İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Üçüncü Baskıya Önsöz 7
İkinci Baskıya Önsöz 9
Önsöz 11
Özgeçmiş 13
Tablolar 19
Şekiller 21
Resimler 23
Kısaltmalar 25
Giriş 27
Birinci Bölüm
KAMU YÖNETİMİNİN
AKADEMİK BİR ÇALIŞMA ALANI OLARAK ORTAYA ÇIKIŞI
1.1. Woodrow Wilson ve Siyaset–Yönetim Ayrımı 31
1.1.1. Değişen Amerikan Yönetim Kültürü: Asil İnsanlar Anlayışından Sıradan İnsanlar Anlayışına 33
1.1.2. Jackson Tarzı Demokrasiden Pendleton Yasasına Değişen Bürokrasi 34
1.1.3. Wilson‘un Makalesi ve Kamu Yönetiminin bir Akademik Çalışma Alanı Olarak Ortaya Çıkması 36
1.1.4. Wilson‘un Demokrasi ve Bürokrasiye Yaklaşımı 37
1.2. Özgün Bir Akademik Disiplin Olmaya Doğru Kamu Yönetimi 38
1.2.1. Taft Komisyonu (1911–1913) 39
1.2.2. Goodnow ve Willoughby: Siyaset–Yönetim Ayrımının Diğer Savunucuları 40
1.2.3. 1940 Sonrası Siyaset–Yönetim Ayrımının Genel Durumu 43
İkinci Bölüm
KLASİK KAMU YÖNETİMİ
2.1. Bilimsel Yönetim Anlayışı ve Kamu Yönetimine Etkileri 45
2.1.1. Frederick Winslow Taylor (1856 – 1915) ve Taylorizm 45
2.1.2. Taylorizmin Kamu Yönetimine Etkisi 50
2.1.3. Henri Fayol (1841 – 1925) ve Fayolizm 51
2.1.4. Fayol‘a göre Örgüt Fonksiyonları ve Yönetim Süreci 54
2.1.5. Fayol‘un Yönetim Prensipleri 55
2.1.6. Taylorizm ve Fayolizm‘in Kısa Bir Karşılaştırması 58
2.1.7. Bilimsel Yönetim Anlayışının Diğer Önemli İsimleri: Lyndall Urwick ve Luther Gulick 58
2.2. Bürokratik Yönetim Yaklaşımı ve Klasik Kamu Yönetiminin Şekillenmesi 59
2.2.1. Max Weber (1864 – 1920) ve İdeal Bürokrasi 59
2.2.2. Weber‘e göre Bürokratın ve Bürokrasinin Rolü 61
2.2.3. Weber‘e göre Bürokrasi ve Demokrasi Arasındaki İlişki 63
Üçüncü Bölüm
MANTIKSAL POZİTİVİZM ANLAYIŞI VE
KAMU YÖNETİMİNDE DEĞİŞİM
3.1. Chester Barnard (1886 – 1961) ve Mantıksal Pozitivizm 65
3.2. Herbert Simon (1916 – 2001) ve Mantıksal Pozitivizmin Kamu Yönetimine Yansımaları 66
3.2.1. Herbert Simon ve Yönetimde Sınırlı Ussallık Yaklaşımı 67
3.2.2. Yönetimin Atasözleri: Klasik Kamu Yönetimine Başkaldırış 69
3.2.3. Herbert Simon‘un Kamu Yönetimi Disiplini İçindeki Yeri 72
Dördüncü Bölüm
YENİ KAMU YÖNETİMİ
4.1. Yeni Kamu Yönetiminin Ortaya Çıkış Süreci 75
4.1.1. Dwight Waldo (1913 – 2000) ve Kamu Yönetiminde Değerler 75
4.1.2. Kimlik Krizine Doğru Kamu Yönetimi 76
4.1.3 Minnowbrook Konferansı ve Yeni Kamu Yönetiminin Ortaya Çıkışı 78
4.2. Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımının Düşünsel Mirası: Minnowbrook Sonrası 80
4.3. Paradigma Değişiminin Kamu Yönetimindeki Araştırma Yöntemleri Üzerindeki Yansımaları 82
Beşinci Bölüm
POSTMODERN KAMU YÖNETİMİ
5.1. Postmodernizme Genel Bir Bakış 85
5.2. Postmodern Dünyada Kamu Yönetimi 88
5.2.1. Kamu Yönetiminde Kültürel Konuların Yeri ve Kültürel Yetkinlik Kavramı 89
5.2.2. Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Kültürel Yetkinlik Neden Önemlidir? 90
5.3. Postmodern Yaklaşımların Kamu Yönetimi Alanındaki Araştırmalara Katkıları 91
Altıncı Bölüm
YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ VE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
6.1. Yeni Kamu İşletmeciliğinin Ortaya Çıkışı 93
6.2. Yeni Kamu İşletmeciliğinin Dayandığı Temel İlkeler 94
6.3. Yeni Kamu İşletmeciliğine Yönelik Eleştiri ve Sorular 98
6.4. Toplam Kalite Yönetimi 99
Yedinci Bölüm
E–DEVLET
7.1. E–Devlet Nedir? 103
7.2. E–Devlet‘e Etki Eden Faktörler 105
7.3. E–Devlete Hazırlık Düzeyinin Değerlendirilmesi 108
7.4. E–Yönetişim 110
7.5. E–Demokrasi ve E–Katılımın Demokrasi Açığına Etkileri 110
Sekizinci Bölüm
YÖNETİŞİM
8.1. Yönetişimi Anlamak 113
8.2. İyi Yönetişimin İlkeleri 113
8.3. Yönetişim ve Kavramsal Tartışma 115
8.4. Yönetişimin Farklı Boyutları 117
Dokuzuncu Bölüm
KAMU DEĞERİ KURAMI
9.1. Kamu Değeri Kuramının Ortaya Çıkışı 119
9.2. Kamu Değeri Anlayışının Getirdiği Temel Yaklaşım Farkları 121
Onuncu Bölüm
YENİ KAMU HİZMETİ
10.1. Yeni Kamu Hizmetini Anlamak 123
10.2. Yeni Kamu Hizmeti ve Kamu Çalışanları 123
Onbirinci Bölüm
KAMU YÖNETİMİNDE DEĞİŞEN ROLLER
11.1. Kamuda Değişimi Anlamak 127
11.2. Kamusal Sorunların Çözümü 128
11.3. Yeni Nesil Kamu Yöneticisi ve Özellikleri 129
11.4. Yeni Nesil Kamu Yöneticisinin Eğitimi 130
11.4.1. Dijital Çağda Etik ve Demokratik Değerlere Sahip Kamu Yöneticisi Yetiştirmek 131
11.4.2. Kültürel Olarak Yetkin Kamu Yöneticisi Yetiştirmek 133
11.4.3. Empati Yeteneğine Sahip Kamu Yöneticisi Yetiştirmek 135
EKLER
Ek 1. Nizamü’l–mülk’e göre Devlet Yönetiminde Liyakat ve İş Bölümü 137
Ek 2. Örnek E–devlet Portalları (Türkiye ve ABD) 140
Ek 4. Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri 143
Ek 5. Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı 160
Kaynakça 167
Dizin 179 |