Kategoriler
Eser Adı Yazar Açıklama İçindekiler Barkod
Arama  
Ana Sayfa Sipariş Takibi Üyelik İletişim
 
 
   
Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi
Mayıs 2023 / 3. Baskı / 360 Syf.
Fiyatı: 320.00 TL
 
Sepete Ekle
   

Gözden geçirilmiş ve güncellenmiş 3. Baskısını yapan kitap, dil bilimleriyle ve anadil / yabancı dil öğretimi-öğrenimiyle ilgilenen okuyuculara yönelik olarak hazırlanmıştır. Kitap, ülkemizde Türkçe ve yabancı dillerde öğretim veren tüm dilbilim, dil eğitimi, edebiyat ve mütercim - tercümanlık bölümlerinin yararlanacağı düşünülerek oluşturulmuştur.

Kitabın her bölümünde, öncelikle dil bilimlerini oluşturan kuram ve alanlar tanıtılmış, alanyazından çeşitli görüşler aktarılmış ve tartışılmıştır. Kuramsal bilginin örneklerle açıklanmasına özel bir önem verilmiştir. Bu örneklerin çoğunluğu, diller arasında karşılaştırma olanağı sunmak üzere Türkçe, Fransızca ve İngilizce olarak verilmiştir. Ardından, kuramsal bilgilerin dil öğretimine somut katkıları açıklanmış, dil bilimlerinden yararlanılarak yapılacak çağdaş ve etkili bir dil öğretimi için öneriler sunulmuştur.

Alana özgü zengin kaynakçası, Türkçe, Fransızca ve İngilizce olarak düzenlenmiş olan terimcesi ve sözlükçesi ile bu kitap, ilgili araştırmacılara, öğretim elemanlarına ve öğrencilere katkı sunmak amacıyla hazırlanmıştır.

Konu Başlıkları
Yapısalcı Dilbilim ve Dil Öğretimi, Prof. Dr. Zeynel KIRAN
Ses Bilgisi – Sesbilim ve Dil Öğretimi, Arş. Gör. Serap GÜL
Anlambilim ve Dil Öğretimi, Prof. Dr. Ayşe KIRAN
Sözceleme Kuramı ve Dil Öğretimi, Prof. Dr. Ayşe KIRAN
Edimbilim ve Dil Öğretimi, Doç. Dr. İrem ONURSAL AYIRIR
Metin Dilbilim ve Dil Öğretimi, Prof. Dr. Ece KORKUT
Gerekçelendirme ve Dil Öğretimi, Arş. Gör. Safinaz BÜYÜKGÜZEL
Ruhdilbilimi, Bilişsel Dilbilim ve Dil Öğretimi, Yrd. Doç. Dr. Barış AYDIN
Toplumdilbilim ve Dil Öğretimi, Okt. Étienne MARGET
Barkod: 9789750285226
Yayın Tarihi: Mayıs 2023
Baskı Sayısı:  3
Ebat: 16x24
Sayfa Sayısı: 360
Yayınevi: Seçkin Yayıncılık
Kapak Türü: Karton Kapaklı
Dili: Türkçe
Ekler: -

 

İÇİNDEKİLER
İçindekiler (Özet)
Önsöz (1. ve 2. Basımlar İçin)  5
Önsöz (3. Basım İçin)  9
I. YAPISALCI DİLBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  21
II. SES BİLGİSİ – SESBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  43
III. BİÇİMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  65
IV. ANLAMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  89
V. SÖZCELEME KURAMI VE DİL ÖĞRETİMİ  135
VI. EDİMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  173
VII. METİN DİLBİLİMİ VE DİL ÖĞRETİMİ  203
VIII. GEREKÇELENDİRME VE DİL ÖĞRETİMİ  235
IX. RUHDİLBİLİM, BİLİŞSEL DİLBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ  259
X. TOPLUMDİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ: DİLİ, İÇİNDE GELİŞTİĞİ TOPLUMSAL BAĞLAMDA ÖĞRENME  293
Sözlükçe  321
Terimce  335
Terminology  342
Terminologie  349
Kavramlar Dizini  357
İçindekiler
Önsöz (1. ve 2. Basımlar İçin)  5
Önsöz (3. Basım İçin)  9
İçindekiler (Özet)  11
I. YAPISALCI DİLBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  21
1. Saussure ve Yapısalcılık  22
2. Dizge ve Değer Kavramları  27
2.1. Dizge  27
2.2. Değer  28
3. Prag Okulu  29
4. Louis Hjelmslev ve Glosematik  32
5. Amerikan Yapısalcığı  33
5.1. Leonard Bloomfield ve Dağılımcılık  34
5.2. Noam Chomsky ve Üretici–Dönüşümsel Dilbilgisi  34
5.2.1. Derin Yapı / Yüzeysel Yapı  35
5.2.2. Edinç / Edim  35
6. Dilbilim ve Dil Öğretimi  36
6.1. Betimsellik  37
6.2. Eşzamanlılık  37
6.3. Dilin Sözlü Biçimi  38
6.4. İletişim  38
6.5. Dizge Kavramı  38
Sonuç  40
II. SES BİLGİSİ – SESBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  43
1. Ses Bilgisi ve Sesbilim  44
1.1. Tanım ve Ayrımlar  44
1.2. Dilin Birimleri  45
1.2.1. Sesbirim  45
1.2.2. Yazıbirim  46
2. Sesbilim ve Bileşenleri  47
2.1. Parçasal Düzey  47
2.1.1. Sesbirimler ve Sesbirim Sınıflamaları  48
2.2. Parçaüstü Düzey  49
2.2.1. Tonlama  49
2.2.2. Hecelerde ve Sözcüklerde Vurgu  50
2.2.3. Ulama  51
3. Sesbilimin Dil Öğretimindeki Yeri  52
3.1. Kısa Tarihçe  52
3.2. Sesbilimin Günümüzdeki Yeri  53
3.2.1. İletişimsel Yaklaşım  53
3.2.2. Eylem Odaklı Yaklaşım  54
4. Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nde Sesbilim  54
4.1. Ses Bilgisel Yeti  55
4.2. Sesbilimsel Beceri  56
5. Dil Öğretiminde Ses bilgisi ve Sesbilim  56
5.1. Yabancı Dil Olarak Fransızca Ders Kitaplarından Alıştırma Örnekleri  56
5.2. Yabancı Dil Olarak İngilizce Ders Kitaplarından Alıştırma Örnekleri  58
5.3. Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarından Alıştırma Örnekleri  60
III. BİÇİMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ
1. Giriş  65
2. Biçimbilim: Kapsam ve Tanımlar  66
2.1. Biçimbirim  67
2.2. Kök, Gövde, Taban  68
2.3. Ekler  69
3. Çekimsel Biçimbilim  69
3.1. Ad Çekimi  72
3.2. Zamir Çekimi  73
3.3. Eylem Çekimi  74
3.4. Sıfat Çekimi  75
4. Türetimsel Biçimbilim  75
5. Biçimbilimsel Süreçler  77
5.1. Ekleme / Türetme  77
5.2. Bileşme / Bileştirme  77
5.3. Çekimleme  77
5.4. Kayma  78
5.5. Yineleme  78
5.6. Kırpma / Kısaltma  78
5.7. Başharfleştirme / Başlık Kısaltma  78
5.8. Ödünçleme / Ödünç alma  78
6. Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metninde Biçimbilim  79
7. Yabancı Dil Öğretiminde Biçimbilim  80
7.1. Yabancı Dil Olarak Fransızca Ders Kitaplarından Biçimbilimsel Örnekler  81
7.2. Yabancı Dil Olarak İngilizce Ders Kitaplarından Biçimbilimsel Örnekler  82
7.3. Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarından Biçimbilimsel Örnekler  83
IV. ANLAMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ
1. Giriş: Tarihçe  89
2. Anlamın Yeri  90
2.1. Anlam/Anlamlama  92
2.2. Anlam ve Gönderge  92
2.3. Anlam, Bağlam ve İletişim Durumu  93
3. Yirminci Yüzyılda İki Çözümleme Yöntemi  94
3.1. Anlambirimcik Çözümlemesi  94
3.2. Ön–Tür Anlambilimi  98
4. Anlam İlişkileri  100
4.1. Düzanlam/Yananlam  100
4.2. Değer Kavramı  102
5. Alanlar  103
5.1. Sözlüksel Alan  103
5.2. Anlam Alanı  103
6. Anlam Değişmeleri  104
6.1. Toplumsal–Kültürel Değişiklikler  104
6.1.1. Anlam Daralması  105
6.1.2. Anlam Genişlemesi  105
6.1.3. Anlam Değişimi (ya da Bir Başka Anlama Geçiş)  106
6.1.4. Anlam İyileşmesi  106
6.1.5. Anlam Kötüleşmesi  106
6.1.6. Somut Anlam / Soyut anlam  107
6.1.7. Belirtik Anlamdan Örtük Anlama  107
6.1.7.1 Motif, İzlek ve Yerdeşlik  107
6.2. Biçimsel Değişiklikler  109
6.2.1. Türetilme Alanı  109
7. Anlambilim ve Dil Öğretimi  110
7.1. Anlamsal Bağıntılar  111
7.1.1. Dış Anlamsal Bağıntılar  111
7.1.1.1. Eşanlamlılık  111
7.1.1.1.1. Mutlak Eşanlamlılık  111
7.1.1.1.2. Göreceli Eşanlamlılık (Yakın Anlamlılık)  112
7.1.1.1.3. Göreceli Eşanlamlılıkta Derecelenme  112
7.1.1.1.4. Eşanlamlılığın Özelleşmesi  112
7.1.1.2. Karşıt Anlamlılık  113
7.1.1.2.1. Bütünleyici Karşıtlıklar (ya da Çelişkin Karşıtlıklar)  113
7.1.1.2.2. Derecelenen Karşıtlıklar  114
7.1.1.2.3. Biçimsel Karşıtlıklar  114
7.1.1.3. Üstanlamlılık, Altanlamlılık  116
7.1.1.4. Açımlama ve Dolaylama  117
7.1.2. İç Anlamsal Bağıntılar  118
7.1.2.1. Tekanlamlılık ve Çokanlamlılık  118
7.1.2.2. Çokanlamlılık ve Eşadlılık  119
7.1.2.3. Okşarlık  120
7.2. Söz Sanatları  120
7.2.1. Sapma ve Değişmece  121
7.2.1.1. Benzerlik İlişkisi ya da Eğretileme  121
7.2.1.2. Düzdeğişmece  124
7.2.1.3. Kapsamlama (ya da kapsamlayış)  126
7.2.1.4. Eksiltme  127
V. SÖZCELEME KURAMI VE DİL ÖĞRETİMİ
1. Sözcelemenin Tarihçesi  135
1.1. Sözceleme ve Sözce  137
1.2. Sözceleme ve Söylem  139
1.3. Sözce ve Söylem  140
2. Göstericiler  142
2.1. Ben  144
2.2. Ben ve Sen  145
2.3. Ben–Sen ve O  146
2.4. Gönderge ve Gerçeklik  147
2.5. Zaman ve Uzam  148
3. Sözcelemenin Üç Temel Özelliği  149
3.1. Üstlenim  149
3.2. Öznellik  150
3.3. Toplumsallık  150
4. Sözceleme ve Dil Öğretimi  151
4.1. Sözcelemenin Dil Öğretimindeki Yeri  152
4.2. Sözceleme ve Dilbilgisi  152
4.3. Sözceleme ve Göstericiler  153
4.4. Söylem ve Anlatı  159
4.5. Aktarılan Söylem  161
4.5.1. Doğrudan Aktarılan Söylem (DAS)  161
4.5.2. Dolaylı Aktarılan Söylem (DLAS)  162
4.5.3. Serbest Dolaylı Anlatım (SDA)  163
4.5.4. Serbest Dolaysız Anlatım (SDzA)  164
4.5.5. Anlatısallaştırılmış Söylem (AS)  165
4.6. Kipselleştirme  165
VI. EDİMBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  173
1. Edimbilim  173
1.1. Edimbilimin Doğuşu ve Söz–Eylem Kuramı  173
1.1.1. Düzsöz / Edimsöz / Etkisöz Edimleri  178
1.1.2. Dolaysız Edimler / Dolaylı Edimler  179
1.1.2.1. Temel Dil Edimleri  179
1.1.3. Dolaylı Dil Edimleri  180
1.2. Grice’ın İlkeleri  182
1.3. Bilişsel Edimbilim ve Bağıntı Kuramı  183
1.4. Bütünleşik Edimbilim  184
1.5. Örtük Anlatım  185
1.5.1. Önvarsayım  186
1.5.2. İmalı Anlatım  187
2. Dil Öğretiminde Edimbilim  188
2.1. Edimbilimin Dil Öğretimi Alanına Girişi  188
2.2. Dil Öğretiminde Söz Edimleri  188
2.3. Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nde Edimbilim  189
2.4. Dil Öğretimi Ders Kitaplarında Söz Edimleri  190
2.5. Uygulama Örnekleri  194
VII. METİN DİLBİLİMİ VE DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  203
1. Tümce Dilbilgisi – Metin Dilbilgisi  204
2. Metin – Söylem  206
3. Tutarlılık – Bağdaşıklık  208
3.1. Tutarlılık  208
3.2. Bağdaşıklık  210
4. İzlek – Yeni Bilgi  211
4.1. İzlekselleştirme – Yeni Bilgi Vurgulaması  213
4.1.1. İzlekselleştirme  213
4.1.2. Yeni Bilgi Vurgulaması  215
5. İzleksel Devamlılık ve Yineleme  216
5.1. Artgönderim  218
5.2. Öngönderim  219
6. İzleksel İlerleme  220
6.1. Sabit İzleksel İlerleme  220
6.2. Doğrusal İzleksel İlerleme  221
6.3. Türemeli İzleksel İlerleme  222
6.4. Türemeli Yeni Bilgi İlerlemesi  222
6.5. İzleksel İlerlemede Kopma  223
7. Dil Öğretiminde Metin Dilbilimi  223
7.1. Okuduğunu Anlama ve Çözümleme Becerisi  223
7.2. Yazılı Anlatım Becerisi  227
7.3. Duyduğunu Anlama ve Çözümleme Becerisi  228
7.4. Sözlü Anlatım Becerisi  230
VIII. GEREKÇELENDİRME VE DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  235
1. Gerekçe / Gerekçelendirme  236
1.1. Dilde ve Söylemde Gerekçelendirme  240
1.2. Gerekçe – Topos – Yargı/Sonuç  241
1.3. Gerekçelendirmede Roller ve Stratejiler  242
1.4. Gerekçelendirme Amacı  243
1.5. Gerekçe Türleri  245
1.6. Uygulama Örnekleri  246
2. Dil Öğretiminde Gerekçelendirme  249
2.1. Etkileşimci Bakış Açısına Göre Gerekçelendirme  250
2.2. Gerekçelendirme ve Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni  251
2.3. Dil Sınıflarında Gerekçelendirme  253
IX. RUHDİLBİLİM, BİLİŞSEL DİLBİLİM VE
DİL ÖĞRETİMİ
Giriş  259
1. Bilişsel Bilimler  260
1.1. Bilişsel Dilbilim  261
1.1.1. Dilin Yapılaştırma İlkeleri  263
1.1.2. Dilsel ve kavramsal ulamlar  267
2. Ruhdilbilim  269
3. Bilişsel Yaklaşımlar ve Öğrenme Süreci  272
4. Yabancı Dil Öğrenimi/Öğretimi  273
4.1. Bilişsel Yaklaşımlar ve Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri  275
4.2. Öğrenmeyi Etkileyen İçsel Süreçler  277
4.2.1. Anadil  278
4.2.2. İlgi  278
4.2.3. Tutum  279
4.2.4. Sosyal Kaygı  280
4.2.5. Öz–yeterlik  280
5. Eğitsel Birim Evrelerine Bilişsel Yaklaşım  281
5.1. Öngörü  281
5.2. Bütünsel Anlama  282
5.3. Ayrıntılı Anlama  283
5.4. Bulma  284
5.5. Kavramlaştırma  284
5.6. Sistemleştirme  285
5.7. Üretim  286
X. TOPLUMDİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ: DİLİ, İÇİNDE GELİŞTİĞİ TOPLUMSAL BAĞLAMDA ÖĞRENME
Giriş  293
1. Tarih ve Kuramsal Söylem  294
1.1. Dilin Toplumsal Katmanı  294
1.1.1. Kurallı Dil ve Değişke  295
1.1.2. “Ölçünlü Dil”den İkidilliliğe  296
1.1.3. Toplumdilbilim bir dilbilimdir  297
1.2. Kimlik Oluşturma Yöntemi Olarak Dil  298
1.2.1. Martha's Vineyard Deneyi  298
1.2.2. Eşit ve eşitsiz dil düzeyleri  299
1.3. Sosyal Ağlar  300
2. Toplumbilimsel Eğitime Doğru  302
2.1. Her Bir Öğrenciyi Merkeze Alan Eğitim  303
2.1.1. Kaynak Dil Üzerine Bir Düşünce Oluşturma: Çeviri  303
2.1.2. Dil–Kültür İlişkisini İncelemek: Stereotip  305
2.1.3. Her Öğrenenin Algısını Sağlamak: Yazınsal Metin  307
2.2. Toplumsal Nesne Olarak Dil  309
2.2.1. Sosyal Ağın Yeri ve Önemi  309
2.2.2. Toplumsal İlişkileri Öğrenimle Bütünleştirmek: Dil Edimleri  310
Sözlükçe  321
Terimce  335
Terminology  342
Terminologie  349
Kavramlar Dizini  357
 


 
Kitap
 
 
Ana Sayfa | Hakkımızda | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Sayfası | Yardım | İletişim
Akademik ve Mesleki Yayınlar

Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
Copyright © 1996 - 2024