İÇİNDEKİLER
 İçindekiler 
8. Baskıya Önsöz  8 
GİRİŞ  19 
Sıfırıncı Bölüm 
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ 
BİLİMİN FELSEFİ TEMELLERİ  29 
Birinci Bölüm 
BİLİM VE BİLİMSEL YÖNTEM 
I. BİLİMSEL YAKLAŞIM  47 
A. Bilgi, Bilgi Kaynakları ve Bilgiye Ulaşma Yolları  47 
1. Bilgi Kaynakları  47 
2. Bilgiye Ulaşma Yolları  50 
B. Bilim Nedir?  51 
1. Tanım  51 
2. Bilimin Dayandığı Sayıltılar  52 
3. Bilimin Ölçütleri  57 
4. Bilimin Çalışma Amaçları  58 
C. Bilim Alanlarının Sınıflandırılması  60 
D. Bilimsel Yöntem  61 
1. Bilimsel Yöntemin Kavramsal Yanı  63 
a. Kuram  63 
b. Kavramlar ve Kavramların Tanımlanması  64 
c. İşevuruk Tanım (Operational Definition)  66 
2. Bilimsel Yöntemin Görgül Yanı  67 
İkinci Bölüm 
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA MERAK EDİLENLER 
I. İLİŞKİLER–FARKLAR VE NEDENSELLİK  69 
A. Ölçümler ve Gruplar Arası Farklılıklar  71 
B. Değişkenler Arasındaki İlişkiler  71 
1. Karşılıklı İlişki  72 
2. Nedensel İlişki  72 
B. Olası Karıştırıcı Değişkenler (İkincil–Secondary– Tali Değişken)  78 
1. Deneklerin Ardalanı (Proactive History)  78 
2. Deney Sırasında İstenmeyen Etkilere Maruz Kalma (Retroactive History)  79 
3. Olgunlaşma (Maturation)  79 
4. Ölçülme (Measuring)  79 
5. Denek Kaybı  80 
6. Regresyon Etkisi  80 
7. Ölçme Araç–Gereçlerinde Meydana Gelen Değişiklikler  80 
8. Deneyci ve Denek Yanlılığı (Experimenter and Subject Bias)  80 
9. Dış Ortamsal Karıştırıcılar  80 
10. İç Ortamsal Karıştırıcılar  81 
11. Karıştırıcı Değişkenlerin Ortak etkisi  81 
C. Denetimleme (Controlling) Teknikleri  82 
1. Ortamdan Uzaklaştırma (Elimination)  82 
2. İstatistiksel Tekniklerden Yararlanma  82 
a. Seçkisizleştirme (Randomization)  82 
b. Kovaryans Analizi  82 
c. Tabaka ve Küme Örnekleme  83 
3. Dengeleme–Sabitleme–Eşitleme  83 
a. Gruplar Oluşturulurken  83 
b. İşlem Yapılırken  84 
5. Körlemesine (Blind) Teknik  85 
a. Tek Yönlü  85 
b. Çift Yönlü  85 
6. Denetim Grubu Kullanma  85 
7. Sanal Uygulama (Placebo) Grubu Kullanma  86 
Üçüncü Bölüm 
BİLİMSEL ARAŞTIRMA 
I. BİLİMSEL ARAŞTIRMALARIN SINIFLANDIRILMASI  90 
II. BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI  92 
A. Araştırma Problemi  92 
B. Araştırma Denenceleri ve/veya Soruları  96 
C. Araştırma Yöntemi ve Araştırma Düzeneği Oluşturma  98 
D. Kimler (Neler) Üzerinde Veri Toplanacağını Belirleme  98 
E. Veri Toplama Yöntem, Teknikleri ile Araçlarını Belirleme ve Veri Toplama  99 
F. Verileri Çözümleme  99 
G. Yorum ve Genelleme Yapma  99 
H. Araştırmanın Raporlaştırılması, Sunulması ve/veya Yayınlanması  100 
III. DEĞİŞKENLER  100 
A. Araştırmada Yer Alan Değişkenler  102 
1. Bağımlı Değişkenler  102 
2. Bağımsız Değişkenler  103 
B. Ölçme ve İstatistikte Yer Alan Değişkenler  105 
1. Sınıflama Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  105 
2. Sıralama (“Sort” Değil, “Ordinal”) Düzeyinde Ölçme ve Değişkenler  105 
3. Eşit Aralıklı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  106 
4. Oranlı Düzeyde Ölçme ve Değişkenler  107 
Dördüncü Bölüm 
“NİTEL”İN BİLİMSEL ARAŞTIRMADAKİ YERİ 
1. “Nitel” İsimlendirmesi Doğru Görünmemektedir  112 
2. Bugün Artık Geçerliği Kalmamış Arkaik Görüşleri ve Doğru Olmayan “Bilgileri” Bilime Atfederek Bir Temel Yaratma Çabası Görülmektedir  115 
3. Bilimsel Yöntemde Kullanılan Terimler Olduğu Gibi Alınıp Farklı Anlamlarda Kullanılarak veya Bilimsel Yönteme İlişkin Yanlış–Eksik Bilgiler Verilerek Kafa Karıştırılmaya Çalışılmaktadır  123 
4. “Nitel” Yöntem–Düzenek (Design) Sorunu…  124 
5. “Güvenirlik–Geçerlik”… Aslında “Bilimsellik” Sorunu…  128 
6. “Ölçme ile Pek Çok Kişi Hakkında Karar Veriliyor, Nitelciler Daha Az Kişiyle Görüştükleri İçin Daha Ayrıntılı Açıklama Yapıyorlar” Safsatası…  129 
Beşinci Bölüm 
ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ 
I. DENEYSEL ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  135 
A. Deneysel Düzenekler  136 
1. Klasik Deney Düzeneği  136 
2. Yalnız Sontestli– Denetim Gruplu Deney Düzeneği  137 
3. Dörtlü Solomon Deney Düzeneği  137 
4. Çok Faktörlü Deney Düzenekleri  138 
II. ‘İLİŞKİSEL’ (‘KORELASYONEL’) ARAŞTIRMA DÜZENEKLERİ  142 
A. Tek Grup Öntest–Sontestli Düzenek  143 
B. Karşılaştırma Gruplu Düzenekler  144 
1. Yalnız Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  144 
2. Öntest– Son Testli Karşılaştırma Gruplu Düzenek  144 
C. Farklı Grupların Bir Bağımlı Değişken Açısından Karşılaştırılması  145 
D. Tek Grubun Birden Çok Değişkenler Arası İlişkisinin İncelenmesi  145 
E. Zaman Dizisi Düzenekleri  145 
1. Tek Grup Zaman Dizisi Düzeneği  145 
2. Karşılaştırma Gruplu Zaman Dizisi Düzeneği  147 
III. BETİMSEL ÇALIŞMALAR  147 
IV. ÖZEL DURUM ARAŞTIRMA TÜRLERİ  148 
A. Tek Denekli Araştırmalar  149 
1. Vaka–Olgu Çalışması  149 
2. Temel Çalışmalara Yönelik Tek Denekli Araştırmalar  149 
B. Geriye Dönük Çalışmalar (Retrospective Studies)  149 
1. Arşiv ve Fiziksel İzler Çalışmaları  149 
2. Gözden Geçirme Çalışmaları  150 
a. Metaanalitik Çalışmalar (İstatistiksel Bakış)  150 
b. Derleme (Alanyazın Tarama) Çalışmaları (Kuramsal Bakış)  150 
C. Benzetim (simulation) Çalışmaları  150 
D. Gelişimsel Araştırmalar  151 
1. Enlemesine (Cross–Sectional) Kesitsel Çalışmalar  151 
2. Boylamasına (Longitutinal) Çalışmalar  151 
3. Ardışık (Sequential) Çalışmalar  152 
Altıncı Bölüm 
ÖRNEKLEME TEKNİKLERİ 
I. ÖRNEKLEM OLUŞTURMA YOLLARI  157 
A. Olasılığa Göre Sınıflama  158 
1. Olasılığı Bilinen Örnekleme  159 
a. Basit Seçkisiz Örnekleme (Simple Random Sampling)  159 
b. Sistematik Örnekleme (Systematic Sampling)  160 
c. Tabakalı Örnekleme (Stratified Sampling)  160 
d. Küme Örnekleme (Cluster Sampling)  161 
2. Olasılığı Bilinmeyen Örnekleme  162 
a. Kolaylıkla Bulunabileni Örnekleme (Convenience Sampling)  163 
b. Amaçlı Örnekleme (Purposive Sampling)  163 
c. Kota Örnekleme (Quota Sampling)  163 
d. Dilim Örnekleme (Chunk Sampling)  164 
e. Rastlantısal (Gelişigüzel) Örnekleme (Accidental Sampling)  164 
f. Kartopu Örnekleme (Snowball Sampling)  165 
g. Karar Örnekleme (Judgement Sampling)  165 
B. Evrenin Benzeşikliğine (Homojenliğine) Göre Sınıflama  165 
C. Örnekleme Aşamasına Göre Sınıflama  166 
II. ÖRNEKLEMDEKİ BİRİM SAYISINI BELİRLEME  166 
A. Veriler Sürekli ve Ortalamalar İncelenecekse  168 
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  168 
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  168 
B. Veriler Süreksiz ve Görünüş Sıklığı İncelenecekse  169 
1. Evrendeki Birey Sayısı (N) Bilinmiyorsa  169 
2. Evrendeki Birey Sayısı (N) Biliniyorsa  169 
Yedinci Bölüm 
VERİLERİN TOPLANMASI 
I. BAZI TEMEL KAVRAMLAR  173 
II. VERİ TOPLAMA YOLLARI  176 
A. Gözlem  177 
1. Ortamın Değişimlenmesine Göre  178 
a. Doğal Gözlem  178 
b. Denetimli Gözlem  178 
2. Araştırmacının Katılımına Göre  178 
a. Katılımlı Gözlem  178 
b. Katılımsız Gözlem  179 
3. Gözlemin Süresine Göre  179 
B. Görüşme (Mülakat–Interview)  180 
1. Görüşmenin Yapısı Bakımından  181 
a. Yapılandırılmamış Görüşme  181 
b. Yapılandırılmış Görüşme  181 
c. Yarı Yapılandırılmış Görüşme  181 
2. İletişim ve Kayıt Biçimi Bakımından  182 
a. Sözel Görüşme  182 
b. Yazılı Görüşme  182 
3. Görüşme Yapılacak Birey Sayısı Açısından  183 
a. Bireysel Görüşme  183 
b. Grup Görüşmesi  183 
C. Müdahalesiz Veri Toplama Yöntemleri  185 
1. Arşivler  185 
2. Fiziksel İzler  185 
3. Çeşitli Kayıt Belgeleri  185 
4. İnternetteki Arama Motorları ve Web Sayfaları  185 
D. Özel Gereçler  185 
E. Kağıt–Kalem Türü Araçlar  186 
Sekizinci Bölüm 
KAĞIT–KALEME DAYANAN VERİ TOPLAMA ARAÇLARI 
I. PSİKOLOJİK ÖLÇME ARAÇLARI  190 
A. Tanım ve Sınıflama  190 
B. Psikolojik Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler  195 
1. Güvenirlik  195 
a. Birden Çok Uygulamaya Dayanan Yöntemler  196 
aa. Eşdeğer Formlar Yöntemi  196 
ab. Test–Tekrar Test Yöntemi  196 
b. Tek Uygulamaya Dayanan Yöntemler  196 
ba. Yarıya Bölme Yöntemleri  196 
bb. Madde Kovaryanslarına Dayanan Yöntemler  197 
2. Geçerlik  197 
a. Ölçme Geçerliği  197 
aa. Kapsam Geçerliği  198 
ab. Ölçüt–Bağıntılı (Ölçütle İlişkili) Geçerlik  198 
ac. Yapı Geçerliği  199 
b. Karar Geçerliği  199 
ba. Sınıflama Geçerliği  200 
bb. Sıralama Geçerliği  200 
II. SORMACA (ANKET)  201 
Dokuzuncu Bölüm 
VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ 
I. VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİNİ BELİRLEYEN KOŞULLAR  210 
II. VERİLERİ ÖZETLEME VE ANLAMLILAŞTIRMA  213 
III. VERİLERİN TEMEL İKİ İSTATİSTİKSEL ÖLÇÜSÜ  214 
A. Benzerlik Ölçüleri (Merkezi Eğilim/Yığılım–Vasat Ölçüleri)  214 
1. Tepedeğer (Mod)  214 
2. Ortanca (Median)  214 
3. Aritmetik Ortalama  214 
B. Farklılık Ölçüleri (Değişim/Dağılım Ölçüleri)  215 
1. Ranj (Range)  215 
2. Çeyrek Sapma (Semi Interquartile Range)  215 
3. Standart Sapma (Standart Deviation) ve Varyans  215 
IV. SAYBAĞ (KORELASYON)  217 
V. REGRESYON  219 
VI. ÖRNEKLEMDEN EVRENE GENELLEYEBİLME (VARDAMLI İSTATİSTİK): DENENCE TESTİ  220 
VII. BAZI İSTATİSTİKSEL TESTLER  222 
VIII. TESTİN GÜCÜ VE ETKİ BÜYÜKLÜĞÜ  230 
Onuncu Bölüm 
BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZIMI, 
YAYINLANMASI VE SUNULMASI 
I. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAZILMASI  238 
A. Görgül Bir Araştırma Makalesinin Yapısı  242 
1. Başlık ve Başlıklama  242 
2. Ana Bölüm ve Alt Bölümler  242 
a. Giriş  242 
b. Yöntem  243 
c. Bulgular (Results)  244 
d. Tartışma ve Yorum  245 
e. Sonuç ve Öneriler  245 
f. Kaynaklar (veya Kaynakça)  246 
g. Ekler  246 
B. Araştırma Önerisi Yazımı  247 
C. Derleme (Gözden Geçirme) Yazıları  248 
D. Ölçek Geliştirme Çalışmalarının Yazımı (Bir Yazım Önerisi)  248 
E. Temel Çalışmaların Yazımı  249 
II. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN YAYINLANMASI  252 
III. BİLİMSEL ÇALIŞMALARIN SUNULMASI  254 
A. Bilimsel Kongreler  254 
1. Sözel Bildiriler  254 
2. Poster Bildiriler  254 
3. İşlik Çalışmaları (Workshops)  254 
4. Panel  254 
5. Davetli Konuşma (Konferans)  255 
B. Sempozyum  256 
C. Kollokyum  256 
D. Bienal  256 
E. Seminer  256 
Onbirinci Bölüm 
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA ETİK 
TÜRK PSİKOLOGLAR DERNEĞİ ETİK YÖNETMELİĞİ PSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME VE ARAŞTIRMA İLE İLGİLİ ETİK İLKELER  273 
A. Psikolojik Değerlendirmeler ile İlgili Etik Kurallar  273 
1. Değerlendirmenin Temelleri  273 
2. Değerlendirmelerin Kullanımı  273 
3. Danışanın Bilgilendirilmiş Onamının Alınması  273 
4. Test Verilerinin Sunulması  274 
5. Test Hazırlamak  274 
6. Değerlendirme Sonuçlarının Yorumlanması  274 
7. Niteliksiz/Yetkisiz Kişiler Tarafından Değerlendirme  274 
8. Geçerliliğini Yitirmiş Testler ve Test Sonuçları  274 
9. Test Puanlaması ve Yorumlama Hizmetleri  275 
10. Değerlendirme Sonuçlarının Açıklanması  275 
11. Test Güvenliğini Koruma  275 
12. Eğitim Amaçlı Değerlendirmelerin Paylaşımı  275 
13. Testlerin Uygunsuz Kullanımı  275 
B. Araştırma ve Yayınlama ile İlgili Etik Kurallar  275 
1. Kurumsal Onay  275 
2. Araştırmalarda Bilgilendirilmiş Onam Almak  275 
3. Film Çekimleri ve Kayıtlar İçin İzin Almak  276 
4. Danışan, Öğrenci ya da Alt konumdaki Katılımcılar  276 
5. Bilgilendirilmiş Onamın Gerekmediği Durumlar  276 
6. Araştırma Katılımcılarını Teşvik Etmek  276 
7. Araştırmada Yanıltma  276 
8. Çalışmalar Hakkında Katılanları Bilgilendirmek  277 
9. Araştırmadaki Hayvanların Kullanım ve Bakımı  277 
10. Sonuçları Rapor Etme  278 
11. Kaynak Hırsızlığı  278 
12. Yayın Hakkı  278 
13. Aynı Verilerden Birden Fazla Yayın Yapmak  278 
14. Verilerin Paylaşımı  278 
15. Yayınları Değerlendirenler  278 
EK: 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu  279 
Kaynaklar  327 
Sözlükçe  333 
Kavramlar Dizini  339  |