İÇİNDEKİLER
 Önsöz  5 TÜRKİYE’DE GENEL KOLLUK TEŞKİLATLARI GİRİŞ  17 TÜRKİYE’DE KOLLUK TEŞKİLATLARINA GENEL BAKIŞ  17 POLİS TEŞKİLATI  18 Polis Tarihi  18 Polis Teşkilatı ve Yönetimi  20 JANDARMA TEŞKİLATI  26 Jandarma Tarihi  26 Jandarma Teşkilatı ve Yönetimi  27 SAHİL GÜVENLİK TEŞKİLATI  30 Sahil Güvenlik Teşkilatı Tarihi  30 Sahil Güvenlik Teşkilatı ve Yönetimi  31 GÜMRÜK MUHAFAZA TEŞKİLATI  33 SONUÇ  34 DEMOKRATİK DEVLETTE POLİSİN YERİ VE ROLÜ GİRİŞ  35 MODERN DEVLETLE İLGİLİ GENEL DÜŞÜNCELER  35 GÜÇLÜ DEVLET- ZAYIF DEVLET AYIRIMI  37 TÜRKİYE’DE DEVLET, TOPLUM VE BÜROKRASİ  37 TÜRKİYE’DE DEVLET VE POLİS (KOLLUK)  39 Polis, Kamu Düzeni ve Yasaların Uygulanması  40 Modernleşme ve Polis Teşkilatı  40 Türkiye’de Devlet ve Yönetim Anlayışının Polis Teşkilatı Uygulamalarına Yansımaları  41 SONUÇ  43 TÜRK POLİS TEŞKİLATININ  ÖRGÜT TEORİLERİ AÇISINDAN ANALİZİ GİRİŞ  45 BÜROKRASİYLE (ÖRGÜTLE) İLGİLİ TEORİK AÇIKLAMALAR VE TARTIŞMALAR  45 YÖNETİME KLASİK YAKLAŞIMLAR  46 YÖNETİME DAVRANIŞSAL YAKLAŞIMLAR  49 YÖNETİME ÇAĞDAŞ (BÜTÜNSEL VE ÇOK BOYUTLU) YAKLAŞIMLAR  53 YÖNETİME EKONOMİK YAKLAŞIMLAR  56 YÖNETİM AÇIKLAMALARINDA YENİ GELİŞMELER: ÖRGÜTSEL KÜLTÜR YAKLAŞIMI, ÖRGÜTLER ARASI İLİŞKİLER VE POST-MODERN DEĞİŞİMLER  59 TÜRK POLİS TEŞKİLATININ BU TEORİLER IŞIĞINDA ANALİZİ  62 SONUÇ  68 ÖZEL GÜVENLİK YÖNETİMİ GİRİŞ  71 ÖZEL GÜVENLİĞİN ORTAYA ÇIKIŞI, GELİŞİMİ VE NİTELİĞİ  71 ÖZEL GÜVENLİK KURULUŞLARININ GÖREV ALANLARI  74 ÖZEL GÜVENLİK KURULUŞLARININ YETKİLERİ VE SORUMLULUKLARI  77 Mülki İdare Amirlerinin Yetkisi  78 Önleyici Arama Yapılması  79 Doğal Afet Hallerinde Yardım Yükümlülüğü  79 Suça El Koyma  80 Özel Güvenliğin Zor Kullanma Yetkisi  80 Özel Güvenliğin Silah Taşıma ve Kullanma Yetkisi  83 ÖZEL GÜVENLİK YAPILANMASI  87 ÖZEL GÜVENLİK EĞİTİMİ VE PERSONELİNİN YETİŞTİRİLMESİ  88 ÖZEL GÜVENLİĞİN DENETİMİ  93 Özel Güvenliğin İç Denetimi  93 Özel Güvenliğin Dış Denetimi  95 Özel Güvenliğin Yargı Denetimi  99 SONUÇ  101 TÜRKİYE’DE POLİS DAVRANIŞI GİRİŞ  103 TÜRK KAMU YÖNETİMİNİN ÖZELLİKLERİ  103 TÜRKİYE’DE POLİS DAVRANIŞLARINA YÖNETİM YAPISININ ETKİSİ  105 Aşırı Merkeziyetçi Üniter Devlet Olmanın Etkisi  105 Ayrı Bir Yargılama Sistemine (İdari Yargıya) Tabi Olmanın Etkisi  107 “Geleneksel” ve “Hukuki-Rasyonel” Özelliklerin Bir Arada Bulunmasının Etkisi  108 Osmanlı’nın Devamı Olmanın Etkisi  110 “Gizlilik Esası”nın Etkisi  111 Sosyal Kökenin Etkisi  112 POLİSİN DİĞER DAVRANIŞLARI  115 Yapılan İşin Niteliğinin Etkisi  115 Batıcılık ve Batıya Özenti  118 Sorumluluk Duygusu ve Her İşle İlgilenme  118 SONUÇ  120 DEMOKRASİ, HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ VE  GÜVENLİK KURUMLARI GİRİŞ  121 DEMOKRASİ VE HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ İLKESİ  121 KAMU YÖNETİMİ UYGULAMALARI, DEMOKRASİ VE HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ İLKESİ  124 Kamu Yönetimi Uygulamaları ve Demokrasi  124 Kamu Yönetimi Uygulamaları ve Hukukun Üstünlüğü İlkesi  126 DEMOKRASİ VE HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ AÇISINDAN GÜVENLİK GÜÇLERİNİN UYGULAMALARI  127 SONUÇ  128 KAMUDA VE İÇ GÜVENLİKTE HESAP VEREBİLİRLİK GİRİŞ  131 HESAP VEREBİLİRLİĞİN TANIMI  131 ETKİLİ HESAP VEREBİLİRLİK PRENSİPLERİ  132 HESAP VEREBİLİRLİK TÜRLERİ  134 Yapısına Göre Hesap Verebilirlik Türleri  134 Dikey Hesap Verebilirlik  134 Yatay Hesap Verebilirlik  134 Niteliğine Göre Hesap Verebilirlik Türleri  135 Siyasi Hesap Verebilirlik  135 Hukuki Hesap Verebilirlik  135 Yönetsel (İdari) Hesap Verebilirlik  136 Kamusal (Kamuoyuna) Hesap Verebilirlik  136 YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI VE HESAP VEREBİLİRLİK  137 HESAP VEREBİLİRLİK İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER  139 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu  139 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu  139 5176 Sayılı Kanunla Kurulan Kamu Görevlileri Etik Kurulu  140 KAMU DENETÇİLİĞİ (OMBUDSMANLIK)  142 KOLLUK ETİK İLKELERİ  143 AVRUPA POLİS ETİĞİ KURALLARI (APEK)  144 SONUÇ  146 VERİMLİLİK VE ETKİLİLİK GİRİŞ  149 VERİMLİLİĞİN TANIMI, UNSURLARI VE ÖNEMİ  149 VERİMLİLİĞE EKONOMİK TEORİ AÇISINDAN YAKLAŞIM  152 VERİMLİLİK AYRIMLARI  154 Ekonomik Verimlilik- Teknik Verimlilik  155 Faaliyet Verimliliği ve Uyum Verimliliği  155 Verimlilik ve Etkililik  156 TÜRKİYE’DE VERİMLİLİK VE ETKİLİLİK  156 Milli Prodüktivite Merkezi (MPM)  157 Türk Kamu Yönetiminde Verimlilik ve Etkililik  158 Polis Teşkilatı ve Polis Teşkilatında Verimlilik ve Etkililik  160 EMNİYET TEŞKİLATINDA PERSONELİN VE BİRİMLERİN VERİMLİLİK VE ETKİLİLİKLERİNİN SAĞLANMASI VE ÖLÇÜLMESİ  161 SONUÇ  163 GÜVENLİK BİRİMLERİNDE LİDERLİK GİRİŞ  165 YÖNETİCİLİK VE LİDERLİK: KAVRAMSAL ÇERÇEVE  165 LİDERLİK TEORİLERİ  167 SORUN MERKEZLİ YAKLAŞIM (ÜÇ TARZ-I İDARE(Cİ))  169 GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN YÖNETİMİNDE LİDERLİK ÜZERİNE DÜŞÜNCELER  172 Politika Üretme  172 Çözüm Üretememede Öğrenilmiş Çaresizliğin Rolü  172 Vizyon-Misyon  172 Değişim  173 Demokrasi  173 Eleştiri Hassasiyet  174 Sorumluluk  174 Güven, Anlama  174 Personelle İç İçe Olma  174 Algı Yönetimi  175 Adalet  175 Alt Kültür  175 LİDERLERİN FONKSİYONLARI  176 ETKİLİ LİDERLERİN ÖZELLİKLERİ  178 SONUÇ  180 MOTİVASYON GİRİŞ  181 MOTİVASYONUN TEMELİ OLARAK GÜDÜ (SAİK, MOTİVE), DÜRTÜ (DRIVE) VE İÇGÜDÜLER (INSTINCT)  181 GÜDÜ TÜRLERİ  182 Fizyolojik Güdüler  182 Sosyal Güdüler  182 Psikolojik Güdüler  182 MOTİVASYON (GÜDÜLENME)  183 MOTİVASYON TEORİLERİ  186 Geleneksel Teori  186 Kapsam Teorileri  187 Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi  187 Herzberg’in Çift Faktör (Hijyen-Sağlık) Teorisi  190 McClelland’ın Başarı Teorisi  191 Süreç Teorileri  192 Vroom’un Beklenti Kuramı  192 Eşitlik (Equity) Teorisi  193 Amaç Belirleme (Goal Setting) Teorisi  194 ÖZENDİRME ARAÇLARI  194 Ekonomik Araçlar  195 Gelir (Ücret-Maaş Artışı)  195 Primli Ücret  196 Kâra Katılma  196 Diğer Ekonomik Ödüller  196 Psiko-Sosyal Araçlar  197 Statü  197 Özel Hayata Saygılı Olma  197 Kişisel Otorite (Yetke) ve Güç Kazandırma  197 Sosyal İlişkiler ve Sosyal Faaliyetlere Katılma  198 Gelişme ve Başarı Duygusu  198 Öneri Sistemi  198 Güven Duygusu  199 Özgüven Kazandırma  199 Örgütsel-İdari Araçlar  199 Güvenlik  199 Yükselme İmkânları  200 Amaç Birliği  200 Çekici İş ve Sağlıklı-Huzurlu İş Ortamı  200 Yapılmaya Değer Bir İş Vermek  201 Kararlara Katılma İmkânları Sağlama  201 Adaletli ve Sürekli Bir Disiplin Sistemi  201 İyi Bir İletişim Ağı Kurma  202 Yetki ve Sorumluluk Verilmesi  202 Eğitim  202 İş Genişletme ve İş Zenginleştirme  202 SONUÇ  203 İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ, İYİ POLİS GİRİŞ  205 İYİ İNSAN İYİ VATANDAŞ MIDIR?  205 İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ VE İYİ POLİS  209 SONUÇ  211 STRATEJİK YÖNETİM GİRİŞ  213 KAMU YÖNETİMİNDE STRATEJİK YÖNETİM VE VİZYON OLUŞTURMA  214 Stratejik Yönetim Planı  215 Stratejik Yönetim Planının Uygulanması  216 Teşkilat Vizyonu  217 Teşkilat Misyonu  217 STRATEJİK YÖNETİM YAKLAŞIMI AÇISINDAN KAMU SEKTÖRÜNDEKİ OLASI SORUNLAR  218 TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE STRATEJİK YÖNETİMİN ORTAYA ÇIKIŞI VE UYGULANABİLİRLİĞİ  220 POLİS TEŞKİLATINDA STRATEJİK YÖNETİM VE PLANLAMADA MEVCUT DURUM  223 Örgütsel Planlama  223 Personel Planlaması  223 Mali ve Fiziksel Kaynak Planlaması (Verimlilik ve Etkililik)  225 POLİS TEŞKİLATI İÇİN NE YAPILABİLİR?  225 Polis Teşkilatı İçin Bir Stratejik Plan Örneği  226 Birimin Kendini Tanımlaması: Varlık Nedeni  226 Birimin Kendini Değerlendirmesi: Güç, Zayıflık, Fırsatlar ve Tehditler (GZFT)  227 Var Olan ve Olası Sorunlar İçin Stratejik Gündem Oluşturmak  227 Stratejik Planların Tasarlanması ve Bir Tanesinin Seçimi  227 Seçilen Stratejik Planın Uygulamaya Geçirilmesi  228 Uygulamanın İzlenmesi ve Değerlendirilmesi  228 BU MODELİN UYGULANABİLİRLİĞİ İÇİN VAZGEÇİLEMEZ ÖN ŞARTLAR  229 SONUÇ  229 PERFORMANS YÖNETİMİ GİRİŞ  231 PERFORMANS YÖNETİMİ NEDİR?  231 NİÇİN PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ VE YÖNETİMİ?  232 Kamusal Sorumluluk  232 Vatandaşların (Halkın) Beklentileri  233 Sonuçlara Odaklanmış Yönetim Anlayışı  234 Bireysel ve Örgütsel Performans  234 KÜLTÜR VE PERFORMANS YÖNETİMİNDE KÜLTÜRÜN ROLÜ  234 TÜRK POLİS TEŞKİLATINDA PERFORMANS YÖNETİMİ  236 Polis Teşkilatının Yapısı  236 Polis Teşkilatında Performans Yönetimi  239 Bireysel Performans Yönetimi Süreci  239 Örgütsel Performans Yönetimi Süreci  242 SONUÇ  245 KRİZ YÖNETİMİ GİRİŞ  247 KAVRAMSAL ÇERÇEVE  247 KRİZ ÇEŞİTLERİ  249 KRİZE SEBEP OLAN FAKTÖRLER (ETKENLER, AMİLLER)  249 İç (Örgütsel) Faktörler  250 Dış (Çevresel) Faktörler  250 KRİZ YÖNETİMİ SÜRECİ  251 KRİZ ZAMANI GÖRÜLEN DAVRANIŞLAR  254 KRİZ ZAMANINDA PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜ KONUSUNDAKİ YANLIŞ UYGULAMALAR  254 KRİZ İLE KARŞILAŞINCA YÖNETİCİNİN YAPMASI GEREKENLER  255 KRİZ YÖNETİMİNDEKİ YAKLAŞIMLAR  255 Krizden Kaçma Yaklaşımı  255 Krizi Çözme Yaklaşımı  255 KAMUDA KRİZ YÖNETİMİ  255 TÜRKİYE’DE KRİZ YÖNETİMİ TEŞKİLATLANMASI  256 A. 2009 Öncesi Teşkilatlanma  257 Başbakanlık Kriz Yönetim Merkezi  257 BBKYM’nin Görevleri  258 BBKYM’nin Organları  259 Kriz Merkezleri  261 Bölge Kriz Yönetim Merkezleri  261 Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü (TADYGM)  261 Görevleri  262 Çalışmaları  263 Sivil Savunma Genel Müdürlüğü  263 Görevleri  264 Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlikleri  265 Görevleri  265 Afet İşleri Genel Müdürlüğü  266 Görevleri  267 Afetler Merkez Koordinasyon Kurulu  267 Görevleri  267 B. 2009 Sonrası Teşkilatlanma  268 Afet ve Acil Durum Yüksek Kurulu  269 Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu  269 Deprem Danışma Kurulu  269 Başkanlık Teşkilatı  270 Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı  271 İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri  271 SONUÇ  272 STRES YÖNETİMİ GİRİŞ  275 STRES KAVRAMI  275 STRES SEBEPLERİ (STRES KAYNAKLARI)  277 STRESİN BELİRTİLERİ  280 STRESİN SONUÇLARI  281 STRESLE BAŞA ÇIKMA  282 POLİSTE MESLEKİ STRES  283 POLİS İNTİHARLARI  287 KRİTİK OLAY STRESİ (CRİTİCAL INCİDENT STRES)  287 TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU  288 SONUÇ  289 BİLGİ YÖNETİMİ GİRİŞ  291 BİLGİ VE ÖZELLİKLERİ  291 BİLGİ SİSTEM TEKNOLOJİLERİ VE KOLLUK HİZMETLERİNDE KULLANILMA ALANLARI  293 TÜRK POLİS TEŞKİLATINDA BİLGİ YÖNETİM SİSTEMLERİ  295 Pol-Net  296 Mobil Elektronik Sistem Entegrasyon (Mobese) Projesi  298 MOBESE’nin Sistematik Yapısı  298 TRAFİK BİLGİ SİSTEMİ (TBS) VE ÖZELLİKLERİ  302 BİLGİ YÖNETİMİNİN ÖNEMİ VE TÜRKİYE’DEKİ POLİS TEŞKİLATINA YAPACAĞI KATKILARIN DEĞERLENDİRİLMESİ  305 Kurum İçi Bilgi Yönetimi ve İletişim  305 Kurumlar Arası Bilgi Yönetimi ve İletişim  307 SONUÇ  308 ZAMAN VE TOPLANTI YÖNETİMİ GİRİŞ  311 ZAMAN YÖNETİMİ  311 Zaman Nedir?  311 Zaman Yönetimi Nedir ve Gerçekten Zaman Yönetilebilir mi?  312 Polisin Görevleri ve Polisin Zaman Sorunu  313 Zamanı Planlamanın Önemi  314 Poliste Kişisel-Örgütsel Zaman Yönetimi Çatışması  315 Zamanı İyi Kullanmanın Engelleri  317 Yönetici Açısından Zamanı İyi Kullanmanın Yolları  319 TOPLANTI YÖNETİMİ  321 Niçin Toplantı?  321 Kamu Kurumlarında Toplantı Çeşitleri  321 Toplantıda Dikkat Edilecek Hususlar  322 SONUÇ  325 Kaynakça  327 Kavramlar Dizini  343  |