İÇİNDEKİLER
İçindekiler
Önsöz 7
Tablolar Listesi 17
Şekiller Listesi 17
1. Bölüm: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNDE DÖNÜŞÜMLER 19
Geleneksel Bilimsel Paradigmanın (Pozitivist/Akılcı Paradigmanın) Resmi 21
Yorumlamacı/Oluşturmacı Paradigmanın Resmi 24
Sosyal Bilimlerde Paradigmatik Dönüşüm 26
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 30
2. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMANIN BİLİMSEL ARAŞTIRMA GELENEĞİ İÇİNDEKİ YERİ 31
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri 33
Nitel Araştırmanın Temel Özellikleri 36
Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması 45
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 60
3. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMA DESENLERİ 61
Kültür Analizi 64
Olgubilim 66
Kuram Oluşturma 69
Durum Çalışması 70
Eylem Araştırması 70
Nitel Araştırma Desenlerinin Karşılaştırılması 71
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 74
4. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMA SÜRECİ 75
Nitel Araştırmanın Temel Aşamaları 77
Nitel Araştırma Soruları 84
Nitel Araştırmada Çeşitleme 87
Nitel Araştırmacının Davranışına İlişkin Bazı İlkeler 88
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 92
5. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMADA ETİK 93
Ahlak ve Etik 95
Bilimsel Araştırmada Etik İlkelere İhtiyaç Duyulmasının Nedenleri 97
Pozitivist ve Yorumlamacı Paradigmalarda Etik: “Denek”ten “Katılımcı”ya 100
Etik Türleri ve Süreçleri 101
Araştırma Etiği 104
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 107
6. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMADA ÖRNEKLEM 109
Bilimsel Araştırma ve Örneklem Seçimi 111
Olasılık Temelli Örnekleme Yöntemleri 113
Amaçlı Örnekleme Yöntemleri 116
Örneklem Büyüklüğü Ne Olmalı? 122
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 124
7. Bölüm: GÖRÜŞME 125
Görüşmenin Temel Özellikleri 127
Görüşme Formunun Hazırlanması 134
Görüşmenin Yapılması 145
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 152
8. Bölüm: ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ 153
Odak Grup Görüşmesinin Temel Özellikleri 155
Tarihsel Bir Bakışla Odak Grup Görüşmesi 157
Odak Grup Görüşmesi Süreci 158
Odak Grup Görüşmesinin Güçlü ve Zayıf Yönleri 165
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 169
9. Bölüm: GÖZLEM 171
Gözlemin Temel Özellikleri 173
Gözlem Formunun Hazırlanması 178
Gözlemin Yapılması 181
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 186
10. Bölüm: DOKÜMAN İNCELEMESİ 187
Doküman İncelemesinin Temel Özellikleri 189
Doküman İncelemesinin Aşamaları 194
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 202
11. Bölüm: MECAZLAR YOLUYLA NİTEL VERİ TOPLAMA 203
Mecaz: Tanım ve İçerik 207
Mecaz, Bilim ve Araştırma 209
Mecazların Nitel Veri Toplamada Kullanılması 210
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 217
12. Bölüm: İNTERNET YOLUYLA NİTEL ARAŞTIRMA 219
Teknoloji ve Nitel Araştırma 222
Nitel Araştırmada İnternetin Yeri 223
İnternet Üzerinden Nitel Araştırma Yöntemleri 228
İnternet Araştırmalarında Dikkate Alınması Gereken Konular 233
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 236
13. Bölüm: NİTEL VERİ ANALİZİ 237
Kavramsal Çerçeve 239
Tümdengelimci Analiz 244
Tümevarımcı Analiz 249
Desenlere Bağlı Nitel Veri Analiz Yöntemleri 260
Raporlaştırma 265
Nitel Verilerin Sayısal Analizi 266
Nitel Veri Analizinde Bilgisayarın Kullanılması 273
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 276
14. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMADA GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK 279
Nitel Araştırmada Geçerlik 281
Nitel Araştırmada Güvenirlik 284
Geçerliği ve Güvenirliği Sağlamak Amacıyla Kullanılan Stratejiler 289
Geçerlik, Güvenirlik ve Bilimsellik 296
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 298
15. Bölüm: DURUM (ÖRNEK OLAY) ÇALIŞMASI 299
Durum Çalışmasının Bir Araştırma Yöntemi Olarak Gelişmesi 302
Durum Çalışmasının Plânlanması 304
Durum Çalışmasında Geçerlik, Güvenirlik ve Genelleme 311
Durum Çalışması Desenleri 312
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 315
16. Bölüm: EYLEM ARAŞTIRMASI 317
Eylem Araştırması Türleri 319
Eylem Araştırması Süreci 321
Eylem Araştırmasının Öğretimde Kullanılması 328
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 329
17. Bölüm: KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMALARI 331
Karma Yöntem Araştırmalarının Temelleri 334
Karma Yöntem Araştırma Desenleri 338
Karma Yöntem Araştırma Süreci 342
Karma Yöntem Araştırmalarının Geleceği 345
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 347
18. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMA SONUÇLARININ BİLİME VE UYGULAMAYA KATKISI 349
Nitel Araştırma Sonuçlarının Bilimsel Alanyazına Katkısı 351
Nitel Araştırma Sonuçlarının Uygulamada Kullanılması 354
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 360
19. Bölüm: NİTEL ARAŞTIRMALARDA SIK RASTLANAN HATALAR 361
Araştırma Probleminin Tanımıyla İlgili Hatalar 363
Araştırma Deseniyle İlgili Hatalar 364
Örneklemle İlgili Hatalar 367
Veri Toplamayla İlgili Hatalar 368
Veri Analiziyle İlgili Hatalar 370
Sonuçların Yorumlanması ile İlgili Hatalar 373
Geçerlik ve Güvenirlikle İlgili Hatalar 376
Tartışma Soruları ve Etkinlikler 378
EKLER 379
Ek 1: Öğretmen Performansının Değerlendirilmesi Konusunda Yapılan Bir Araştırmada Kullanılan Öğretmen Görüşme Formu 381
Ek 2: Öğrenme Süreçleri Konusunda Yapılan Bir Araştırmada Kullanılan Öğretmen ve Öğrenci Görüşme Formları 385
Ek 3: Öğretmenlerde Program Okuryazarlığı Konusunda Yapılmış Bir Araştırmada Kullanılan Görüşme Formu 389
Ek 4: Öğrenme Süreçleri Konusunda Yapılan Bir Araştırmada Kullanılan Gözlem Formu 393
Ek 5: Öğrenme Süreçleri Konusunda Yapılan Bir Araştırmada Görüşme, Gözlem ve Doküman Verisi Analiz Örnekleri 395
Ek 6: Öğretmenlerde Program Okuryazarlığı Konusunda Yapılmış Bir Araştırmada Elde Edilen Görüşme Verilerinden Bir Kesit 397
Ek 7: Bir Nitel Araştırmada Bulunması Gereken Özellikler 403
Ek 8: Nitel Araştırma Yöntemlerinin Kullanıldığı Araştırmalardan Bazı Örnekler 407
Ek 9: Nitel ve Nicel Yöntemlerin Birlikte Kullanıldığı Araştırmalardan Bazı Örnekler 417
Kaynaklar 423
Kavramlar Dizini 433
İsimler Dizini 443
Yazarlar Hakkında 447 |