Kategoriler
Eser Adı Yazar Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takibi Üyelik İletişim
 
 
   
Türk İdari Yargılama Hukuku
Eylül 2025 / 11. Baskı / 888 Syf.
Fiyatı: 980.00 TL
İndirimli: 882.00 TL (%10)
 
Sepete Ekle
   

"Türk İdari Yargılama Hukuku" başlıklı bu eser, son üç-dört yıl yoğunlaşmakla beraber, esasen çok daha uzun yıllar boyu yapılan bir çalışmanın ürünüdür. Burada kitaba ilişkin bazı hususları özellikle vurgulamak isteriz:

1) Türk İdare Hukuku adlı kitabımızda olduğu gibi bu eserde de Türk Hukukuna ilişkin düzenlemeler ile uygulamalar esas alınmıştır. Dolayısıyla kitabımız "Türk İdari Yargılama Hukuku" başlığını taşımaktadır. Ancak yine Türk İdare Hukuku adlı kitabımızda olduğu gibi, özellikle bazı hukuki kavramların ve kuramsal esasların açıklanması, konunun daha iyi anlaşılabilmesi ve mukayese edilebilmesi bakımından Almanca, Fransızca ve İngilizce kaynaklara ve yabancı ülke yargı kararlarına da kitapta yer verilmiştir.

2) Bu kitap, örnek yargı kararı özetlerinin ve bazı konulara ilişkin kuramsal tartışmaların da yer aldığı "Açıklamalı – İçtihatlı Türk İdari yargılama Hukuku" adlı kitabın kısaltılmış halidir. Özellikle öğrencilerin daha kolay ulaşmasını ve okumasını sağlamak bakımından, böyle bir uygulama tercih edilmiştir. Söz konusu eserin ikinci baskısı ise yakın zamanda okuyucu ile buluşturulacaktır.

3) Cumhuriyet döneminde yayınlanmış Danıştay kararlarının tamamı taranmıştır. Bu kararların bir kısmı özet metin olarak yer almış; bir kısmı ise sadece künyeleri ile belirtilmiştir. Aynı şekilde yayınlanmış Uyuşmazlık Mahkemesi kararlarının da tamamı taranmıştır. Mevzuat değişiklikleri sebebiyle önemli bir kısmına yer vermek mümkün olmamakla birlikte, diğer kararlarına ilgili yerlerde yer verilmiştir. Belirtilmesi gereken bir diğer husus ise 2017 Anayasa değişikliği ile varlığına son verilen Askeri Yüksek İdare Mahkemesi (AYİM) kararlarına da kitapta yer verilmiş olduğudur. Kaldırılan bir yüksek mahkemenin kararlarına yer vermek anlaşılmaz görülebilir. Ancak, AYİM, başta "sorumluluk" alanı olmak üzere, Türk İdare ve Yargılama Hukukuna önemli katkılarda bulunmuş; diğer yargı düzenlerini etkilemiştir. Dolayısıyla, AYİM'nin de yayınlanmış tüm kararları taranmış, önemli görülen, katkı sağlayacağı düşünülen kararlarına yer verilmiştir. Ayrıca, özellikle yargı mensubu meslektaşlarımızın katkısıyla, yayınlanmamış çok sayıda karara yer verilmiştir.

4) Hiç şüphesiz gözden kaçanlar olacak olmakla birlikte, ilgili tüm eserlere ulaşılmaya ve bu eserlerde ifade edilen görüşlere yer verilmeye çalışılmıştır. Yukarıda da ifade edildiği gibi farklı düşünen yazarların eserlerine ilgili yerlerde "aksi yönde bkz." vurgusu ile yer verilmiştir. Aynı görüşleri paylaştığımız yazarların eserlerine de "aynı yönde bkz." vurgusu ile yer verilmiştir. Böylece okuyucunun konuya ilişkin tüm görüşlere ulaşması sağlanmaya çalışılmıştır. Aynı husus, yargı kararları için de geçerlidir.

Konu Başlıkları
İdari Yargı Yerleri
İdari Yargı Denetiminin Sınırları ve Kapsamı
İdari Dava Türleri
İdari Davaların Açılması
İdari Davalarda İlk İnceleme
İdari Davalarda Esastan İnceleme
Özel Yargılama Usulleri
Mahkeme Kararlarının Uygulanması
İdari Yargıda Kanun Yolları
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
Barkod: 9786253813239
Yayın Tarihi: Eylül 2025
Baskı Sayısı:  11
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 888
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz  5
§ 1 İDARENİN DENETİMİ
I. İDARENİN DENETİMİNİN ANLAMI  29
II. İDARENİN DENETİMİNİN ÇEŞİTLERİ  30
A. Yasama Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim  30
1. TBMM Genel Kurulu  30
2. Sayıştay (Dış Denetim)  30
3. Kamu Denetçiliği Kurumu  32
4. TBMM Dilekçe Komisyonu  35
5. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu  35
B. Yürütme Organı Tarafından Gerçekleştirilen Denetim  35
1. Genel İdari Denetim  35
a. Hiyerarşik Denetim  36
b. İç Denetim  36
c. İdari Vesayet Denetimi  37
2. Yürütme Organına Bağlı Denetim Kurumlarınca Yapılan İdari Denetim  38
a. Devlet Denetleme Kurulu  38
b. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu  39
§ 2 DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONU OLARAK YARGI
I. GENEL OLARAK  41
II. HUKUK DEVLETİ İLKESİ VE İDARENİN YARGISAL DENETİMİ  43
III. YARGI DÜZENİ KAVRAMI  44
IV. İDARİ YARGI DÜZENİNİN İŞLEVİ  46
§ 3 İDARİ YARGI YERLERİ
I. DANIŞTAY  49
A. Niteliği  49
B. Teşkilâtı  49
C. Görevleri  51
1. İdari Görevleri  52
a. Görüş / Düşünce / Mütalaa Bildirme  53
b. İtirazları Karara Bağlama  53
c. Diğer İdari Görevleri  54
2. Yargısal Görevleri  54
a. Temyiz Mercii Olarak Görevleri  55
b. İlk Derece Mahkemesi Olarak Görevleri  55
II. BÖLGE İDARE MAHKEMELERİ  58
A. Teşkilatı  58
B. Görevleri  60
III. İDARE MAHKEMELERİ  61
IV. VERGİ MAHKEMELERİ  62
V. TEK HAKİM  63
§ 4 İDARİ YARGILAMAYA HAKİM OLAN İLKELER
I. YARGILAMA İLKELERİ  67
II. İDARİ YARGILAMA USULÜ KANUNU’NDA YER ALAN YARGILAMA İLKELERİ  69
A. Yazılı Yargılama Usulü (Yazılılık İlkesi)  69
B. Evrak (Dosya) Üzerinden İnceleme İlkesi  71
C. Re’sen Araştırma İlkesi  73
Ç. Tasarruf İlkesi  77
§ 5 İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI VE KAPSAMI
I. İDARİ YARGI DENETİMİNİN SINIRLARI  81
A. Yasama Kısıntısı  81
1. Genel Olarak  81
2. 1924 Anayasası Dönemi  82
3. 1961 Anayasası Dönemi  83
4. 1982 Anayasası Dönemi  84
B. Yargı Kısıntısı (Hükümet Tasarrufları)  85
1. Genel Olarak  85
2. Türkiye’de Hükümet Tasarrufları  87
a. Genel Olarak  87
b. Hükümet Tasarrufu Halleri  87
aa. Mukabele–i Bilmisil Kararları  87
bb. Zorunlu İskâna / Göçe Tabi Tutulma Kararları  88
cc. Türk Vatandaşlığından Çıkarma Kararları  88
çç. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları  88
3. Hükümet Tasarrufları Devam Ediyor mu?  89
a. Mütekabiliyet (Karşılıklılık) İlkesi Çerçevesinde Alınan Kararlar  89
b. Yabancıların Türk Vatandaşlığına Alınma İsteklerinin Reddi Kararları  90
c. Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi Kararları  90
ç. Yabancıların İkamet İzinlerine İlişkin Kararlar  90
d. Yabancılara Türkiye’ye Giriş Yasağı Konulması Kararları  91
e. Devlet Şeref Madalyası Verilmesi Kararları  91
f. Pasaport Talebinin Reddi Kararları  92
II. İDARİ YARGI DENETİMİNİN KAPSAMI  93
A. Hukuka Uygunluk Denetimi  93
B. Yerindelik Denetimi Yasağı  95
C. Yürütme Görevinin Kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Gösterilen Şekil ve Esaslara Uygun Olarak Yerine Getirilmesini Kısıtlayacak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  98
Ç. İdari Eylem ve İşlem Niteliğinde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  98
D. İdarenin Takdir Yetkisini Kaldıracak Biçimde Yargı Kararı Verilmesi Yasağı  100
§ 6 İDARİ DAVA TÜRLERİ
I. İPTAL DAVASI  105
A. Tarihi Gelişimi  106
B. Özellikleri  108
1. İptal Davası Kamu Yararını Gerçekleştiren Genel Bir Davadır  108
2. İptal Davası Hukuk Devletini Koruyan Objektif Bir Davadır  108
3. İptal Davası Hukuk Devletinde Hak Olarak Kabul Edilmiş Bir Davadır  110
4. İptal Davası Kolay İşleyen, Karmaşık Olmayan ve Kamu Düzenine İlişkin Bir Davadır  110
5. İptal Davası Asıl (Ana) Davadır  111
6. İptal Davası Benzersiz / Eşsiz Bir Davadır  111
7. İptal Davasının Konusu İdarenin Tek Yanlı, İcrai Nitelikli İşlemleridir  112
8. İptal Davası, Kişisel Menfaatleri İhlâl Edilenler Tarafından Açılabilen Bir Davadır  113
C. İdarenin Sözleşmeleri ve İptal Davası  115
1. Genel Olarak  115
2. İdarenin Sözleşmelerinden Ayrılabilen İdari İşlemler  116
a. Sözleşme Öncesi İşlemler ve İptal Davası  116
aa. İdarenin Sözleşmelerinde İhale Süreci  116
bb. Sözleşme Öncesi İşlemlerin İptalinin Sözleşme Üzerindeki Etkisi  118
b. Sözleşmenin Uygulanmasına İlişkin İşlemler ve İptal Davası  122
c. Sözleşme Hükümlerine Aykırı İdari İşlemler ve İptal Davası  123
3. Sözleşme Akdedilmesi / Akdedilmesinin Reddi Kararları ve İptal Davası  124
4. Sözleşme Fesihleri ve İptal Davası  126
5. İdari Sözleşmelere Karşı Üçüncü Kişiler Tarafından İptal Davası Açılabilir mi?  127
a. Sözleşmenin Düzenleyici Nitelikteki Hükümleri  128
b. Sözleşmenin Akdi (Mali) Nitelikteki Hükümleri  129
c. Sözleşmenin Tümünün İptali Talebi  129
II. TAM YARGI DAVASI  130
A. Kavram  130
B. Tarihi Gelişimi  132
C. Tanımı ve Anlamı  133
Ç. Özellikleri  134
1. Tam Yargı Davasının Konusu İdari İşlem, İdari Eylem ya da İdari Sözleşmelerdir  135
2. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin “Hak İhlali” Şartı Aranır  135
3. Tam Yargı Davası Açabilmek İçin Hak İhlalinin “Kişisel” ve “Doğrudan” Olması Gerekir  135
4. Tam Yargı Davası Sonucunda Verilen Karar Kural Olarak Davanın Taraflarını İlgilendirir  136
5. Tam Yargı Davası Sübjektif (Öznel) Bir Davadır  136
6. Tam Yargı Davası Kişisel Yarar Yanında Kamu Yararına da Hizmet Eden Bir Davadır  136
7. Tam Yargı Davası İptal Davası ile Aynı Yargılama Usulüne Tabidir  137
D. Çeşitleri  138
III. İDARİ SÖZLEŞMELERDEN DOLAYI TARAFLAR ARASINDA ÇIKAN UYUŞMAZLIKLARA İLİŞKİN DAVALAR  142
§ 7 İDARİ DAVALARIN AÇILMASI
I. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ  145
II. İDARİ DAVA DİLEKÇESİNİN VERİLECEĞİ YERLER  152
III. İDARİ DAVA DİLEKÇESİ ÜZERİNE YAPILACAK İŞLEMLER  153
IV. İDARİ YARGIDA TERDİTLİ İSTEM / DAVA VAR MIDIR?  155
V. AYNI DİLEKÇE İLE DAVA AÇILMASI  156
A. Genel Olarak  156
B. Bir Kişinin Birden Fazla İdari İşleme Karşı Aynı Dilekçe ile Dava Açması  157
1. Esasa İlişkin Şartlar  158
2. Usule İlişkin Şartlar  158
a. Başvurulacak Yargı Düzeni, Yargı Mercii ve Kanun Yolunun Aynı Olması  159
b. Dava Açma Süresinin Dolmamış Olması  160
c. Dava Açma Ehliyetinin Bulunması  160
ç. Davalının Aynı Olması  161
C. Birden Fazla Kişinin Aynı Dilekçe ile Dava Açması  161
1. Esasa İlişkin Şartlar  161
2. Usule İlişkin Şartlar  162
§ 8 İDARİ DAVALARDA İLK İNCELEME
I. GENEL OLARAK  163
II. İLK İNCELEME KONULARI  165
A. Görev  165
1. İdari Yargının Görev Alanı  167
2. İdari Yargının Görev Alanı Dışına Çıkarılan Uyuşmazlıklar  174
3. Görev Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi  206
a. Adli ve İdari Yargı Düzenleri Arasındaki Görev Uyuşmazlıkları  206
aa. Uyuşmazlık Mahkemesi, Yapısı ve İşleyişi  206
bb. Olumlu Görev Uyuşmazlığı  207
aaa. Farklı Mahkemelerde Dava Açılması Suretiyle Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı  207
bbb. İlgili Yargı Düzeni Başsavcısı Tarafından Yapılan Başvuru ile Oluşan Olumlu Görev Uyuşmazlığı  211
cc. Olumsuz Görev Uyuşmazlığı  213
b. Hüküm Uyuşmazlıkları  218
aa. Hüküm Uyuşmazlığının Şartları  219
bb. Hüküm Uyuşmazlığına Başvuru Usulü ve Hüküm Uyuşmazlığının Giderilmesi  224
c. İdari Yargı Düzeni İçindeki Görev Uyuşmazlıkları  226
aa. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumlu Görev Uyuşmazlığı  226
bb. İdari Yargı Düzeni İçinde Olumsuz Görev Uyuşmazlığı  228
B. Yetki  229
1. Genel Olarak  229
2. İdari Davalarda Genel Yetki Kuralı  230
3. İdari Davalarda Özel Yetki Kuralları  232
a. Kamu Görevlileri ile İlgili Davalarda Yetki  232
b. Taşınmaz Mallara İlişkin Davalarda Yetki  235
c. Taşınır Mallara İlişkin Davalarda Yetki  237
ç. Tam Yargı Davalarında Yetki  237
aa. İdari İşlemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  238
bb. İdari Eylemlerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  239
cc. Diğer Hallerden Kaynaklanan Tam Yargı Davalarında Yetki  241
d. Vergi Uyuşmazlıklarında Yetki  242
aa. Tarh, Tahakkuk ve Ceza Kesme İşlemlerinde Yetki  242
bb. Gümrük Kanunundan Kaynaklanan Vergilerle, Vergi Usul Kanunu Gereğince Şikâyet Yoluyla Vergi Düzeltme Taleplerinin Reddine İlişkin İşlemlerde Yetki  243
cc. Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Uygulanmasına İlişkin Uyuşmazlıklarda Yetki  244
e. Diğer İşlemlerden Kaynaklanan Uyuşmazlıklarda Yetki  245
4. Yetki Uyuşmazlıkları ve Giderilmesi  246
a. Olumlu Yetki Uyuşmazlığı (Merci Tayini)  246
b. Diğer Merci Tayini Halleri  247
aa. Yetkili Mahkemenin Bir Davaya Bakmasına Fiili veya Hukuki Bir Engel Çıkması  247
bb. İki Mahkemenin Yargı Çevresi Sınırlarında Tereddüt Edilmesi  248
c. Olumsuz Yetki Uyuşmazlığı  249
5. Bağlantılı Davalar  251
a. Genel Olarak  251
b. Bağlantılı Dava İçin Gerekli Şartlar  253
aa. Davalar Aynı Maddi Sebepten Kaynaklanmalıdır  253
bb. Davalar Aynı Hukuki Sebepten Kaynaklanmalıdır  254
cc. Davalardan Birisi Hakkında Verilecek Hüküm Diğerini Etkileyecek Olmalıdır  254
çç. İdari Yargı Yerlerinde Görülmekte Olan Birden Fazla Dava Olmalıdır  255
dd. Davalar Aynı Yargılama Usulüne Tabi Olmalıdır  256
ee. Yargılama Süreci Bakımından Davalar Aynı Aşamada Olmalıdır  256
ff. Davaların Kanun Yolu Mercileri Aynı Olmalıdır  256
c. Bağlantı Kararının Alınması Usulü  257
aa. Bağlantı Talebi  257
bb. Bağlantı Talebinin Mahkemelerce Kabul Edilmemesi  258
cc. Bağlantının Talep Üzerine ya da Re’sen Mahkemece Kabulünün Davalara Etkisi  259
çç. Bağlantı Kararının Verilmesi  260
dd. Bağlantılı Davalarda Yetkili Mahkeme  262
ee. Bağlantı Kararının Niteliği  262
C. İdari Merci Tecavüzü  263
1. Genel Olarak  263
2. İhtiyari – Zorunlu İdari Başvuru Ayırımı  264
3. Zorunlu İdari Başvurunun Tespiti  266
a. Kanunun Emredici Lafzı Gereği Yapılan Müracaatlar  266
b. Kanunda Özel Olarak Düzenlenen Müracaatlar  268
c. İdari İşlemin Kesinleşmesi Amacıyla Yapılan Müracaatlar  268
4. Zorunlu İdari Başvuru Süresinin Niteliği  269
5. Zorunlu İdari Başvuruda Hata  270
a. İlgililerden Kaynaklanan Hata  270
b. İdareden Kaynaklanan Hata  271
6. İhtiyari İdari Başvuru ile İlgili Birkaç Husus  272
Ç. Ehliyet  273
1. Objektif Ehliyet  273
a. Taraf Ehliyeti  274
aa. Gerçek Kişiler  274
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri  274
cc. Tüzel Kişiliği Bulunmayan Özel Hukuk Toplulukları / Grupları / Hareketleri  274
çç. Kamu Tüzel Kişileri  275
dd. Kamu Tüzel Kişiliği Bulunmayan İdareler  276
b. Dava Ehliyeti  278
aa. Gerçek Kişiler  279
bb. Özel Hukuk Tüzel Kişileri  281
aaa. Dernekler  281
bbb. Vakıflar  281
ccc. Sendikalar  282
ççç. Şirketler  282
ddd. Siyasi Partiler  283
cc. Kamu Tüzel Kişileri  283
2. Sübjektif Ehliyet  284
a. Menfaat İhlali  284
aa. Kişisel Menfaat  287
aaa. Genel Olarak  287
bbb. Kısmi Kişisel Menfaat  288
ccc. Kişisel Menfaati Belirlemede Yararlanılan Kriterler  289
aaaa. Malik Olmak  289
bbbb. Kiracı Olmak  290
cccc. Çalışan Olmak  291
çççç. Müteahhit Olmak  292
dddd. Vergi Mükellefi Olmak  293
eeee. Salt Vatandaş Olmak  293
ffff. Milletvekili Olmak  295
gggg. Tüketici Olmak / Kamu Hizmetinden Yararlanan Olmak  296
ğğğğ. İktisadi Rakip Olmak  296
hhhh. İhaleyle Bağı Olmak  297
ıııı. Aile Ferdi Olmak  298
iiii. Köy Sakini Olmak  299
jjjj. Belde Sakini / Hemşehri Olmak  299
kkkk. Mahalli İdare Üyesi/Organı Olmak  301
llll. Üniversitede Bölüm Başkanı / Anabilim Dalı Başkanı Olmak  302
ççç. Kişisel Menfaat ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri  302
aaaa. Dernekler  303
bbbb. Vakıflar  307
cccc. Sendikalar  309
ddd. Kişisel Menfaat ve Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları  313
aaaa. Barolar ve Türkiye Barolar Birliği (TBB)  313
bbbb. Odalar ve Üst Kuruluşları Birlikler  314
bb. Meşru Menfaat  315
cc. Aktüel (Güncel) Menfaat  316
aaa. Doğmamış Menfaatler İçin İptal Davası Açılması  317
bbb. Doğmuş Menfaatler İçin İptal Davası Açılması  317
b. Hak İhlali  320
c. İdarelerin Birbirlerine Karşı Açtıkları Davalarda Ehliyet  321
aa. Genel Olarak  321
bb. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Özel Hukuk Uyuşmazlıkları  322
cc. İdareler Arasında Ortaya Çıkan Kamu Hukuku Uyuşmazlıkları  322
aaa. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İdari Yollarla Çözümü  322
bbb. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının İptal Davası Yoluyla Çözümü  322
aaaa. Vesayet Makamlarının İşlemlerine Karşı Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İptal Davası Açması  323
bbbb. Vesayete Tabi Tutulan İdarelerin İşlemlerine Karşı Vesayet Makamlarının İptal Davası Açması  323
cccc. Bakanlıkların Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  324
çççç. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Alan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  324
dddd. Aynı Hiyerarşi İçinde Yer Almayan İdarelerin Birbirlerinin İşlemlerine Karşı İptal Davası Açması  326
eeee. İdarelerin, Birlikte Oluşturdukları ya da Kendi Başvuru veya İtirazları Sonucu Oluşan İşlemlere Karşı İptal Davası Açması  326
ccc. Kamu Hukuku Uyuşmazlıklarının Tam Yargı Davası Yoluyla Çözümü  326
3. Ehliyetli Olan Şahsın Avukat Olmayan Vekili Tarafından Dava Açılması  327
D. İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken İşlem  328
1. İcrailik Kavramı  328
a. İcrailik ve İdari İşlemin İcrası  333
b. İcrailik ve Olumsuz İdari İşlemler  334
c. İdarenin İcrai Olmayan İşlemleri  335
aa. Hazırlık İşlemleri (Ön – Öneri – Yardımcı İşlemler)  335
aaa. Danışma İşlemleri  336
bbb. Mükellefiyet Tesis Eden İşlemler  336
ccc. Raporlar  337
ççç. Tutanaklar  337
ddd. Teklifler  337
bb. Görüş (Düşünce – Mütalaa) Belirten İşlemler  338
cc. Bildirici İşlemler  338
aaa. Bildirimler  338
bbb. Hatırlatmalar / Tekrarlar  339
ccc. Uyarılar / İkazlar  339
çç. İç–Düzen İşlemler / Hizmet İçi İşlemler / İç Yazışmalar  340
dd. Uygulamaya İlişkin İşlemler  341
2. Kesinlik Kavramı  342
E. Dava Açma Süresi (Süre Aşımı)  344
1. Dava Açma Süresi ve Özellikleri  344
2. Genel ve Özel Dava Açma Süreleri  346
3. Dava Açma Süresinin Başlangıcı  350
a. Yazılı Bildirim Üzerine Dava Açma  350
aa. Genel Olarak  350
bb. Yazılı Bildirimin Amacı  350
cc. Yazılı Bildirimin Gereklilikleri  350
çç. Yazılı Bildirimin İspatı  353
dd. Yazılı Bildirimden İmtina Etme  353
ee. Adresin Bilinmemesi Nedeniyle Yazılı Bildirim Yapılamama  354
b. Sözlü Bildirim Üzerine Dava Açma  354
c. Öğrenme / Ittıla Üzerine Dava Açma  356
ç. İlan Üzerine Dava Açma  359
d. Elektronik Ortamda Tebliğ veya Erişim Üzerine Dava Açma  361
4. Düzenleyici İşlemlere Karşı Dava Açma Süresi  363
a. İlanı Gereken Düzenleyici İşlemler Bakımından  363
b. İlanı Gerekmeyen Düzenleyici İşlemler Bakımından  366
5. Görevsiz Yargı Yerine Başvurma Halinde Tanınan Ek Süre (İYUK Madde 9)  366
a. Genel Olarak  366
b. Ek Süreden Yararlanma Şartları  367
6. İdari İşlem veya Eylem Yapılması İçin İdareye Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 10)  370
a. Genel Olarak  370
b. İlgililerin İdari Makamlara Başvurması  371
c. İdari Makamların Başvuruyu Değerlendirmesi  373
aa. Başvuruyu Açıkça Reddetme  373
bb. Başvuruyu Zımnen Reddetme  373
cc. Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Verme  374
ç. Çeşitli Durumlar  376
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Cevap Vermesi  376
bb. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra Aynı Konuda İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi  377
cc. Düzenleyici İşlemin İdari Yargı Organı Tarafından İptal Edilmesi Üzerine Üçüncü Kişilerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  379
çç. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  379
dd. Kanun veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Hükmünün Değiştirilmesi Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  380
ee. Yeni Bir Hukuki Durumun Ortaya Çıkması Üzerine İlgililerin İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Müracaat Etmesi  380
7. İdari İşlemin Kaldırılması, Geri Alınması, Değiştirilmesi veya Yeni Bir İşlem Yapılması İçin Üst Makama Üst Makam Yoksa İşlemi Yapan Makama Başvuru Halinde Süre (İYUK Madde 11)  380
a. Genel Olarak  380
b. Dava Açma Süresinin Durmasının Şartları  381
c. İdarenin Cevabı Gelmeden Dava Açılabilir mi?  383
ç. Dava Açma Süresinin Yeniden İşlemeye Başlaması  383
aa. İdarenin Açıkça veya Zımnen Talebi Reddetmesi  383
bb. İdarenin Başvuruya Kesin Olmayan (Belirsiz/Muğlak) Cevap Vermesi  383
d. Çeşitli Durumlar  384
aa. Zımni Ret Süresi Dolduktan Sonra İdarenin Açık Ret Cevabı Vermesi İhtimali  384
bb. İdarenin Yeni Bir İşlem Tesis Etme İhtimali  385
cc. Dava Açma Süresi Dolduktan Sonra İdareye Yapılan Mükerrer Başvuruların Dava Açma Süresine Etkisi  385
çç. İdareye Başvuru Üzerine Dava Konusu Yapılacak İşlem  385
dd. İYUK’un 10. Maddesi Uyarınca İdareye Yapılan Müracaat Üzerine Tesis Edilen İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür?  385
ee. Düzenleyici İşlemler Bakımından İYUK’un 11. Maddesi Kapsamında Müracaat Mümkün müdür?  386
e. Özel İtiraz Süresi Öngören Hükümler Bakımından  387
aa. 3194 Sayılı İmar Kanunu  387
bb. 4458 sayılı Gümrük Kanunu  388
cc. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu  388
çç. Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik  389
dd. 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Uyarınca Yapılan Başvurular Bakımından  389
ee. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Bakımından  390
8. İdari İşlemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 12)  390
a. Genel Olarak  390
b. İlgililere Tanınan Seçimlik Haklar  392
aa. Doğrudan Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  392
bb. İptal ve Tam Yargı Davasını Birlikte Açma Seçeneği  392
cc. Önce İptal Davası Açma, Ardından Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  392
çç. Bir İdari İşlemin İcrası Sebebiyle Doğan Zararlardan Dolayı İcra Tarihinden İtibaren Tam Yargı Davası Açma Seçeneği  395
9. İdari Eylemden Doğan Zararın Tazmini İçin Açılacak Davalarda Süre (İYUK Madde 13)  395
a. Genel Olarak  395
b. Özel Bir Durum: 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun  399
10. İdari İşlemden veya Eylemden Doğan Zararların Sulh Yoluyla Hallinde Süre  399
11. Sürelerin Hesaplanması  400
a. Gün, Hafta, Ay ve Yıl Olarak Belirlenen Sürelerin Hesaplanması  400
b. Resmî Tatil Günlerinin Sürenin Hesabına Etkisi  402
c. Çalışmaya Ara Vermenin Sürenin Hesabına Etkisi  403
ç. Mali Tatilin Sürenin Hesabına Etkisi  403
d. İdari İznin Sürenin Hesabına Etkisi  404
12. Mücbir Sebebin Dava Açma Süresine Etkisi  404
F. Husumet  406
1. Genel Olarak  406
2. İdari Davalarda Husumete İlişkin Tespitler  407
a. İdari Davalar Doğru Hasımla Görülmelidir  407
b. İdari Davalarda Husumet Dava Şartıdır ve Kamu Düzenindendir  407
c. İdari Davalarda Davalı Kural Olarak İdaredir  409
ç. İdari Davalarda Davalı İdarenin Kamu Tüzel Kişiliği Bulunması Gerekmez  409
3. İdari Davalarda Hasımda Değişme Hali  410
4. İdari Davalarda Devlet Organlarının Hasım Konumu  411
a. Yürütme Organı  411
aa. Merkez Teşkilatı  411
aaa. Cumhurbaşkanlığı  411
bbb. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar  411
ccc. Bakanlıklar  412
aaaa. Doğrudan Bakanlıklar  412
bbbb. Bakanlıkların Merkez Teşkilatı Birimleri  412
cccc. Bakanlık Bağlı Kuruluşları  412
bb. Taşra Teşkilatı  414
cc. Yer Bakımından Yerinden Yönetimler (Mahalli İdareler)  414
çç. Hizmet Bakımından Yerinden Yönetimler  415
dd. Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar  415
ee. Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları ve Üst Kuruluşları  416
b. Yasama Organı  416
c. Yargı Organı  417
aa. Yüksek Mahkemeler  418
bb. Yargıyla İlgili Diğer Kuruluşlar  418
5. Husumet Konusunda Özellik Arzeden Durumlar  419
a. Vesayet Makamlarının Kararları  419
b. Komutanlıklar  419
c. Oluşumları ve İmtiyazları Nedeniyle Hukuki Nitelikleri Tereddüt Doğuran Özel Hukuk Tüzel Kişileri  420
ç. Özel Hukuk Kişileri  420
d. Diğer Hususlar  422
G. Dilekçelerin 3’üncü Maddeye Uygunluğu  423
Ğ. Dilekçelerin 5’inci Maddeye Uygunluğu  423
H. İlk İnceleme Üzerine Verilecek Kararlar  424
§ 9 DOSYANIN TEKEMMÜLÜ
I. GENEL OLARAK  431
II. TEBLİGAT VE CEVAP VERME  431
III. BİLGİ VE BELGE TOPLAMA  434
IV. İDDİA VE SAVUNMANIN GENİŞLETİLMESİ VEYA DEĞİŞTİRİLMESİ YASAĞI VE SINIRLI ISLAH  436
§ 10 YÜRÜTMENİN DURDURULMASI
I. GENEL OLARAK  443
II. GENEL KURAL: DAVA AÇILMASI İŞLEMİN YÜRÜTÜLMESİNİ DURDURMAZ  444
III. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ ŞARTLARI  446
IV. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI USULÜ  448
V. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARININ ETKİLERİ, SONUÇLARI VE UYGULANMASI  452
VI. YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARLARINA İTİRAZ  454
VII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASININ SINIRLANDIRILMASI  456
A. 1961 Anayasası Döneminde  456
B. 1982 Anayasası Döneminde  457
VIII. YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA İLİŞKİN ÖZEL KANUN HÜKÜMLERİ  457
§ 11 DURUŞMA
I. GENEL OLARAK  459
II. DURUŞMALARA İLİŞKİN USUL  460
III. DURUŞMALARA İLİŞKİN ESASLAR  462
§ 12 DOSYALARIN ESASTAN İNCELENMESİ
I. GENEL OLARAK  465
II. İPTAL DAVALARINDA HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ  466
A. Yetki Unsuru Bakımından Denetim  468
1. Genel Olarak  468
2. Yetkinin Değişik Görünümleri  470
a. Yer Bakımından Yetki  471
b. Zaman Bakımından Yetki  472
c. Kişi Bakımından Yetki  475
ç. Konu Bakımından Yetki  476
3. Yetkide Paralellik İlkesi  477
4. Yetki Konusunda Özel Bir Durum: Fiili Ajan  478
5. Yetki Sakatlıkları  479
a. Yetki Gaspı  479
b. Yetki Tecavüzü  480
c. Fonksiyon Gaspı (Görev Gaspı / İşlev Gaspı)  482
ç. Ağır ve Bariz Yetki Tecavüzü  483
d. Özel Hukuka Ait Yetkinin Gaspı  484
6. Yetki Sakatlıklarının Derecelendirilmesi  484
7. Yetki Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi  485
B. Şekil Unsuru Bakımından Denetim  486
1. Genel Olarak  486
2. Yazılı ve Yazılı Olmayan Şekil  487
a. Yazılı Şekil  487
b. Yazılı Olmayan Şekil  489
3. Şekilde Paralellik İlkesi  492
4. Şekil Sakatlıkları  494
5. Şekil Sakatlıklarının Derecelendirilmesi  500
6. Şekil Sakatlıklarının Sonradan Düzeltilmesi  503
C. Sebep (Neden) Unsuru Bakımından Denetim  505
1. Genel Olarak  505
2. Mevzuatta Sebep Unsuru Yönünden İdari İşlemler  506
a. Sebebi Mevzuatta Açıkça Gösterilen İşlemler  507
b. Sebebi Mevzuatta Belirsiz Kavramlarla Gösterilen İşlemler  507
c. Sebebi Mevzuatta Gösterilmeyen İşlemler  508
3. Sebep Sakatlıkları  509
a. Dayanılan Sebebin Mevcut Olmaması  509
b. Dayanılan Sebebin Hukuka Aykırı Olması  510
c. Dayanılan Sebebin Yanlış Nitelendirilmesi / Yeterli Olmaması  510
ç. Mevzuatta Belirtilen Sebepler Dışında Sebeplere Dayanılması  511
4. Sebep İkâmesi  511
5. İşlemin Birden Fazla Sebebe Dayanması  515
Ç. Konu Unsuru Bakımından Denetim  516
1. Genel Olarak  516
2. Konu Sakatlıkları  516
a. Mümkün ve Meşru Olmayan Konu  516
b. Mevzuatta Düzenlenmeyen Konu  517
c. Mevzuata Uygun Olmayan Konu  517
ç. Mahkeme Kararının Gereklerine Uygun Olmayan Konu  519
d. Geriye Yürümezlik İlkesine Aykırı Konu  519
e. Ölçülülük İlkesine Uygun Olmayan Konu  520
f. Kazanılmış Hakları İhlal Eden Konu  520
g. Eksik Kapsamlı Düzenleme  521
D. Amaç (Maksat) Unsuru Bakımından Denetim  522
1. Amaç Kavramı  522
2. Amaç Sakatlıkları  525
a. Genel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık  525
aa. Kişisel / Şahsi / Duygusal / Hissi Amaç Güdülmesi  527
bb. Siyasi Amaç Güdülmesi  527
b. Özel Amaç Bakımından Hukuka Aykırılık  528
c. Usul (Yöntem) Saptırması  531
III. TAM YARGI DAVALARINDA YARGISAL DENETİM: İDARENİN SORUMLULUĞU  533
A. Devletin Sorumluluğunun Ortaya Çıkışı ve Dayanağı  533
B. İdarenin Kusur Sorumluluğu  538
1. İdari Kusur Kavramı  538
2. İdari Kusurun Anlamı  540
C. Hizmet Kusuru  542
1. Hizmet Kusurunun Özellikleri  543
2. Hizmet Kusuru Sayılan Haller  546
a. Klasik Ayırım  546
aa. Hizmetin Kötü İşlemesi  546
bb. Hizmetin Geç İşlemesi  548
cc. Hizmetin Hiç İşlememesi  549
b. Yargı Kararlarında Hizmet Kusuru  551
Ç. Kişisel Kusur  560
1. Kişisel Kusur Kavramı  560
2. Kişisel Kusur Halleri  562
a. Kişisel Kusur, Kamu Görevinin İfasında Ortaya Çıkabilir  562
b. Kişisel Kusur, Görevin İfası Dışında, Ancak Görev Sebebiyle Ortaya Çıkabilir  563
3. Kişisel Kusurun Özellikleri  564
4. Kişisel Kusur Olarak Görev Kusuru  565
D. Kamu Görevlilerinin Üçüncü Kişilere Verdikleri Zararlardan Doğan Sorumluluk  569
1. Yasal Düzenleme  569
2. Anayasa 40/3 ve 129/5 Hükümlerinde Düzenlenen Sorumluluğun Unsurları  573
3. Kamu Görevlisine Rücu  576
E. İdarenin Kusursuz Sorumluluğu  579
1. Risk (Tehlike) İlkesi  580
a. İdarenin Tehlikeli Faaliyetleri, Tesisleri ve Araç–Gereçlerinin Neden Olduğu Zararlarda Risk İlkesi  584
b. Mesleki Risk İlkesi  587
2. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik (Fedakârlığın Denkleştirilmesi) İlkesi  588
3. Sosyal Risk İlkesi  592
a. İlkenin Uygulanması  594
b. İlkenin Özellikleri  596
c. Terör Eylemlerinde Sosyal Risk Uygulaması  597
F. Sorumluluğun Unsurları  600
1. Tazmini Gereken Zarar Olmalıdır  600
2. Zarar Kamu Hizmetinden Kaynaklanmalıdır  602
3. Zarar İdareye Bağlanabilir Olmalıdır  603
a. Uygun İlliyet Bağı  603
b. İlliyet Bağını Ortadan Kaldıran Durumlar  605
aa. Mücbir Sebep  605
bb. Zarar Görenin Ağır Kusuru  609
cc. Üçüncü Kişinin Ağır Kusuru  610
c. İlliyet Bağını Ortadan Kaldırmayan Durumlar  611
aa. Doğal (Tabii) Afetler  611
bb. Beklenmeyen Hâller  612
cc. Zarar Görenin ya da Üçüncü Kişinin Kusuru  614
G. Tazminat ve Tazminatın Hesaplanması  615
1. Tazmin Yükümlülüğü  615
2. Tazminat Çeşitleri  617
a. Maddi Tazminat  618
b. Manevi Tazminat  619
3. Tazminatın Kapsamı  620
4. Tazminatın Hesaplanması  622
a. Maddi Tazminatın Hesaplanması  623
aa. Ölüm Nedeniyle Maddi Tazminat  624
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat  626
cc. Mala Yönelik Zararlarda Maddi Tazminat  626
çç. Maddi Tazminatın Hesaplanmasında Önemli Hususlar  627
b. Manevi Tazminatın Hesaplanması  630
aa. Ölüm Nedeniyle Manevi Tazminat  631
bb. Beden Bütünlüğüne Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  632
cc. Kişilik Haklarına Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  634
çç. Mala Yönelik Zararlarda Manevi Tazminat  634
dd. Manevi Tazminatla İlgili Hususlar  635
§ 13 İPTAL VE TAM YARGI DAVALARININ SONUÇLANMASI
I. İPTAL DAVASININ SONUÇLANMASI  637
A. İptal Davasının (Esastan) Reddi  637
1. Ret Kararının Davanın Tarafları Üzerindeki Etkisi  637
2. Ret Kararının Üçüncü Kişiler Üzerindeki Etkisi  638
3. Ret Kararının Diğer Mahkemeler Üzerindeki Etkisi  638
4. Ret Kararının Dava Konusu (Düzenleyici ve Birel) İşlem Üzerindeki Etki ve Sonuçları  638
B. İptal Davasının Kabulü / İşlemin İptali  639
1. İptal Kararının Davanın Tarafları Üzerindeki Etkisi  639
2. İptal Kararının Üçüncü Kişiler Üzerindeki Etkisi  639
3. İptal Kararının Benzer Olaylarda İdare Üzerindeki Etkisi  639
4. İptal Kararının Dava Konusu (Düzenleyici ve Birel) İşlem Üzerindeki Etki ve Sonuçları  640
a. İptal Kararının Genel Etki ve Sonuçları  640
aa. Geçmişe Yürümesi  640
bb. Dava Konusu İşlem Bakımından Hüküm İfade Etmesi  641
cc. İdari İşlem Yerine Geçememesi  641
b. İptal Kararının Özel Etki ve Sonuçları  642
aa. Düzenleyici İşlemler Bakamından  642
aaa. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Öncekine Yürürlük Kazandırır (mı?)  642
bbb. Düzenleyici İşlemin İptali Genel Etki Gösterir  642
ccc. Düzenleyici İşlemin İptali Derdest Davaları Etkiler  642
ççç. Düzenleyici İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?)  642
ddd. Düzenleyici İşlemin İptali (Varsa) Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?)  643
bb. Birel İşlemler Bakımından  644
aaa. Birel İşlemin İptali İdarenin Yeni Bir İşlem Yapmasını Gerektirir (mi?)  644
bbb. Birel İşlemin İptali Kural Olarak Dava Açanları Etkiler  646
ccc. Birel İşlemin İptali Bu İşleme Dayalı Olarak Tesis Edilen Birel İşlemlerin Geçerliliğini Etkiler (mi?)  646
5. İptal Kararının Mali ve Diğer Haklar Üzerindeki Etkisi  647
II. TAM YARGI DAVASININ SONUÇLANMASI  648
§ 14 ÖZEL YARGILAMA USULLERİ
I. İVEDİ YARGILAMA USULÜ  651
A. Genel Olarak  651
B. İvedi Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar  653
1. İhaleden Yasaklama Kararları Hariç İhale İşlemleri  654
2. Acele Kamulaştırma İşlemleri  655
3. Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararları  656
4. Turizmi Teşvik Kanunu Uyarınca Yapılan Satış, Tahsis ve Kiralama İşlemleri  656
5. Çevre Kanunu Uyarınca İdari Yaptırım Kararları Hariç Çevresel Etki Değerlendirmesi Sonucu Alınan Kararlar  656
6. Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Uyarınca Alınan Cumhurbaşkanı Kararları  657
C. İvedi Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları  657
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları  657
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı  660
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı  660
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı  661
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları  662
II. MERKEZÎ VE ORTAK SINAVLARA İLİŞKİN YARGILAMA USULÜ  663
A. Genel Olarak  663
B. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulüne Tabi Uyuşmazlıklar  663
C. Merkezi ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulünde Özel Usul Kuralları  664
1. Süreye İlişkin Özel Usul Kuralları  664
2. İdareye Başvuruya İlişkin Özel Usul Kuralı  665
3. Yürütmenin Durdurulması Taleplerine İlişkin Kararlara İtiraz Bakımından Özel Usul Kuralı  665
4. Davaların Karara Bağlanmasına İlişkin Özel Usul Kuralı  665
5. Kanun Yollarına İlişkin Özel Usul Kuralları  665
6. Mahkeme Kararının Sonuçları Bakımından Özel Usul Kuralı  666
§ 15 DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞME
I. GENEL OLARAK  669
II. DAVANIN TARAFLARINDA DEĞİŞMEYE YOL AÇAN HALLER  670
A. Gerçek Kişinin Ölümü  670
1. Yalnız Öleni İlgilendiren Davalar Bakımından  670
2. Yalnız Öleni İlgilendirmeyen Davalar Bakımından  671
B. Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi  675
1. Özel Hukuk Tüzel Kişileri Bakımından  675
2. Kamu Tüzel Kişileri Bakımından  677
C. Kanuni Temsilci Atanması  677
Ç. Dava Konusunun Devredilmesi (Müddeabihin Temliki)  678
III. DAVACI VE DAVALI SIFATININ BİRLEŞMESİ  678
IV. BİLDİRİLEN ADRESE TEBLİGAT YAPILAMAMASI  679
§ 16 İDARİ YARGILAMA USULÜNDE
HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNU (HMK) İLE
VERGİ USUL KANUNU’NUN (VUK) UYGULANDIĞI HALLER
I. HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNUNA (HMK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ  681
A. İYUK’ta Müstakil Madde Halinde Düzenlenmiş Olmakla Birlikte HMK’ye Atıf Yapılan Konular  683
1. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı) ve Reddi  683
a. Hâkimin Davaya Bakmaktan Memnuiyeti (Yasaklılığı)  684
b. Hâkimin Reddi  685
c. Hâkimin Çekinmesi ve Reddi Usulü  686
2. Delil Tespiti  690
a. Delil Kavramı  690
b. Delil Tespitinin Anlamı  692
c. Delil Tespit Talebinde Usul  695
B. İYUK’ta Düzenlenmeksizin HMK’ye Atıf Yapılan Konular  696
1. (Objektif) Ehliyet  696
a. Taraf Ehliyeti  696
b. Dava Ehliyeti  697
2. Üçüncü Şahısların Davaya Katılması / Müdahalesi  697
a. Asli Müdahale  698
b. Fer’i Müdahale  699
aa. Fer’i Müdahale Usulü  700
bb. Fer’i Müdahilin Yetkileri  703
3. Davanın İhbarı  705
a. Davanın İhbarının Anlam ve Önemi  705
b. Davanın İhbarı Usulü  707
4. Taraf Vekilleri  708
5. Dosyanın Taraflar ve İlgililerce İncelenmesi  710
6. Davadan Feragat  710
a. Feragat Ehliyeti  711
b. Feragat Usulü  713
c. Kısmi Feragat Olur mu?  713
ç. Şartlı Feragat Olur mu?  714
d. Feragat Ne Zamana Kadar Yapılabilir?  714
e. Feragat Kabule Bağlı mıdır?  715
aa. İptal Davalarında  717
bb. Tam Yargı Davalarında  719
f. Feragatin Sonuçları  720
g. Feragat Halinde Yargılama Giderleri  721
ğ. Diğer Hususlar  721
7. Davayı Kabul  723
8. Teminat  727
9. Mukabil (Karşı) Dava  730
10. Bilirkişi  732
11. Keşif  736
12. Yargılama Giderleri  738
a. Yargılama Giderlerinin Kapsamı  738
b. Yargılama Giderlerinden Sorumluluk  741
13. Adli Yardım  744
14. Duruşmaların Sükunu ve İnzibatı  749
15. Elektronik İşlemler  749
16. Ses ve Görüntü Nakledilmesi Yoluyla Duruşma İcrası  750
II. VERGİ USUL KANUNUNA (VUK) ATIF YAPILAN USUL HÜKÜMLERİ  750
§ 17 DOSYALARIN KARARA BAĞLANMASI
I. KARAR VERME USULÜ  753
II. KARARLARIN YAZIMI  754
III. KARARLARDA BULUNACAK HUSUSLAR  754
IV. KARARLARIN TEBLİĞİ  755
V. DOSYANIN KAYBOLMASI  755
§ 18 AÇIKLAMA VE YANLIŞLIKLARIN
DÜZELTİLMESİ
I. AÇIKLAMA  757
A. Genel Olarak  757
B. Açıklama Nedenleri  758
C. Açıklama Mercii  759
Ç. Açıklama Süresi  759
D. Açıklama Usulü  759
E. Diğer Önemli Hususlar  759
II. YANLIŞLIKLARIN DÜZELTİLMESİ  760
A. Genel Olarak  760
B. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Nedenleri  761
C. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Mercii  762
Ç. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Süresi  762
D. Yanlışlıkların Düzeltilmesi Usulü  762
E. Diğer Önemli Hususlar  762
§ 19 İDARİ YARGI KARARLARININ
UYGULANMASI
I. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMASI GEREĞİ  763
II. UYGULANMASI GEREKEN İDARİ YARGI KARARLARI  764
III. İDARİ YARGI KARARLARI UYGULANIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  765
IV. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMA SÜRESİ  766
V. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMIŞ SAYILMAYACAĞI HALLER  769
VI. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLECEĞİ HALLER  770
A. Hukuki ve/veya Fiili (Maddi) İmkânsızlık  770
B. Davacının Feragat Etmesi  771
VII. İDARİ YARGI KARARLARINI UYGULAMAMANIN MAZUR GÖRÜLMEYECEĞİ HALLER  771
A. İdarenin Kanun Yollarına Başvurması  771
B. İdareye Karşı Tazminat Davası Açılması / İdarenin Tazminat Ödemesi  772
C. Kamu Görevlisinin Mahkûm Olması  772
Ç. Otuz Günlük Sürenin Dolması  772
D. İdarenin Yeniden Yapılandırılması  773
E. Kamu Düzeninin Bozulması Tehlikesi  773
F. Mahkeme Kararını Uygulamama Yönünde Prensip (İlke) Kararı Alınması  773
G. Diğer Nedenler  774
VIII. İDARİ YARGI KARARLARININ UYGULANMAMASININ SONUÇLARI  775
A. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Nedeniyle Doğan Sorumluluk  775
1. Mali Sorumluluk  775
a. Mali Sorumluluk Esasları  775
b. Açılacak Maddi ve Manevi Tazminat Davası  775
c. Kamu Görevlisine Rücu  781
2. Cezai Sorumluluk  783
3. İdari Sorumluluk  783
4. Siyasi Sorumluluk  783
B. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması Konusunda Özellik Arzeden Durumlar  784
1. Salt Uygulamama Haline Karşı İptal Davası Açılması  784
2. Uygulamama Nedeniyle İdareye Yapılan Başvuru Üzerine İptal Davası Açılması  784
C. Gecikme Faizi ve Oranı  785
§ 20 KANUN YOLLARI
I. KANUN YOLU KAVRAMI  787
II. KANUN YOLU TÜRLERİ  790
A. Kesin Hüküm (Muhkem Kaziye)  791
B. Kanun Yolunun Özellikleri  795
1. Olağan Kanun Yolunun Özellikleri  795
2. Olağanüstü Kanun Yolunun Özellikleri  796
C. Olağan Kanun Yolları  796
1. İstinaf  796
a. İstinafa Tabi Mahkeme Kararları  797
b. İstinaf Usulü  799
c. İstinaf İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları  801
2. Temyiz  806
a. Temyize Tabi Mahkeme Kararları  806
b. Temyiz Usulü  810
c. Temyiz İncelemesinin Kapsamı ve Sonuçları  813
3. İstinaf ve Temyiz Kanun Yollarına İlişkin Değerlendirme  820
4. İstinaf ve Temyizde Yürütmenin Durdurulması  828
Ç. Olağanüstü Kanun Yolları  831
1. Yargılamanın Yenilenmesi (Muhakemenin İadesi)  832
a. Yargılamanın Yenilenmesi Sebepleri  832
b. Yargılamanın Yenilenmesi Usulü  833
2. Kanun Yararına Temyiz  836
§ 21– ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
I. BİREYSEL BAŞVURUNUN KONUSU  840
A. İhlal Edilen Hakkın Niteliği  841
B. Denetim Dışı İşlem ve Kararlar  842
II. BİREYSEL BAŞVURUYA İLİŞKİN TEMEL ŞARTLAR  845
A. Başvuru Yollarının Tüketilmesi Şartı  845
B. Kanun Yollarında Gözetilecek Hususlardan Olmama Şartı  848
III. BİREYSEL BAŞVURU ESASLARI  849
A. Başvuru Ehliyeti  849
B. Başvuru Süresi  852
C. Başvuru Usulü  853
1. Başvuru Dilekçesi  853
2. Dilekçenin Verileceği Yerler  855
3. İdari İnceleme  855
Ç. Esas Bakımından İnceleme ve Karar  856
Kaynaklar  863
 


 
Kitap
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim
Akademik ve Mesleki Yayınlar

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2025