İÇİNDEKİLER
 İçindekiler 
Önsöz  V 
Kısaltmalar  XXI 
Birinci Bölüm 
MODERN HUKUK EĞİTİMİ (HUKUKÇU MERKEZLİ EĞİTİM: BİLGİDE VE BECERİDE İYİ, UYGULAMADA BAŞARILI TOPLUMSAL HUKUK EĞİTİMİ), 
BU EĞİTİMİN SÜREÇLERİ VE TEMEL İLKE VE ESASLARI 
§ 1. MODERN HUKUK EĞİTİMİ  1 
I. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN AMACI  1 
II. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN FONKSİYONLARI (İŞLEVİ)  4 
III. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN İÇERİĞİ  6 
§ 2. HUKUKÇU MERKEZLİ HUKUK EĞİTİM MODELİ  7 
I. GENEL OLARAK  7 
II. HUKUKÇU KAVRAMI  8 
III. HUKUKÇU MODELLİ EĞİTİM  10 
§ 3. MODERN HUKUK EĞİTİMİ  11 
I. GENEL OLARAK  11 
II. HUKUK EĞİTİMİNİN FARKLI MERKEZLERİ  12 
A. Temel Hukuk Bilgisi ve Metodu Merkezli Eğitim  14 
B. Hukuk Uygulaması Merkezli Eğitim  16 
C. Meslek Hukuku Bilgisi ve Metodu Merkezli Eğitim  19 
1. Genel Olarak  19 
2. Temel Hukuk Eğitimi İle Mesleki Hukuk Eğitimi Arasındaki İlişki  21 
D. Sosyal Beceri Merkezli Eğitim  22 
E. Toplum Merkezli Eğitim  24 
1. Genel Olarak  24 
2. Toplumsal Yaşama Uygun Eğitim  25 
3. Toplum Kültürüne Uygun Eğitim  25 
4. İnsani ve Evrensel Değerlere, Toplum Kültürüne, Toplumsal Ahlaka ve Hukuk Meslek Etiğine Uygun Eğitim  26 
III. HUKUK EĞİTİMİ MERKEZLERİNİN BÜTÜNLÜĞÜ  28 
A. Hukuk Mesleği ve Yargı Uygulaması Eğitimine Odaklı Nitelikli ve Nicelikli Hukuk Eğitimi  28 
B. Sadece Bilgi Vermeye Dayalı Değil, Uygulamaya da Uygun Eğitim  31 
IV. MODERN HUKUK EĞİTİMİ: BİLGİDE VE BECERİDE İYİ, UYGULAMADA BAŞARILI TOPLUMSAL HUKUK EĞİTİMİ  32 
§ 4. MODERN HUKUK EĞİTİMİNİN HUKUKUN FARKLI BOYUTLARINA UYUMU  36 
I. HUKUKUN UYGULANMASI  36 
II. YARGILAMA (FARAZİ MAHKEME MODELİ)  38 
III. KARŞILAŞTIRMALI HUKUK VE ÇOKLU HUKUK SİSTEMLERİ  39 
IV. HUKUKUN OLUŞUMU: KANUNLAŞTIRMA (HUKUKUN TASARIMLANARAK YARATILMASI)  40 
A. Genel Olarak  40 
B. Hukuk Normunu Oluşturma/Yaratma (Tasarımlayarak Hukuk Normu Koyma)  42 
1. Genel Olarak  42 
2. Kanunlaştırmanın (Hukuku Tasarımlama/Oluşturma/Yaratma) Zorluğu  43 
3. Hukuk Normlarını Oluşturma Usul ve Esasları  44 
4. Farklı Düşünce Perspektiflerinden Yararlanma  44 
a. Hukuki–Dogmatik (Normatif) Düşünce  45 
b. Karmaşık Düşünme  45 
c. Sistemli ve Yargılama Süreci Odaklı Düşünme  45 
d. Ekonomik Düşünce  46 
e. Olasılıklarla Düşünme  46 
f. Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünce  46 
5. Sözleşme Taslağı Hazırlama  47 
V. DİJİTALLEŞME  48 
VI. AÇIKLAMA, DANIŞMA, KATILMA, TARTIŞMA (DİALOG) VE UZLAŞMA  49 
VII. PROJE TASARLAMA VE UYGULAMA (HUKUK KLİNİKLERİ)  50 
A. Uygulama Projeleri  50 
B. Hukuk Kliniği Modeli  51 
§ 5. DEĞERLENDİRME  53 
İkinci Bölüm 
MODERN HUKUK ÖĞRENİMİN 
TEMEL İLKE VE ESASLARI 
§ 6. MODERN HUKUK ÖĞRENİMİN TEMEL İLKE VE ESASLARI  55 
I. SÜREKLİ DÜZENLİ TEKRARLA ÖĞRENİM  56 
II. FARKLI ÖĞRENİM ŞEKİLLERİNİ BİRLEŞTİREREK EĞİTİM  57 
III. ÇALIŞMA TEKNİĞİYLE ÖĞRENİM  57 
IV. AKTİF ÖĞRENİM  58 
V. DÜŞÜNEREK UYGULAMALI ÖĞRENİM  59 
VI. ZAMAN PLANLAMASIYLA ÖĞRENİM  60 
VII. ÖRNEKLERLE ÖĞRENİM  60 
VIII. TARTIŞMALI ÖĞRENİM  63 
IX. SİSTEME UYGUN ÖĞRENİM  64 
X. METODA UYGUN ÖĞRENİM  65 
XI. MÜFREDATA UYGUN ÖĞRENİM  65 
XII. UYGUN MATERYALLE ÖĞRENİM  65 
XIII. DERSE KATILIMLA ÖĞRENİM  66 
XIV. DERS MATERYALİ İLE ÖĞRENİM  67 
XV. SINAVLA ÖĞRENİM  68 
A. Sınav Öğrenciyi Öğrenime Teşvik Etmeli  68 
B. Sınavda Korku ve Stresi Yenme  69 
C. Eğitimde/Öğretimde Motivasyon ve Eğitimde/Öğretimde Konsantrasyon  70 
XVI. YAŞAM BOYU ÖĞRENİM  70 
XVII. ELEKTRONİK ORTAMDA ÖĞRENİM (DİJİTAL ÖĞRETİM)  71 
XVIII. BİLGİ AĞINDA ÖĞRENİM  71 
Üçüncü Bölüm 
HUKUKÇUNUN HUKUKU TEMEL BİLGİLERLE KENDİSİNE MAL ETMESİ, HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ VE HUKUK METNİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ 
§ 7. HUKUKÇUNUN TEMEL BİLGİLERLE – HUKUK TEORİSİ, HUKUK FELSEFESİ VE HUKUK SOSYOLOJİSİ YARDIMIYLA VE HUKUK METODOLOJİSİ ARACILIĞIYLA – HUKUKU KENDİSİNE MAL ETMESİ  75 
I. HUKUK DOKTRİNİ VE YARGI UYGULAMASINDAKİ BİLGİDEN YARARLANMA  75 
A. Genel Olarak  75 
B. Hukuk Bilgisinin Yönetimi  76 
II. HUKUK BİLGİSİNİ EDİNME VE YENİDEN ÜRETME METOD VE TEKNİĞİ  77 
III. HUKUK BİLGİSİNİN UYGULANMASININ METOD VE TEKNİĞİ  78 
IV. HUKUK BİLGİSİNİN SİSTEMLEŞTİRİLMESİ  78 
V. HUKUK BİLGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI  80 
VI. ÖRNEKLERDEN YARARLANMA  81 
VII. HUKUKİ SONUÇ ÇIKARMA: YARGI KARARINA VARMA  82 
§ 8. HUKUKİ FAALİYET METODU OLARAK HUKUKUN KAYNAĞININ: METNİN (BELGENİN) ELEŞTİRİSEL DEĞERLENDİRİLMESİ (HUKUK METNİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ)  83 
I. GENEL OLARAK  83 
II. HUKUK METNİNİN DOĞRULUĞU VE GERÇEKLİĞİNİN ELEŞTİRİSEL DENETLENMESİ  84 
A. Genel Olarak  84 
B. Hukuk Metni Denetiminde Hareket Noktaları  87 
III. HUKUK METNİNİ ELEŞTİRİSEL DENETLEME LİSTESİ  89 
A. Genel Olarak  89 
B. Hukuk Metninin Eleştirisel Denetlenmesi Soruları  89 
1. Genel Olarak  89 
2. Metnin Denetlenmesine İlişkin Sorular  90 
a. Metin Hakkında Bilgi  90 
aa. Metnin Amacı  90 
bb. Metnin Nitelik ve Özelliği  91 
cc. Metnin Güncelliği ve Etkinliği  91 
dd. Metnin Muhatabı  93 
ee. Metindeki Özen ve Ciddiyet  93 
ff. Metnin Kaynakları  94 
gg. Metnin Araştırmayla Alakası  95 
b. Metin Yazarı  96 
aa. Yazar  97 
bb. Yazarın Kimliği  97 
cc. Yazarın Özgeçmişi  98 
dd. Yazarın Uzmanlığı  99 
ee. Yazarın Diğer Yayınları  100 
ff. Yazarın İlgi Alanı ile Metnin İlişkisi  100 
c. Metnin Yayımlandığı Ortam: Yayınlayan ve Yayının Formatı  101 
aa. Bilimsel ya da Uzman Ortamda Yayımlanan Metin  103 
bb. Yayın Ortamının Bilim Dalı ya da Sektör Alanı  104 
C. Internetteki Metnin Eleştirisel Denetlenmesine İlişkin Sorular  104 
IV. METNİN İNCELEMESİ VE DENETİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SONUCU  106 
§ 9. HUKUKÇUNUN HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ  113 
I. HUKUKU ÖĞRENME SÜRECİ  113 
II. ÖĞRENCİNİN ÖĞRENME SÜREÇLERİNİN MODELLEMESİ  115 
A. Öğrenme (Eğitilme) Gerekliliğini Anlaması  115 
B. Öğrenme Motivasyonu Düzenlenmesi  115 
C. Öğrenme Faaliyetinin Yürütülmesi: Öğrenme Stratejileri  116 
1. Bilişsel Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinin Tasarlanması  116 
2. Üstbilişsel Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinin Planlanması  117 
3. Kaynak Temelli Öğrenme Stratejileri: Öğrenme Sürecinde Kişisel ve Maddi Araçlar  117 
Dördüncü Bölüm 
PRATİK ÇALIŞMA –YA DA SINAV– OLAYININ HUKUKİ ÇÖZÜMÜNE İLİŞKİN ONİKİ METODOLOJİK 
TEMEL İLKE 
§ 10. HUKUK ÖĞRENCİSİNİN PRATİK ÇALIŞMA –YA DA SINAV– OLAYININ HUKUKİ ÇÖZÜM METODU, METODUN AŞAMALARI VE METODA HAKİM ONİKİ METODOLOJİK TEMEL İLKE  119 
I. GİRİŞ  119 
II. METODUN AŞAMALARI VE METODA HAKİM ONİKİ METODOLOJİK TEMEL İLKE  120 
A. Maddi Olayın Anlaşılması: Olayın Okunması  120 
1. İLKE 1: Öğrencinin Maddi Olayın Olgularının Saptanmasında Yaklaşımını ve Tavrını Belirlemesi  120 
a. Öğrencinin Girdiği Bilim Dalına Uygun Olarak Maddi Olayı ve Hukuku Değerlendirmesi  120 
b. Öğrencinin Maddi Olayı Objektif ve Tarafsız Olarak Değerlendirmesi ve Hukuku Uygulaması  121 
2. İLKE 2: Maddi Olguların (Durumun) Belirlenmesi ve Maddi Olguları Anlama  121 
a. Maddi Olayın Çözüm Metodu  121 
b. Maddi Olay Olgularının Hukuk Kuralının Hukuki Olgularından Ayrılması  122 
aa. Genel Olarak  122 
bb. Maddi Sorunlar ile Hukuki Sorunların Birbirinden Bağımsızlığı  123 
cc. Maddi Olayın Olgularının Tespiti ve Anlaşılması  124 
dd. Çekişmeli Olayların Çekişmesiz Olaylardan Ayrılması  126 
ee. Maddi Olayın Olgularının Farklı Boyutlarıyla Anlaşılması  127 
ff. Maddi Olay Metinlerin İncelenmesi ve Denetlenmesi (Güvenilirliğinin Denetlenmesi)  127 
gg. Maddi Olaydaki Hukuki Durumun Belirlenmesi  129 
aaa. Genel Olarak  129 
bbb. Hukukun Konusu Olabilecek Olayın –Maddi– Olguların Belirlenmesi  131 
aaaa. Kişilerin Tespiti  131 
bbbb. Olayların Zamansal Gelişiminin Belirlenmesi  132 
cccc. Olay Sorularına İlişkin Olay Olgularının Belirlenmesi  133 
dddd. Olay Sorularının Dikkate Alınması  134 
hh. Pratik Çalışma (Sınav) Olayının –Hukuki Olayın Olgularının– Anlaşılması (Okunması)  134 
aaa. Genel Olarak  134 
bbb. Olayın Doğru Okunmasının İlke ve Esasları  137 
aaaa. Olayı Dikkatli Dinleme ve Okuma  137 
bbbb. Olayı Tüm Yönleriyle Bir Bütün Olarak Anlama  138 
(1). Olayı Bütün Olarak Anlama  138 
(2). Olayın Baştan Aşağıya Birden Fazla Okuyarak Anlama  138 
(3). Olayı Olan – ya da Muhtemel – Sorularla Anlama  139 
(4). Olayı Şema, Taslaklarla ve Zamansal Çizelge ile Anlama  141 
cccc. Maddi Olayların Doğruluğunu ve Gerçekliğini Anlama, Tespit Etme ve İnceleme  142 
(1). Genel Olarak  142 
(2). Değerlendirme Unsurları  143 
B. Hukuku Uygulamak: Hukuku Okumak  143 
1. İLKE 3: Hukuki Soruna İlişkin Çözümün Temel Amacı (Hedefinin) Belirlenmesi  143 
2. İLKE 4: Hukuki Çözümler ve Gerekçelendirme İçin Hukuki Bilgi Kaynaklarından Belirlenmesi (Hukukun Kaynakları)  144 
a. Asli Kaynak: Kanun Normu/ Kuralı/ Hükmü (Kanun Hukuku)  144 
b. Birincil Yardımcı Kaynak: Örf ve Adet Normu/Kuralı (Örf ve Adet Hukuku)  144 
c. İkincil Yardımcı Kaynak: Hakimin Yarattığı Norm/Kural (Hakimin Hukuku)  145 
d. Hukukun Uygulanmasında Yardımcı Hukuk Kaynaklarından Yararlanma (TMK m. 1/II)  145 
aa. Hukuk Doktrininden Yararlanma  145 
bb. Yerleşmiş Yargı Kararlarından Yararlanma  145 
3. İLKE 5: Uyuşmazlık Konusu Maddi Olayın Çözümü İçin Hukukun Uygulanması  145 
a. Asli Hukuk Kaynağı Olan Kanun Normunun Uygulanması  145 
aa. Kanun Normunun Uygulanma Şekilleri  145 
aaa. Normların Kümülatif Uygulanması  146 
bbb. Normların Alternatif Uygulanması  146 
ccc. Normların Paralel Uygulanması (Normların yarışması)  146 
bb. Kanun Normlarının Uygulanma Boyutları  146 
aaa. Kişi Boyutunda Uygulama Alanı  146 
bbb. Mekansal Boyutta Uygulama Alanı  146 
aaaa. Uluslararası Boyutta Uygulama Alanı  146 
bbbb. İkincil Milli Boyutta ve Federal Boyutta Uygulama Alanı  146 
cccc. Milli Boyutta Uygulama Alanı  146 
ccc. Yatay ve Dikey İlişki Boyutunda Uygulama Alanı  146 
aaaa. Dikey (Alt–Üst) İlişkide Uygulama Alanı (Hukuk Kaynaklarının Hiyerarşisi)  146 
bbbb. Yatay İlişkide Uygulama Alanı (Özellik İlişkisi)  146 
ddd. Niteliklerine Göre Uygulama Alanı (Kanun Normlarının Kombine Edilmesi)  146 
aaaa. Emredici Hukuk Kuralları  146 
bbbb. Tanımlayıcı Hukuk Kuralları  147 
cccc. Yorumlayıcı Hukuk Kuralları  147 
dddd. Tamamlayıcı Hukuk Kuralları (Atıf)  147 
eeee. Modifiye Edici Hukuk Kuralları  147 
ffff. Destekleyici Hukuk Kuralları  147 
eee. Zamansal Boyutta Uygulama Alanı  147 
fff. Anlamsal Boyutta Uygulama Alanı: Kanunun Yorumlanması ve Gerekçelendirilmesi  147 
4. İLKE 6: Kanunun Yorumlanması, Kanunun Geliştirilmesi (Kanunun Tamamlanması ve Kanunun Düzeltilmesi) ve Gerekçelendirilmesi (Anlamsal Boyutta Uygulama Alanı)  147 
a. Kanunu Yorumlanması (Gerekçelendirilmesi)  147 
aa. Kanunun Terimlerinin Yorumlanması  148 
bb. Kanun Metninin Amaca Uygun Yorumlanması (TMK m.1/I)  148 
aaa. Temel Yorum Elemanı: Sübjektif Amaçsal Yorum Elemanı  148 
bbb. Yardımcı Birincil Yorum Elemanı: Sözel Yorum Elemanı  148 
ccc. Diğer Yorum Elemanları  148 
aaaa. Sistematik Yorum Elemanı  148 
bbbb. Mantıki Yorum Elemanı  148 
cccc. Tarihi Yorum Elemanı  148 
cc. Yorum İlkelerinden Yararlanılması  148 
aaa. Hukukun Genel İlkelerine Uygun Yorum İlkesi ; Kanun Prensipleri Merkezli Yorum İlkesi : Dürüstlük (Güven) İlkesine Uygun Yorum İlkesi (TMK m.2)  148 
bbb. Temel Hak ve Özgürlere Uygun Yorum İlkesi  149 
ccc. Yorumla Kamusal Yetki Yaratılmaması İlkesi  149 
ddd. Kamusal Yetkilerin Dar Yorumlanması İlkesi  149 
eee. Yorumla İstisna Getirilmemesi İlkesi  149 
fff. İstisnaların Dar Yorumlanması İlkesi  149 
ggg. Sistemsel Yorum İlkelerinin Uygulanması  149 
aaaa. Kanunun Amacı (Özü) ile Kanun Metninin (Sözünün) Çatışmasında, Kanunun Amaca Uygun Yorumlanması İlkesi ((TMK m.1/I)  149 
bbbb. Anayasaya Uygun Yorum İlkesi (Anayasa Merkezli Yorum İlkesi)  149 
cccc. Avrupa Birliği Hukukuna Uygun Yorum İlkesi (Avrupa Birliği Hukuku Merkezli Yorum),  149 
dddd. Hukuk Doktrine Uygun Yorum İlkesi,  149 
eeee. Yerleşmiş Yargı Uygulamasına Uygun Yorum İlkesi  149 
dd. Diğer Gerekçelendirme Metotlarından Yararlanılması  149 
aaa. Topik (İlke) Metodu  149 
bbb. Tipiklik Metodu  149 
ee. Amaçsal Daraltma ve Amaçsal Genişletmeyle Yorumlama  150 
b. Hukukun Geliştirilmesi (Hakimin Hukuku)  150 
aa. Kanunun Tamamlanması  150 
bb. Kanunun Düzeltilmesi  150 
aaa. Amaçsal Düzeltme (Amaca Uygun Düzeltme),  150 
bbb. İlkesel Düzeltme (Hukukun Genel İlkesine Uygun Düzeltme (Kanun Prensibi Merkezli Düzeltme)  150 
ccc. Normların Çatışmasının Düzeltilmesi  150 
cc. Hukukun Somutlaştırılması  150 
aaa. Karşılaştırma (Olay/Dava) Yöntemi  150 
bbb. Hareketli Sistem  151 
5. İLKE 7: Mantıksal İşlemle (Dedüksiyonla) Maddi Olaya Kanun Normunun Hukuki Olgularının Uygulanması  151 
6. İLKE 8: Hukuki Çözümün Aranması (Yargı Kararının Aranması)  151 
7. İLKE 9: Hukuki Çözümün (Yargı Kararının) Belirlenmesi  153 
8. İLKE 10: Yargı Kararı Stratejisinin Belirlenmesi ve Belirlenen Stratejinin Sonuçlarının Değerlendirilmesi  153 
9. İLKE 11: Yargı Kararının Uygulanabilirliğinin Denetlenmesi (Hukuki Sonucu (Yaptırımı) Dahil)  153 
a. Hukukilik (Yasallık) Kriteriyle Denetlenmesi  153 
b. Hukukun Gerçekliğine Uygunluğun Denetlenmesi  153 
aa. Mantıksal İşlemle (Endüksiyonla) Denetlenmesi  153 
bb. Sonuç Merkezli Değerlendirme ve Denetleme  153 
cc. Yerleşmiş Yargı Uygulamasına Uygunluğunun Denetlenmesi (Sınırlı Uyma Yükümlülüğü),  153 
d. Hukuk idesine (Adalete) uygunluğun denetlenmesi,  154 
aa. Dar Anlamda Hukukun İdesi: Adalete Uygunluğunun Denetlenmesi (Hakkaniyet Denetlenmesi)  154 
bb. Hukuk Güvenliğine Uygunluğunun Denetlenmesi  154 
cc. Eşitlik İlkesine Uygunluğunun Denetlenmesi  154 
e. Duyarlılık Testiyle Denetlenmesi  154 
f. Fonksiyonluluk (İşlevsellik) Kriterleriyle Denetlenmesi  154 
g. Yargı Kararının Uygulanabilirliğinin, Benimsenebilirliğinin, Kabul Edilebilirliğinin Denetlenmesi.  154 
10. İLKE 12: Yargı Kararının Yerine Getirilmesi (Yargı Kararını ve Bunun Gerekçesini Açıklamak ya da Yazmak)  154 
a. Yargı Kararının Açıklığı  155 
aa. Basit, Yalın ve Kolay Cümleler Kullanılmalı  155 
bb. Düzgün Cümleler Kullanılmalı  156 
cc. Kısa ve Öz Cümleler Kullanılmalı  157 
dd. Münasebetsiz Cümleler Kullanılmamalı  157 
ee. Dil Bilgisine Uygun Cümleler Kullanılmalı  158 
b. Yargı Kararının Konuya Uygun Kısalığı  158 
c. Yargı Kararının Bütünlüğü  159 
aa. Belirli Bir Düşünsel Sırayla ve Sistematik Sıralamayla İfade  160 
bb. İfadeler Arasında Mantıki Bir İlişki Kurulması  161 
Kaynakça  163 
Kavramlar Dizini  173  |