kıyaslamanın Yararları  84 Bölüm Özeti  89 III. Bölüm  KIYASLAMA’NIN YASAL VE ETİK BOYUTLARI A. KIYASLAMA PRENSİPLERİ  93 1. Kıyaslama Prensipleri  93 1.1. Karşılıklı Olma  94 1.2. Paralellik Kurma  95 1.3. Ölçüm  95 1.4. Geçerlilik  97 2. Kıyaslama Uygulama Prensipleri  100 2.1. Yasallık Prensibi  100 2.2. Değişim Prensibi  101 2.3. Gizlilik Prensibi  101 2.4. Kullanım Prensibi  101 2.5. İlk Temas Prensibi  101 2.6. Üçüncü Taraf Prensibi  102 2.7. Hazırlık Prensibi  102 3. Kıyaslama Değişim Protokolü  102 4. Avrupa Kıyaslama Bilgi Paylaşım Kuralları (European Benchmarking Code of Conduct)  104 4.1. Hazırlık İlkesi  105 4.2. Yürütme İlkesi  106 4.3. Değişim İlkesi  106 4.4. Gizlilik İlkesi  107 4.5. Kullanım İlkesi  107 4.6. Hukuka Uygunluk İlkesi  107 4.7. Tamamlama İlkesi  108 4.8. Anlama ve Anlaşma İlkesi  108 B. KIYASLAMA KURALLARI VE ETİK  109 1. Rakiplerle Kıyaslama Kuralları  109 2. KalDer Konsorsiyum Kıyaslama İlkeleri  109 3. Yasal ve Ahlâki İlkeler  111 4. Kıyaslama ve Etik  111 BÖLÜM ÖZETİ  113 IV. Bölüm KIYASLAMA SÜRECİ 1. Kıyaslama Sürecinin Aşamaları  117 1.1. Proje Konusunun Seçimi  123 1.2. Ekibin Oluşturulması  123 1.3. Kıyaslama Ortaklarının Belirlenmesi  127 1.4. Veri Toplama  128 1.4.1. Kıyaslama Ortaklarıyla Yapılan Görüşmeler  129 1.4.2. Telefon Görüşmeleri  130 1.4.3. Anketler  131 1.4.4. Yayınlar ve Medyanın Kullanılması  132 1.4.5. Arşiv Araştırmaları  133 1.5. Mevcut Performans Farkı ve Gelecekte Ulaşılması Gereken Performans Hedefinin Belirlenmesi  133 1.6. Ulaşılmak İstenen Performansın İlgililere Açıklanarak Katılım ve Destek Sağlanması  134 1.7. Kıyaslama Çalışması Raporunun Hazırlanması ve Sunuş  136 1.8. Yeni Performans Hedeflerinin Konulması ve Faaliyet Planının Hazırlanması  137 1.9. Gelişmelerin İzlenmesi  137 1.10. Kıyaslama Çalışmasının Gözden Geçirilmesi  138 BÖLÜM ÖZETİ  140 V. Bölüm  KIYASLAMA’NIN BAŞARI FAKTÖRLERİ VE SONUÇLARI A. KIYASLAMA’NIN BAŞARI FAKTÖRLERİ  143 1. Başarılı Bir Kıyaslama Uygulaması İçin Gerekenler  143 1.1. Çalışmayı Olabildiğince Çabuk Tamamlamak  144 1.2. Ekibe Uygun Kişileri Seçmek  145 1.3. İletişim Engellerini Ortadan Kaldırmak  146 1.4. Yasal ve Etik Açıdan Uygun Olmayan Davranışlarda Bulunmamak  146 2. Kıyaslama Çalışmasında Dikkat Edilecek Hususlar  147 3. Kıyaslama Başarı Göstergeleri  149 4. Kıyaslama Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar veya Yapılan Hatalar  150 4.1. Üst Yönetimin Desteğini Sağlayamama  151 4.2. Ekip Üyelerinin Doğru Seçilmemiş Olması ve Ekibin Görevi Anlayamaması  152 4.3. İçsel Süreçlerin İncelenmemiş Olması ve İşletme Ziyaretlerinin Amaca Ulaşmaması  153 4.4. Çalışma Ortağının Seçimindeki Hatalar  155 4.5. Süreçten Çok Performans Hedeflerine Odaklanma  155 4.6. Kıyaslamayı Geniş Bir Strateji İçerisine Yerleştirmeme  156 4.7. Örgütün Misyonunu, Amaçlarını ve Hedeflerini Yanlış Anlama  156 B. KIYASLAMA’NIN SONUÇLARI  157 1. Kıyaslama’nın Sonuçları  157 2. Kıyaslamanın Eleştiri ve Kısıtları  158 3. Yeni Yaklaşımlar ve Kıyaslama  159 3.1. Kıyaslama ve Değişim Mühendisliği (Reengineering)  159 3.2. Kıyaslama ve Stratejik Kalite Planlaması  161 3.3. Kıyaslama ve Örgütsel Küçülme (Downsizing)  161 3.4. Kıyaslama ve Personel Güçlendirme (Empowerment)  163 4. Kıyaslama Uygulayacak Kuruluşlara Öneriler  164 BÖLÜM ÖZETİ  166 Kaynakça  167 Kavram Dizini  175  |